Gå til innhold

Ligge på magen?? Ønsker mange svar...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det seg slik at vår lille skatt sover mye bedre og lengre når hun sover på magen!

Men jeg kvier meg litt med å la henne sove på magen da dette ikke er anbefalt!! Men snakket med en sykepleier på sykehuset som nevnte at alle premature barn sover på magen i kuvøsen og som igjen sover på magen når de kommer hjem fordi de har blitt vant til å sove på magen...

Og det må jo være flere faktorer som spiller inn om et barn skal gå bort i krybbedød...??

Noen som har fakta? Hva som gjør det farlig å ligge på magen? Kan ikke kun være fordi de sover på magen???

Når hun sover på ryggen så sover hun på dagtid max 1 time imellom måltidene og hun er bare 4 uker... mens hvis hun sover på magen så sover hun til det er mattid, ca 3-4timer.

Og på natterstid sover hun 2-3 timer før hun våkner å sutrer/gråter pga magevondt. Og det lindrer veldig for henne å ligge på magen!! Og da sover hun mye mye bedre og lengre!

Er det andre her inne som lar barna sove på magen?

Hun er sterk i nakken sin, og har ikke problemer med å snu hodet!!

Blir så i tvil når hun sover mye bedre, og har mindre vondt i magen. Men så er det jo disse anbefalingene..

Huff, noen som har synspunkter?? Ønsker mange svar!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke lett å si du...skjønner at du vil hun skal sove lengre. Selv om frøkna mi aldri har sovet hverken 3 eller 4 timer sammenhengende i noen stilling.

Men, selv om hun klarer å løfte hodet, så har det vel noe med at de kan ligge å være litt våkne og ha hodet oppe, men de blir fort sliten i nakken og orker til slutt ikke ha det oppe lenger og blir da liggende med ansiktet ned i madrassen og dermed kan få for lite oksygen.

Du kan ikke ha henne på magen på dagtid da og heller ha henne på rygg på natten?

Forøvrig så er det jo flere som lar sine barn sove på magen og det går jo stort sett bra. Du må gjøre som du føler er riktig for deg.

Personlig hadde jeg ikke turt på natten når jeg ikke kan overvåke henne.

Skrevet

Det er det nesten bare du selv som kan avgjøre. Vet det er vanskelig! Hadde akkurat samme problemet! Jeg endte med å la småen sove på magen på sofaen dagtid, når jeg var våken selv og kunne følge med. Men på natten sov han på rygg eller på siden (før han klarte å tippe seg over), ellers hadde nok ikke jeg fått sove...

Jeg har forresten hørt at det er pga at de sover mye tyngre når de sover på magen (kanskje derfor de sover bedre og lenger...) og at det er derfor de ikke skal ligge slik. At de sover for tungt til å klare å reagere om de trenger f.eks å snu seg.

Vet ikke om det er noe i det altså men...

Vi hadde forresten bedring av magetrøbbelet til lillegutt ved hjelp av fotsoneterapi og har hørt mange som har hatt god hjelp av kiropraktor. Bare et tips :)

Håper dere finner ut av det!

Skrevet

Jeg tror noen babyer ikke liker å sove på rygg fordi de får følelsen av å falle (gjorde det selv som liten og føler det sånn mange ganger ennå..ekkelt!)

JEG syns det er bedre å la baben få sove slik h*n sover best, selv om det er forskning som viser at det KAN føre til krybbedød. Men når det er sagt så mener JEG også at det er mange andre faktorer bak krybbedød enn bare magesoving.

Lillejenta mi liker heller ikke å sove på ryggen, men hun ville mest sove på sida når hun var så liten. Når hun klarte å snu seg rundt og styre kroppen sin selv, ville hun helst sove på magen.

Nå sover hun i alle bauer og kanter :)

Føler du det feil og du føler deg utrygg med at hun sover på magen så ikke la henne gjøre det.

:)

Skrevet

Hi her...

Det er jo det om det skal bli en vane for henne å sove på magen og ikke vil sove på rygg på natta... vanedyr disse små vett du:)

Har latt henne sove på magen noen ganger på dagtid, og har da sjekket henne vært sekund omtrent:) Heheheh!

Ja det er dette med om hun legger ansiktet ned i madrassen å ikke får puste...

huff, man blir jo helt tullerusk i hodet over å tenke på dette....

Skrevet

Hi her...

Grunnen til at man blir utrygg er jo pga disse anbefalingene.. og at folk sier NEI NEI NEI du må aldri la de sove på magen... det er slike ting som gjør folk bekymret og utrygg.. men jeg tenker at det er flere faktorer som spiller inn og at det er bestemt om man skal gå bort, men uansett så kvier det meg litt... vil jo helst gjøre alt rett som førstegangs!!

Skrevet

Har lest boka "Sove hele natta" av Anna Wahlgren, hun mener jo at barn bør sove på magen, veldig omstridt synspunkt selvfølgelig fordi krybbedødtallene har sunket så voldsomt etter at man begynte å legge babyene på ryggen. Hennes teori er at grunnen til at færre barn dør i ryggleie er at de rett og slett sover mye dårligere på ryggen. Krybbedød forekommer jo fordi barna slutter å puste, de sover så tungt at de ikke kommer igang igjen. Pustepauser er jo ellers veldig vanlig, men noen få er disponert for å ta en permanent pause, for å si det kynisk. Wahlgren sier videre at forutsetningen for å la babyer sove på magen er at de har pustealarm. Det er en innretning man får kjøpt (tror de er ganske dyre riktignok) som varsler når barnet slutter å puste i mer enn 20 sekunder. Da kan man ile til og vekke dem opp igjen. Premature barn er jo under overvåkning, og det er derfor ikke farlig at de sover på magen.

Jeg synes Wahlgrens synspunkter er interessante, og det er jo også et poeng at babyer 'mister' mye av den motorikk-treningen de tidligere fikk da de lå mye mer på magen fra dag en.

Du kan jo sjekke det med pustealarm (Google), de skal være veldig pålitelige.

Skrevet

Vi går allerede til kiropraktor, men hun har fortsatt litt vondt...

Jeg har også hørt at de sover mye tyngre i mageleie... så det kan være noe i det...

Blir gal jeg... ville aldri klart å tilgi meg selv om det mot formodning skulle skje noe med henne når hun sov i mageleie...

selv om jeg tror slike ting er bestemt på forhånd og at det er flere faktorer som spiller inn...

Men når man går mot anbefalingene så ville det gjort verre....

Man vil jo gjøre alt rett!!

Skrevet

Ja, ikke sant. Er førstegangs selv og er skikkelig redd for å "ødelegge" henne. Har blitt halshogd her inne før fordi jeg lot jenta mi sove på magen, men man vil jo bare det beste for barna sine da.

Men akkurat det med å sove på magen har jeg følt meg ganske trygg på av en rar grunn. Kanskje fordi jeg sover mye på magen selv? Dessuten er jenta mi veldig sterk, har vært det fra hun ble unnfanget :) har masse energi i kroppen sin. Det er nok også en grunn til at jeg tror hun er trygg sovende som hun vil. Det er mer bak, kanskje en form for svakhet, som fører til krybbedød, og den svakheten blir forsterket når barnet sover på magen. Tror jeg.

Skrevet

Men de premature er jo ikke under overvåking etter at de er kommet hjem... vanen med å sove på magen blir til på sykehuset og da er det vanskelig å omvenne eller lære barn å sove annerledes igjen når de drar fra sykehuset... så de sover jo på magen når de kommer hjem også!!:)

Når er det barn/babyer kan sove på magen da?

Ja, det er jo et veldig omdiskutert tema dette med mage-ryggleie.... man blir ikke klok på dette!!

Føler at hvis jeg skal begynne å ha slik pustealarm så må man jo bli gal i hodet og høre lyder hele tiden...

HI

Skrevet

Angående premature og mageleie.

Jeg har ei prematur jente (født 15 uker for tidlig)

Ja premature sover på magen når de er under overvåkning på sykehuset. Men med en gang de er av overvåkning (apparater) må de også sove på ryggen. De avvennes mageleiet. PÅ sykehuset jeg bodde, var det ingen av de premature jeg så, som reiste hjem som magesovere.

Men jeg må jo også si, at jeg har stusset fælt på hvorfor det ikke er anbefalt at de sover på magen, for alle barn får bedre pust da. Puster jevnere og dypere..... Men tror det er pga av varmen, eller om de kanskje skulle legge hodet rett ned ,med nesa nedi puta/madrassen.

Jeg tror vel også at om jeg hadde valgt mageleie til jenta mi, og hun hadde dødd av krybbedød, vet jeg ikke helt om jeg hadde klart å slutte å tenke: " ville hun ha levd om hun lå på ryggen". Men det er meg, kanskje du tenker annerledes?

Lykke til. Gjør et valg som er riktig for deg og jenta di!

Skrevet

Visste ikke dette om premature barn, men er jo ikke så rart at de ikke vil ligge på ryggen plutselig nei :)

Jeg tror den alarmen er såpass kraftig at man ikke trenger å spisse ører for å høre den, men ser helt klart at den kan bidra til mer stress også.

Dette er nok noe man må ta stilling til selv, og man har kanskje også en slags 'følelse' for om babyen er av typen som sover 'altfor tungt' (??). Selv har jeg aldri vært spesielt engstelig for krybbedød, synes snuppa er så energisk og sterk, og følger dessuten alle råd om å ha det kjølig på rommet, vi er ikke-røykere osv, så har aldri følt at hun er i noen faresone. Har latt henne sove på siden for det meste, det har fungert bedre enn ryggleie.

De harde fakta:

1) Etter at man begynte å anbefale ryggleie tidlig på 90-tallet sank antall krybbedødsfall med 50%. (Dette skjer nå 2-3 pr 1000 barn) (Tall fra Wahlgren). Dette er ene og alene grunnen til at ryggleie anbefales så sterkt.

2) Krybbedød rammer også barn som ligger på ryggen.

3) Krybbedød har også sammenheng med dårlig soveklima (for varmt, dårlig luft), foreldre som røyker, foreldre som ruser seg.

4) Er babyen under oppsyn er det ihvertfall helt trygt å la h*n sove på magen.

Skrevet

Jeg har ei lita jente på 2,5mndr som alltid sover på magen om natta, bortsett fra de 2 første ukene etter fødselen. Hun klarer ikke sove lenge av gangen og får problemer m magevondt, kolikk og pusting hvis hun ligger på ryggen. Hun våkner av at hun ikke får puste når hun ligger på ryggen.(stopper å puste og så må gispe etter luft) Synes også dette er veldig vanskelig. Har spurt på hs, men de bare smilte og sa at de ikke kunne anbefale noe annet enn at de skulle sove på ryggen...hvilket jeg skjønner, men synes det er vanskelig å få en sånn reaksjon. Vi prøver hele tiden å legge henne på ryggen innimellom, men da sover hun max en time av gangen og veldig urolig. På magen sover hun veldig godt,men ligger alltid med hodet godt til siden (har sittet og sett mye på henne om natta fordi jeg var bekymra.) Nå begynner jeg å slå meg mere til ro med at det kanskje er greit, selvom jeg synes det er skummelt når man får all propagandaen om krybbedød. Men da jeg var baby sov jo alle på magen, og det var jo det man anbefalte før, men det er jo som andre sier at hvis noe skal skje, så kommer man nok aldri til å tilgi seg selv. Men jenta mi må jo også ha søvn!! og hun har blitt mye bedre både i magen og humøret generellt etter at vi lot henne sove på magen. Dette er et valg du må ta selv. Jeg selv velger å legge dattera mi på magen nå (men synes det er skummelt pga av alle anbefalingene)...men håper hun klarer å sove mere på ryggen etterhvert. Føler ikke at jeg har noe valg nå. Hvertfall til hun skal sove på eget rom.

Skrevet

Våkner hun bare for mat, ellers sover hun? Skal hun ikke være litt våken og utvikle seg motorisk og mentalt også, eller har jeg misforstått?

Skrevet

Sammenheng mellom mageleie og krybbedød har visst også å gjøre med at faren for overoppheting er større da. I tillegg til ryggleie anbefaler man også å ha det forholdsvis kjølig på soveværelse og ikke sove med nattlue. Å sove godt på ryggen er også en vanesak! Tror mange strever med søvnen på ryggen den første tiden, men det går seg til etterhvert. Jeg ville ikke latt barnet sove på magen, jeg da. Har hatt krybbedød i nær familie. Var også tilsynelatende en sunn og sterk baby.

Du kan forresten kjøpe alarm via nettet; heter babysense. vet ikke om det er falsk trygghet, men. Har iallefall en selv, føler meg litt beroliget av det.

Skrevet

uffda sjønner godt at dette kan være vanskelig.. :/ skal jo sies at jeg ikke har hatt det samme problemet men om jeg tenker etter..jeg hadde jo ikke klart å leve med meg selv om (Gud forby..!) det skulle skjedd sønnen min noe som da krybbedød om jeg lot ham ligge på magen..men igjen selvsagt vanskelig å tenke slik da..vondt uansett...

