Minnie Mom Skrevet 9. mars 2008 #2 Skrevet 9. mars 2008 I Oslo har ihvertfall aleneforeldre prioritet.. "4. Barn av enslige som er i arbeid eller under utdanning, eller som aktivt søker arbeid eller utdanning. Med enslig menes foreldre som er ugift, separert eller skilt. Det kreves at den enslige mor eller far har aleneomsorg for barnet. Som mor eller far regnes også den som har fått foreldreansvaret på grunn av dødsfall. En mor eller far har aleneomsorgen for barnet når han eller hun opplagt har mer av den daglige omsorgen enn den andre av foreldrene. Det er en forutsetning at denne situasjonen er varig. To personer som bor i samme hus, regnes som samboere selv om de bor i hver sin del av huset. Det kan gjøres unntak for personer som bor i hver sin boenhet i et hus med mer enn fire selvstendige og klart atskilte boenheter. To personer som vanligvis har felles bolig, regnes som samboere selv om de bor midlertidig atskilt. Det samme gjelder ved andre nære boforhold. Du regnes ikke som enslig hvis du lever sammen med en person som du har barn med, er skilt eller separert fra, eller har levd sammen med i 12 av de siste 18 månedene. En enslig mor kan miste retten til å kalle seg enslig hvis barnets far ikke er kjent og hun lever sammen med en mann som ikke kan utelukkes å være faren. For å beholde retten må hun sannsynliggjøre at han ikke er far til barnet. Det kreves en bekreftelse fra trygdekontoret for å få prioritert plass etter denne regelen. Du må også kunne dokumentere at du er i aktiv arbeid eller under utdanning, eller at du aktivt søker arbeid eller utdanning."
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #3 Skrevet 9. mars 2008 i teorien er det som skrevet over her JA. men ikke i praksis. jeg opplevde å "bli forbigått" av FLERE gifte par (barna deres fikk plass men ikke mitt barn) de hadde ikke eldre barn eller andre ting som prioriterte de foran oss ( dette VET jeg, da jeg snakket med de aktuelle parene) og babyene deres var yngre enn min, og vi hadde ventet lengre. fikk tilslutt brev om at det ikke så særlig lyst ut for vår del mtp barnehageplass- og med spørsmål om vi fremdeles ville stå på listen, eller om de skulle slette oss. dermed måtte vi flytte fra den byen og hele vårt sosiale nettverk, siden jeg var avhengig av å studere for å fortsette å få økonomisk støtte fra staten.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #4 Skrevet 9. mars 2008 Ja, det skal de bli så lenge alenemoren har jobb, er student, eller skal begynne på jobb eller studere. Alenemoren må ha dokumentasjon for at behovet for bhg for barnet skal gå foran de andres behov for bhg plassen.... mener jeg. Jeg er selv alenemor for andre gang, og har begge gangene fått bhgplass i en kommune som det ikke er full dekning i. Den første gangen fikk jeg og alle mine venninner som var alenemødre (4 stk!) avslag på den første søknaden, men vi klagde (som vi alle ble anbefalt av de som satt på kontoret som behandlet de søknadene (husker ikke navnet i farta)) og da fikk vi plass med en gang. Vet ikke om det er slik at det fortsatt hjelper å klage, men anbefaler iallefall de som får avslag å gjøre dette (klage) da det er en større sjanse for da å få plass allikevel.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #5 Skrevet 9. mars 2008 Ja, desverre. De som ikke er alenemødre har jo like bruk for barnehageplass som alenemødre!
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #6 Skrevet 9. mars 2008 ...Kremt.... Vel... det er vel rettferdig at et barn i det minste har èn forsørger som kan tjene penger til livets opphold og slippe å gå på sosialen. Ikke nok med at noen barn blir kasteballer mellom foreldre, så skal de ha en (som regel mor) mor som skal gå på sosialen fordi hun ikke har mulighet til å jobbe pga manglende barnepass.... Jeg har ingen kontakt med barnefar til min yngste og det med god grunn og om jeg ikke hadde fått barnehageplass måtte jeg vært hjemme og gått på soskont..... som det er nå kan jeg heldigvis gjøre ferdig min universitetsutdannelse og begynne i en trygg og god jobb til sommeren og forsørge mine barn selv!
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #7 Skrevet 9. mars 2008 Kan være mange andre grunner til at de som ikke er alenemødre skal rioriteres likt med de som er alenemødre. Som f.eks at den ene forelderen ikke KAN jobbe?!
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #8 Skrevet 9. mars 2008 Og heller ikke kan ha omsorgen for barnet mens den andre forelderen jobber..!! Mange ulike grunner!!
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #9 Skrevet 9. mars 2008 teller det at jeg er alenemor 50 % av året da?? sambo er sjømann og borte halve året..hehe...får jeg lettere barnehageplass da??
Kosel Skrevet 9. mars 2008 #10 Skrevet 9. mars 2008 Her i kommunene er det prioritert plass slik. a. barn med funksjonshemmning - så fremt de kan ha nytte av opphold i bhg. b. barn av enslig forsørger i jobb/utdannelse c. Barn med spesielle behov d barn fra familier med langvarig/kronisk sykdom hos foresatte e.andre forhold som søsken, bosituasjon, ønske om å utvide fra redusert til full plass osv.
Kosel Skrevet 9. mars 2008 #11 Skrevet 9. mars 2008 Og disse grunnene som kommer her er absolutt viktige. Og 100% dekning er nødvendig å få til. Men syntes det er teit å si at desverre prioriteres barn av alenemødre. Hva skulle jeg gjort etter endt permisjon nå da... Ikke fått jobbet, ikke fått studert - joa får jo kontantstøtte på 3000kr(eller no i mnd) ja det kommer en jo langt med- da har jeg betalt halve husleia... Ja jeg vet det er stramt økonomisk for mange andre også og at ikke alle som lever i et par forhold heller har to inntekter...
aanonym Skrevet 10. mars 2008 #12 Skrevet 10. mars 2008 I terorien, ja. I praksis kreves det mer enn å "bare" være alenemor for å bli prioritert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå