sprellemor Skrevet 9. mars 2008 #1 Skrevet 9. mars 2008 Noen som har erfaring med dette? Datteren min har vært plaget på nettene 3 netter, uten at vi har skjønt hva det kunne være, og i kveld oppdaget jeg to vabler/utslett, en nederst på ryggen og en på rompa, med noen små utslett rundt. Jeg prøvde å ta på dem, og det virket som det var irriterende, men ikke ubehagelig. Kan det være elveblest?
sprellemor Skrevet 9. mars 2008 Forfatter #2 Skrevet 9. mars 2008 jeg tar meg friheten å dytte litt...
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #3 Skrevet 9. mars 2008 Har ikke erfaring med elveblest hos barn, men har det selv innimellom. Utslettet blir som du beskriver. Du kan se sitatet nedenfor fra nettdoktor.no, ev kikke på linken. Jeg kan bekrefte at det klør! Merker du om datteren din klør? Hos meg har det gjerne startet i det små, for å toppe seg rundt dag 2 el 3. Forsvinner gjerne sporløst over natten:) Det kan skyldes allergisk reaksjon på noe, ofte kan ikke årsak påvises. Men ta gjerne en tur til legen, men utslettet må være "aktivt":) "Elveblestutbruddet starter som regel med en irriterende kløe. Etter kort tid utvikles det et rødlig utslett av varierende størrelse, fra små flekker til større, sammenhengende flater. Flekkene holder seg som regel i to til tre timer, forsvinner så ,og avløses av en gruppe flekker et annet sted." Hele linken: http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/urticaria.php
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Hallo Min første fikk et kraftig utbrudd av elveblest når han var 3år, har ikke hatt det siden og er nå stor.Vi fant ikke ut hva det kom av men han ble innlagt på sykehus for han hadde fullt av store,litt flate vabler som klødde over hele kroppen og under beina . Det er ikke farlig når det er kun utvendig fikk vi vite , det er en allergisk reaksjon. Med han så skjedde det rundt påsketider og han hadde spist blodappelsin så vi lurte på om det kunne være det.Hadde ikke spist akkurat det før. Men det kunne selvsagt være noe annet han hadde vært i kontakt med ute om våren.
Hannahs-mor06 Skrevet 12. mars 2008 #5 Skrevet 12. mars 2008 Hannah (15 mnd) fikk en kraftig allergisk reaksjon som utartet seg som elveblest. Hun ble rød rundt øynene først, begynte å klø mer og mer.., og var tydelig plaget med ubehag. Oppdaget rødt vablete utslett også på overkroppen. Hun ble også etterhvert generelt hoven i ansiktet, lignet ikke seg selv. Vi ringte legevakten, jeg er spl og jo mer man vet - jo mer redd bllir man! var redd det skulle gå på luftveiene, for det var tydelig noe hun hadde reagert på. Vi fikk beskjed om å komme inn med en gang, og hun fikk kortison sprøyte og antihistamin stikkpille. Det roet seg etter ca 30 min. Fikk vel og merke beskjed om at det var unormalt at så små barn fikk en så kraftig reaksjon da..for dette var kraftig. Det du beskriver kan jo være en mild form, at hun regarere litt.. Hadde jeg vært deg hadde jeg tatt henne med til legen og kanskje tatt allergitest. Vi tok det av Hannah noen uker etter hendelsen, og fikk da beskjed om at det egentlig hadde liten hensikt å utføre allergitester på barn under 3 år, for de kan være allergisk selv om det ikke slår ut..men dersom det slår ut er det klart at de er allergiske. Men mye allergi kan de vokse av seg. Mange kan reagere på tomat, egg etc, men vokse det av seg.. Hannah var visst allergisk for peanøtter, men dette har hun vel og merke ikke spist..så må ha vært noe annet. Hun hadde både fått litt tomat og litt eggomelett den kvelden, så kan ha vært det.. Lykke til;)
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #6 Skrevet 12. mars 2008 gutten min har hatt elveblest en gang før og har det også nå! første gang for ca7mnd siden var vi hos legen og fikk det bekrefta, det så ut akkuratt som du beskriver, men han er heldig for det klør ikke, virker det som! legen sa bare at vi kunne prøve kløestillende middel, evt potetmel ved plagsom kløet! vi tok også litt sinksalve på, det hjalp litt (for at det skulle forsvinne)! vi fikk også bare beskje om at vi måtte følge med neste gang han fikk det, og tenke godt gjennom hva han har spist de siste timene!! desverre aner jeg ennå ikke hva han reagerer på!!:oS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå