Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #1 Skrevet 9. mars 2008 Jeg er høyskole student på 1 året - kjæresten jobber. Har ca 22 000 før skatt. Jeg jobber litt ved siden av, men tjener omtrent 2000 i mnd. Noen som har peiling?
Tromsøstudent Skrevet 9. mars 2008 #2 Skrevet 9. mars 2008 Du vil få det du ellers får fra Lånekassen, med et forsørgertillegg på ca 1300 per måned. Du kan velge om du vil ha din vanlige inntekt utbetalt eller om du vil ha engangsstønad. Engangsstønad lønner seg for deg helt åpenbart! Engangsstønaden er på 33854,-. Dersom du melder deg opp som fortsatt student, så vil kjæresten din få rett til å avvikle 29 uker med foreldrepenger. Dette er en utbetaling som vil komme i tillegg til det du ellers får. For at du skal få fødselsstipend, og ikke vanlig studielån, så må far avvikle foreldrepengene som graderte foreldrepenger (tidskonto). Om han da oppretter avtale med sin arbeidsgiver, om å arbeide i feks 50% stilling, så vil han få 50% av lønnen fra sin arbeidsgiver, og få den resterende 50% fra NAV. Denne utbetalingen vil han få i 58 uker (29X2 = 58). Med denne løsningen, som NAV ikke vil opplyse dere om siden de ikke vet om den, vil resultatet bli som følger: Han vil få fri i 50% i litt over ett år til å passe på deg og babyen, og får samme inntekt. Du mister dine 2000,- i måneden (siden du sikkert vil ta fri fra jobben, men du kan godt fortsette å jobbe). Uansett om du tar fri eller ikke så får du utbetalt 33854,- som en skattefri engangsutbetaling. I tillegg får du 26000 fra lånekassen i forsørgerstipend, fordelt jevnt ut over de vanlige utbetalingene. I tillegg får dere rett under 1000,- i måneden i barnetrygd. Avhengig av hvor stor husleie dere har, er det mulig dere kan få noen hundrelapper eller kanskje noen tusenlapper i bostøtte fra husbanken. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #3 Skrevet 9. mars 2008 Tusen takk for et kjempe fyldig svar!! Ser slettees ikke verst ut=)