mor til to prinsesser Skrevet 9. mars 2008 #1 Skrevet 9. mars 2008 jeg delammer min lille frøken på 9 uker, men probl er at hun spiser så lite( grei vekt foreløpig, men fortsetter det sånn går kurven snart rett ned) strevde akkurat i to timer for å få i hun 35 ml (ville ikke ha pupp eller flaske). ( skal liksom spise hver 3 dje time)Grunnen til at jeg del ammer er at hun går så dårlig opp i vekt ( 80- 140 gr per uke) så da tilbyr jeg henne flaske etter amming. Egentlig hadde jeg hatt nok melk, hadde hun bare giddi å spise! HVA I ALLE DAGER SKAL JEG GJØRE når hun ikke vil spise?? Hun er blid og fornøyd, våte bleier, men bare IKKE SULTEN! Er det noen som har hatt en sånn småspist en? ( tror hun spiser 50-60 ml per måltid, og er som sagt 9 uker, 4900 gr, 55 cm lang.) Hun må vel begynne å spise til slutt, så lenge det er tilgang på mat? Snart ruller jeg inn puppen, for da ser jeg iallefall hvor mye hun spiser, og kanskje det er lettere å få i hun mat når hun bare har flaska å foholde seg til!? Er så lei dette matstyret!!!!!
Expat Skrevet 9. mars 2008 #2 Skrevet 9. mars 2008 Er baby syk på noen måte? Ellers glad og fornøyd? Hvordan er bleiene? Hvor mange våte bleier får hun hver dag?
mor til to prinsesser Skrevet 9. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 9. mars 2008 Hun er stort sett blid og fornøyd, og hun har iallefall 5 våte bleier i døgnet.
mor til to prinsesser Skrevet 9. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 9. mars 2008 Hun har vært sånn i allefall i en mnd. Ikke vært syk.
Miss Jackson Skrevet 10. mars 2008 #6 Skrevet 10. mars 2008 Hei. Desverre vet jeg en god del om småspiste snuller. Jenta mi er nå 14 mnd, og 7,950 kilo. Hun var 3500 ved frødsel, så du skjønner at dette ikke er det helt store. De første ukene (ca to mnd) spiste hun normalt, og så var det brått stopp. Helt siden da har hun vært vanskelig å få i mat, men hun er sunn og frisk likevell. Jeg regner en normal på ca 20-50 g vektoppgang i uka, så foreløbig ser jo din jente veldig fin ut. Hehe. Nei det er jo selvsagt ikke nok, men du ser at det kan gå ganske langt uten at det er farlig. Så lenge hun er aktiv og grei, og har så mye våte bleier som du forteller om så skal det mye til før det blir farlig. Du kan altså tørre å slappe av og slippe bekymringene en stund. Blir dette et fortsettende problem blir det tatt tak i på helsestajonen, og du vil få oppfølging på sykehus. Rebekka (jenta mi) er riktignok en ekstremvariant, og hun har i perioder spist nesten ingen ting. Det som skjer i slike tilfeller er at du blir lagt inn for utredning på sykehus, og barnet vil bli veid før og etter måltidene for å kartlegge hvor mye hun spiser. Det vil også bli veid hvor mye som kommer ut i andre enden, så veskebalangsen kontrolleres på den måten. Er det ikke godt nok så trer de en erneringssonde inn nesen og ned i magen, slik at de kan gi barnet mat uten at hun spiser. Vi har hatt tre slike opphold av ca en uke hver, men har klart oss i nesten 6 mnd uten sykehuset nå. Det jeg ville gjordt i første omgangm er å fortsette som du gjør. Fortsett med puppen, og gi flaske etter ammingen. Det var i hvertfall viktig i vår situasjon, siden hun i perioder hvor hun spiste spesielt lite hadde lite krefter til å spise. Flaske og pupp krever forskjellige sugeteknikker og dermed forskjellig muskelbruk. Derfor spiste hun pupp til hun ikke klarte mer, men hadde da litt krefter til å fortsette med flaske etterpå. Eller omvendt. Stortsett spiste hun mer av puppen en jeg trodde, så det kan jo være tilfelle for deg også. Jeg husker spesielt en ganghvor hun spiste i ca 30 sekunder. Da var jeg overbevist om at hun hadde svelget bare 2-3 ganger, men vekta viste at hun hadde spist 50 ml... Jeg opplevde også at å mate etter klokke (hver tredje time) funket dårlig. Da ble hun bare mer matlei siden hun ikke rakk å bli skikkelig sulten, og hun ble i tillegg ekstra vrang å få i mat siden hun begyndte å vise motvilje generelt mot både pupp og flaske. Jeg ville prøvd å vente litt til i håp om at hun skal be om mat selv (men aldri mer enn fire timer, og kanskje ikke så mange ganger etter hverandre dersom mat eter klokka er det dere er vant til). F eks kan du ta en gang på morgenen og en gang midt på dagen hvor du lar henne regulere selv inntil fire timer? Det som forhåpentligvis skjer da er at hun selv ønsker å spise før det har gått fire timer, og at hun da spiser større mengder siden hun selv har blitt sulten og ønsket mat. Dette er selvsagt noe du må vurdere selv, men min erfaring sier i hvertfall på ALLE hold at mating før babyen ber om det selv fungerer veldig dårlig på de med dårlig matlyst. Du kan jo tenke deg selv om noen skulle stappe skjeia inn i munnen på deg før du var sulten mange ganger hver dag. Da tar det ikke lang tid før du blir matlei og nekter å gape. I teorien er kanskje mating etter klokka en god ide, men i realiteten funger er det ofte dårlig. Vurder det, eventuelt prøv deg frem. Dersom vekta ikke går opp i det hele tatt eller går ned kan dere også få et pulver som feter opp melka og konsentrerer næringen i den bedre. Dermed vil hun legge mer på seg selv om hun spiser samme mengder. Det fins mange muligheter, men det skal som sagt gå ganske langt før det skjer. Lykke til videre. bare spør dersom det er noe mer du lurer på, eller noe jeg har glemt. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå