Gå til innhold

Svangerskapspenger- noen som vet?

Anbefalte innlegg

Jeg er for tiden sykemeldt fra jobben.. Men grunnen til at jeg er sykemeldt er ikke i første omgang pga graviditetssmerter, men pga stressende og veldig dårlig miljø. Jobber i barnehage, en familie barnehage, som er veldig dårlig tilrettelagt.. Eier har tatt inn fler unger enn loven tillatter og alle barna er ca 1-2 år. Det innebærer mye løft og veldig mye å passe på. Siden jeg er førskolærer der, er det mye ansvar på meg.. Vi er aldri mer enn to på jobb, og når vi er mellom 10-12 små barn blir dette veldig vilt. Arbeidet er utrolig stress belagt og jeg har ofte felt mine tårer på vei hjem fra jobb fordi jeg er så sliten. Jeg gikk derfor til legen, og legen sykemeldte meg. Men da jeg snakket senere med jordmor mente hun at jeg kunne ha krav på svangerskapspenger istedenfor å bruke opp sykemeldingen, da jeg egentli er sånn tåli sprek ennå (er snart 26 uker på vei) Er det noen som får dette, og vet om jeg kan ha rett til dette pga denne situasjonen jeg er i? Håper det er noen som vet mer enn meg... :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137093840-svangerskapspenger-noen-som-vet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått sykmeldt nesten hele svangerskapet p.g.a. ryggplager og dårlig arbeidsmiljø, med en sjef som ikke ville legge til rette noe arbeid for meg....

Jeg tok opp det med svangerskapspenger i stedet for sykepenger med fastlegen min (for når en går sykmeldt over en viss periode taper en jo feriepenger neste år...), og han tok kontakt med NAV for å undersøke om jeg kunne ha krav på det. Men der fikk han til svar at man kun hadde krav på svangerskapspenger dersom arbeidet var til skade for fosteret... Men det blir vel en skjønnssak da, selv om jeg vet om flere som har fått avslag når de har søkt...

Ja, ikke sant... det er det som er så irriterende... For det er jo egentli til skade for foster sa legen min da jeg fortalte hvordan jeg hadde det.. I bunn og grunn sa han, så går det til sist utover fosteret når det er mange løft, og innebærer mye stress ?! Men det er NAV jeg ikke skjønner meg helt på hva dem godkjenner og ikke.... huff...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...