Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker da på kål,løk ol. grønnsaker som en ikke skal spise når en ammer feks. Om de lett får vondt i magen av det, eller om det blir noe annet når de spiser det selv? (han er litt over 6 mnd)

Fortsetter under...

Skrevet

En bør være forsiktig med spinat, rødbeter og kålrot, da disse inneholder nitrat. Nitrat omdannes til nitritt i kroppen og er ikke bra for barn under 1 år

Skrevet

ok.takk for svar!:o) Så da er det greit å gi vanlig kål,blomkål,rosenkål ol?gir ikke lett magevondt..? eller må en bare prøve seg litt frem her kanskje...

Skrevet

Ja, blomkål (og brokoli) skal være kjempe bra :)

Så de bør ikke spise kålrot heller nei, d visste ikke jeg...

Skrevet

okey. da skal jeg prøve blomkål i morgen :o)

Skrevet

kål og rosenkål får de ofte vondt i magen av

Annonse

Skrevet

De kan da spise kålrot......

I ei bok jeg har som sosial og helsedirektoratet har gitt ut, så er det ei oppskrift med potet, kålrot, gulrot og karbonadedeig. Den oppskrifta er beregnet til barn på 6 mnd.

Skrevet

karbonadedeig også altså....!? er det bare rent kjøtt da, ikke tilsatt salt feks? har ikke lest så nøye på pakkene, hehe men hadde aldri kommet på å gi det ellers tror jeg...

Skrevet

Ja det finnes karbonadedeig/kjøttdeig som ikke inneholder salt og vann.

Det står spesiellt på pakka, uten salt og vann. KOster noe mer enn den vanlige.

Skrevet

Er jo tilsatt litt fett også, altså ikke rent kjøtt da, men uten salt og vann. Men fett er jo bare bra til disse små.

Skrevet

Sto i BAM at en skulle være forsiktig med kålrot også.

Skrevet

Rart de kommer med ulike anbefalinger. Ikke rart en blir litt smårar.... Ikke lett å vite hva man kan gi og ikke.

KOnklusjon må da være å bruke sunn fornuft.

Annonse

Skrevet

Ja, en må visst det her også, som med alt annet! hehe

Skrevet

er løk i noen av barnemiddagene fra 6 mnd og...det reagerte jeg på...skal di tåle løk fra 6 mnd??

Skrevet

Ja, var derfor jeg nevnte løk i spm.faktisk. så det var i det ene middagsglasset jeg kjøpte i går. Men en må vel kunne stole på at det ikke er skadelig når maten er laget spesielt til baby på 6 mnd!? men hvorfor ha løk i....!?

Skrevet

* Jenten min på 7 mnd. har fått kålrotstappe (med potet og gulrot i) uten å reagere på det. De første par gangene i små mengder og en stor porsjon senere.

* Karbonadedeig er billig på Rema 1000.

* Damp grønnsakene (bruk stålrist i bunnen av kjelen), da bevares næringsstoffene bedre.

Lykke til med den hjemmelagede maten

Skrevet

Søsteren min gikk helse og sosial for noen år siden, der lærte de at små babyer ikke skal ha kålrot.

Skrevet

Nå er vel ikke helse og sosial på videregående skole en spesielt troverdig kilde. Helse og sosialdirektoratet er noe helt annet:)

Skrevet

Så du mener de bedriver vranglære på den videregående skole?

Skrevet

Sett i forhold til at helse-og sosialdirektoratet sier det er greit så mener jeg det ja. Ikke generelt, men kanskje de har vært uheldig med læreren sin(muligens er hun fra dib;))

Skrevet

Tviler på at det var læreren hennes som skrev pensum;-)

Tro hva du vil.

Skrevet

Det er noen her som skriver at kålrot skal man ikke gi....

I heftet som heter "Mat for spedbarn" skrevet av Sosial og helsedirektoratet som jeg fikk på sykehuset har du oppskrifter med kålrot i til barn på 6 mnd. Så det kan man trygt gi! Men mat du bør vente med å gi er spinat, rødbete, bladselleri, nesle og mangold det inneholder mye nitrat. Dette kan omdannes til nitritt. Nitritt hindrer transporten av oksygen til kroppens celler.

Skrevet

Takk for gode svar! :o) Jeg tror jeg sattser på at kålrot stappe går greit. Trenger jo ikke nødvendigvis gi så mye av akkurat det. Mye annet å velge i også :o) Så styrer jeg unna rødbete og spinat hvertfall!

Skrevet

Jeg har hørt at man ikke skal gi kålrot fordi barnet kan reagere med mageknip. Da datteren min aldri har reagert på noe jeg har spist (kan smøre grovhakket chilli på maten), tenkte jeg å prøve å gi henne små mengder. Noe som gikk helt fint.

Synes det er noe helt annet å gi mat som kan være skadelig for barnet, som for eksempel rødbeter o.l. Det ville jeg aldri ha gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...