Men igjen; er jo virkelig maaaange av oss som har overlevd med mageligging og da? du må jo nestsen bare avgjøre selv mener jeg...vanskelig men...alltid noen for og andre imot..uansett så vil jeg tro at om tid og stunder;og den går fort så forandrer søvnrytmen og stillingen etc...seg betraktelig på disse små..... ;) har en på 4,5 mnd selv...først nå han sover lengre enn to timer i strekk..phu

Skrevet

knotten sover bare på magen han... han måtte ligge på intensiven i 2 uker, på ryggen da merkelig nok. men da han kom hjem ble det bare skrik og leven når vi la han på ryggen. han bråvåkner etter 5minutter eller mindre da. på magen kan han lett sove opptil 9 timer (rekord på nattan da..). er jo selvfølgelig litt nervøs ihht, krybbedød. men jeg har ennå tilgode å se han ligge med ansiktet ned i madrassen i mer enn et par sekunder. han sovner alltid med hodet til ene siden. sjekker han også ofte, og han er ganske lett å høre når han puster, kommer veldig ofte små grynt, så jeg får da sove om nattan selv! rommet er passe kjølig og han ligger ikke med dyna helt opptil hodet. tror ikke han blir noe varmere av å ligge på magen.

du får gjøre som du føler for. jeg kan jo ikke anbefale andre å la ungen deres ligge på magen, men hos oss er det det eneste som fungerer. noen mennesker liker å sove på ryggen, andre på sia mens noen igjen bare ligger på magen. folk er forskjellige, det er jo babyer og!

Skrevet

vi har pustealarm. og je skal love deg at du hører den hvis den begynner å pipe. vi har glemt å slått den av etpar ganger når vi har tatt opp gullet på natta. og vi VÅKNER da ja. hehe. den har heldigvis ikke begynnt å pipe for at det er noe galt.

vi kjøpte vår på nettet. betalte1970kr med frakt. www.medart.no

Skrevet

Om noe skulle skje med barnet ditt blir du å lure på hva du har gjort feil uansett hva hvordan etc etc...

Føler med deg! Nå skal jeg gå å legge meg før småen våkner igjen :)

Skrevet

Ja jeg er enig m deg shimonie. Det er akkurat sånn hos oss og!

Skrevet

Hi her...

Nei, hun er våken stort sett hele tida... og vi ser at hun blir overtrøtt og sutrete... og har mye magevondt.

Hun sover max en time etter mat... og da våken 3 timer før nytt måltid!!

Og det er for lite søvn for en liten baby... vi ser godt at hun ikke får nok søvn!!

Skrevet

Hi her! Fiona- det har du så rett i... man vil vel gruble og tenke seg gal om det skulle skjedd nå og om man kunne gjort noe for å unngått det!!

Skrevet

Hi her:

Huff, dette er så vanskelig... jeg å mener hun må få sove stakkar.. vi merker jo godt at hun blir sutrete og overtrøtt i løpet av dagen når det blir slik oppstykket søvn...

Hun sover på ryggen, men må da som regel busses i søvn så legges ned... men da våkner hun innen kort tid! Og hun spreller så mye med armer og bein at hun vekker seg selv!

Men sover hun på magen så slapper hun av, sover godt og blir opplagt og uthvilt!!

Så jeg har ikke akkurat en enkel problemstilling med all den propagandaen ang krybbedød...

Jeg prøver jo å tenke at hun trenger en god nattssøvn og at desverre så går barn bort når de har sovet på ryggen også...

Kiropraktoren hennes mener blankt at hun skal sove på magen.... han mener det er andre faktorer som spiller inn ang krybbedød...

Blir aldri enig med meg selv... samboer mener vi kan la henne sove på magen men han vet ikke så mye om krybbedød, årsaker hvorfor og hvorfor ikke... så han stemme teller ikke:)

Skrevet

Du sier du tror det er en vanesak... jeg personelig klarer ikke å sove på ryggen... det er teknisk umulig for meg å sove på ryggen... Klarer det rett og slett ikke...

Men hun er nå 1 mnd gammel og har sovet godt på ryggen tidligere men pga den sprellinga med armer og bein og magevondt så sover hun dårlig på ryggen nå, tror hun liker å ha det lunt og tett rundt ansiktet når hun sover. Det har vist en veldig lindrende effekt for henne å sove på magen.

Blir jo aldri enig med seg selv... skal, skal ikke???

Skrevet

Gutten vår sov i kuvøse PÅ magen MED lue. Hadde litt surkling og småproblemer med å takle å puste utenfor livmoren, men var ikke prematur.

Liker ikke ligge/sove på magen nå, annet enn én gang hvor han hadde veldig magevondt. Da hjalp det å ligge på magen - da sluknet han med en gang ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...