Gå til innhold

UVI - selexid, hvor mange dager skal man ta tabletter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp vært på legevakta, og møtte selvfølgelig på en uerfaren lege. Fortalte at jeg hadde mistanke om UVI, og at jeg hadde hatt mye magesmerter siden fredag kveld. Legen sjekka urinen med en urinstix, og den ble ganske så fargerik (har aldri sett at den har slått ut så mye før). Han satte så stixen inni en maskin som skulle lese av resultatet, og som ventet var ikke resultatet helt bra. Legen lurte litt på om urinen måtte dyrkes, han skulle fundere litt på det. (jeg vet fra mitt forrige svangerskap der jeg hadde mange UVIer at hos gravide skal alltid urinen dyrkes ved mistanke om UVI). Nok om det jeg, fikk med meg en eske med selexid, også der var han usikker på om jeg skulle ha i fem eller sju dager. Antall dager husker jeg ikke fra forrige svangerskap men mener bestemt at jeg fikk tabletter à 400 mg, og ikke 200mg som jeg fikk nå. Noen av dere som nettopp har vært igjennom en kur og som husker hvor mange dager dere måtte ta kuren, og hvor sterke tabletter dere fikk?

Legen gjorde ikke noe mer; sjekket verken blodtrykk eller lyttet til baby enda jeg sa at jeg hadde hatt sterke smerter i maven siden fredag kveld. Er det ikke vanlig prosedyre å sjekk slikt når man kommer inn med mavesmerter, eller er det bare jeg som forventer mer enn vanlig?

Fortsetter under...

Skrevet

Eh... Virker rart at han ikke viste hverken om urinen skal dyrkes, eller hvor mange dager du skal på kur! Jeg synes også det er slomsete å ikke høre etter hjertelyd eller, måler blodtrykk når en gravid dame kommer til legevakt med magesmerter! Hadde reist ned igjen jeg..

Skrevet

Vurderer å ringe på legevakta igjen, for smertene har virkelig tatt seg opp, men satt og venta i to timer før jeg kom inn før i dag (og da hadde jeg fått time på et bestemt tidspunkt - satt hjemme og venta en time før jeg dro dit også), og vet ikke om jeg orker det en gang til. Er nesten bedre å krype under dyna og prøve å slappe av. Skal kontakte fastlegen min i morgen for å høre hva han sier.

Skrevet

Kan du ikke ringe fødeavdelingen der du bor å spørre de da??

Skrevet

hmm det skal jo stå skrevet på hvor mange ganger etc du skal ta, MEN det normale for 200mg selexid er å ta det 2+2+2.

altså 2 tabletter 3 ganger daglig. selexid tar ofte litt lenger tid for å virke, så du må regne med en 3-4 timer før smertene letter

Skrevet

Tok en kur like før jul og fikk beskjed om å ta kuren i 10 dager, 3 tabletter om dagen. Alle gravide med UVI burde ta en så lang kur sa legen min. Ble bra før kuren var slutt, men fortsatte ut tiden.

Annonse

Skrevet

Ring fastlegen din og spør i morgen. Vet at Selexid kan gis som 3-dagers kur venligvis, men tror det er anbefalt i 7 dager for gravide. Det er også ekstremt viktig at du leverer inn en ny urinprøve noen dager etter at kuren er ferdig for å se at alle bakteriene er slått ut.

All urin ved mistanke om UVI skal sendes til dyrkning. Dette gjøres også for å resistensbestemme bakterietypen som har forårsaket infeksjonen.

Skrevet

Jeg bor to timer unna fødeavdelingen, men en telefon kan jeg da alltids ta. Ser at en under har skrevet at det er vanlig å ta 2x200 x3 ganger daglig, og det stemmer jo med hva jeg har fått før. Skal vente litt for å se om smertene forsvinner, vil jo ikke virke helt hysterisk heller.

Skrevet

ikke noe farlig å begynne å ta den i dag om du virkelig har smerter... som sagt 2+2+2, selexid er ikke farlig å ta i svangerskapet

Skrevet

Fra felleskatalogen:

Dosering: Peroralt: Tablettene tas med rikelig drikke. Voksne: Normaldose: 1-2 tabletter (200-400 mg) 3 ganger daglig avhengig av infeksjonens alvorlighetsgrad. Akutt ukomplisert cystitt: 1-2 tabletter (200-400 mg) 3 ganger daglig. For ikke-gravide kvinner vil ofte 3 dagers behandling, såkalt korttidsbehandling, være tilstrekkelig. Gravide kvinner bør, uavhengig av preparat, behandles lenger. Pasienten bør etterkontrolleres med hensyn til bakteriuri. Barn: Normaldose: 20 mg/kg/døgn fordelt på 3 doser. Over 20 kg: 1 tablett (200 mg) 3 ganger daglig. Ved alvorlige infeksjoner kan dobbelt dose gis. Parenteralt: Voksne: 400 mg 3-4 ganger daglig. Ved alvorlige infeksjoner gis dobbelt dose, eller inntil 60 mg/kg/døgn. Barn: 20-40 mg/kg/døgn fordelt på 3-4 doser.

Skrevet

Takk for info "bubbs".

Ringte svigerinna mi som er sykepleier og jobber på sykehus. Fikk henne til å sjekke med legene sine, og der var det klart svar. 400mg tre ganger daglig. Skal likevel snakke med fastlegen min i morgen, for jeg må ha resept på flere tabletter, fikk bare 20 av legen min. I mitt forrige svangerskap måtte jeg legges inn og få intravenøst penicillin på grunn av kraftig UVI, og denne UVI`en kjennes ganske likt den forrige, men håper å unngå innleggelse denne gang. Sitter med varmeflasker rundt ryggen og nede rundt magen, det hjelper litt på smertene.

Takk for svar til alle.

Skrevet

Jeg tok nettopp en kur Selexid 200 mg på 1 tablett 3 ganger daglig i 7 dager. Fikk i tillegg gratis konsultasjon, fordi UVI oppstår hyppigere i svangerskapet og dermed blir regnet som svangerskapsrelatert :)

Skrevet

Til Mammateto+spire!

Så du ble frisk av kuren på 200 mg tabletter?

Kanskje du ikke hadde så sterk UVI?

Hos meg var det kraftig utslag på urinstixen, samt at jeg kjenner at denne er kraftig selv ogsål. Hadde mange UVI`er i forrige svangerskap, noe som endte med premature rier, det er derfor jeg er veldig obs på at jeg får i meg riktig medisin som kan knekke disse basseluskene en gang for alle.

Legen forlangte først penger av meg etter konsultasjonen, men så kom han plutselig på at jeg var gravid, og at denne UVI`en trolig skyldtes svangerskapet.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...