Gå til innhold

Vondt i magen av grøt, hva gjør vi da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla er 4,5 mnd og får kun mme. Hun er ofte oppe i over literen med mme i døgnet. Hun spiser hyppig og kan spise 200 ml på kvelden før hun legger seg og våkner hver 3 time og er sulten gjennom natta. Spiser da 150 ml, så noe forteller meg at hun trenger noe mer mat nå. Men problemet er at hun får så utrolig vondt i magen av grøt. Har prøvd nå 4 ganger, med tynn grøt. Fått kanskje en halv ts ferdigblandet grøt og det lille gjør at hun får så mageknip og skriker hele kvelden.

Har prøvd velling på flaske med samme resultat. Har kun prøvd Nestles maisgrøt, da HS mener denne er lettest fordøyelig. Jeg vil jo ikke gi henne grøt når hun bare får vondt. Det ender med at leggetider og alt blir tull og hun kommer ikke i seng før timer over tiden pga magevondt.

Noen som har erfaringer eller råd/tips til meg?

Skrevet

Du kan kjøpe maltekstrakt. Det er ett vitamin som ligner sirup som du blander i grøten mens den er varm.. 1-2 ts.. det får du kjøpt i dagligvare butikker:)

Eller så kan du gi litt svisker etter grøten kanskje? Men du burde fortsette med maisgrøten:) den er best, etter min mening....

Skrevet

Problemet er ikke det at hun blir hard magen, for hun får neppe i seg så mye at det har noen påvirkning sånn sett. Har på det meste spist en halv ts ferdigblandet grøt, det er jo ikke akkurat mengder vi snakker her. Problemet er at det gir tydeligvis skikkelig mageknip noen timer senere, så har vi det gående. Ser jo at andre starter med et par ts uten noe videre problem. Er det da normalt at hun skal få så vondt i magen.

Hun bæsjer hver dag så det er i orden.

Skrevet

Vi blandet med mm og synes maisgrøten fikk best konsistens, så vi brukte kun den, men mener å ha hørt at risgrøt skal være mildere mot magen. Jeg ville hvertfall prøvd det. Og så ville jeg prøvd å gi det på formiddagen sånn at evt mageproblemer kommer på dagen og ikke på kvelden/natta når hun skal sove

Skrevet

Ja tenkte å prøve risgrøten. Ammer ikke, så kan ikke blande med mm.

Vi har kun gitt på morgenen, men av en eller annen merkelig grunn så tar det mange timer før den "slår inn".

Skrevet

Ja, prøv risgrøt istedet, kan være at det går bedre. Vi begynte med det, gikk veldig fint.

Skrevet

Har akkurat samme problemet her :(

Prøvde å gi snuppa risgrøt da hun var 4 mnd. Hun fikk kun 1 ts pr dag men det var nok til at hun våknet med mageknip hele natta. Nå er hun snart 6 mnd og vi har akkurat begynt med ny prøverunde. Nå prøver vi maisgrøt og har gitt henne det i 4 dager. Og selvfølgelig tåler hun ikke denne heller. Hun våkner etter 1-3 timer gjennom hele natta. D er til å bli sinnsyk av ...............

Men jeg lurer også fælt på hvordan 1 ts med grøt på formiddagen kan gi så mye problemer så mange timer etterpå?? Kanskje man heller skulle gi grøten på kvelden for da vll mageknipa komme på morgenen heller???

Snakket med helsesøster om dette på 5 mnd kontrollen og hun sa vi kunne prøve å gi potet\gulrot mos i stedet for. Så jeg tror nok vi blir nødt til å prøve det heller. Litt trasig for jeg synes det er litt enklere med grøt .........

Skrevet

prøv og gi annet enn grøt, fruktpurre el noe, mange som starter m annen mat enn grøt

Skrevet

jeg har prøvd m velling for første gang i dag, veeeeldig tynn... ga kanskje 1,5 ts tilsammen, den var ikke mye tykkere enn mme.. tankte og ta d veldig forsiktig, han fikk dette kl 7 i dag.. så langt ikke merket noe, krysser fingrene spent

Skrevet

En venninne av meg hadde samme problem.

De gikk til legen med han, å det viste seg at

han hadde melkeallergi...! Kan jo være en ide

å sjekke?

Håper det går bra:-)

Skrevet

Hei babyprincess :)

Hvis det skulle være melkeallergi ville de vel ha fått vondt i magen av mm (når mamma drikker melk) og mme (som også inneholder melkeproteiner)????

Snuppa mi har hatt kolikk og vært plaget med magen hele tiden, så det er vanskelig å avgjøre synes jeg om hvorfor hun har vondt nå?? Jeg prøvde å kutte ut melk i 14 dager da hun var 2 mnd og kolikken var som verst, uten at det hadde noe innvirkning. Så i mitt tilfelle tviler jeg på at hun har melkeallergi....Men det kan jo være det i HI tilfelle

Men som flere av dere sier kan man jo prøve andre typer "startmat"........

Skrevet

Vi måtte bruke risgrøten, da mini fikk vondt i magen av maisgrøten.. =)

Skrevet

I mange land introduserer de middag før grøt. Feks kokt potet er mildt for magen. Gi heller evt jern-tilskudd. Snakk med HS, de kan sikkert gi noen råd.

Skrevet

Jenta mi har også hatt kolikk, det er over nå, men vi har nok et par kvelder i uka med litt skriking enda pga luftplager og det er kun av mme. Så har nok ømfintlig mage på noe vis. Vi har forsøkt soyamelk uten at det gjorde noe forskjell. Hun har ikke diare eller lignende og legger på seg, så kan ikke tenke meg det er intoleranse.

Jeg venter på time til barnelege for å ta en sjekk på det, men er jo 1 mnd å vente, da er hun jo over 5 mnd, så synes det er veldig lenge til. Men har tenkt på å prøve fruktpure eller potetmos hvis det går galt med risgrøten i dag. Den er nå gitt så får vi vente i spenning. HI

Skrevet

Hei HI

Kan test av melkeintoleranse gi utslag på så små babyer?? Synes å ha hørt at de må være mye større hvertfall 1 år tror jeg....???

Skrevet

hei igjen, de reagerer ikke på mm, bare "vanlig" melk.

Han får mm ennå. 6mnd. Men de ble anbefalt å begynne å gi

2 faste måltider ila dagen da han var 4 mnd grunnet allergien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...