Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen min er 7 uker gammel og sover på ryggen. Vi trener ryggen og nakken hennes ved å legge henne på magen hver gang hun er våken. Men hun blir så fort sliten og etter noen minutter hylskriker hun! Og så er det tilbake på rygg:) Hun har også en favoritt-side å ligge på, så nå begynner bakhodet hennes å bli ganske så flatt:( Mitt spørsmål er derfor:

Er det "greit" å la henne sove på siden/magen noen timer på dagtid? Vet at det er skikkelig fyfy med tanke på krybbedød etc, så jeg blir så usikker på om det er trygt. Det må da være godt for kroppen å få litt variasjon?

Har prøvd å lete litt, men finner ikke noe litteratur om sovestilling og skjellett. Noen som har gode råd eller meninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare gjør det dersom hun ikke protesterer. Helsesøster var redd for at det kune bli en vane, men de er nå redd for både det ene og det andre..

Jeg ønsker ingen flatskjerm på mitt barn, derfor varierer jeg litt. (Legges på ryggen om natten etter anbefalingenne) :)

Skrevet

Heia!! styrte selv veldig me flatt bakhodet...hehe...til min lettelse sa alle at det jevnet seg ut med tiden...i løpet av det første året..gutten min har holdt hodet hele tiden fra fødsel selv men han kan jo ikke ligge på magen hele tiden pga flatt bakhodet..?.. :) nå er han 4,5 mnd og det har bedret seg betraktlie...ikke stress mamma.. ;) det ordner seg selv...spør på 3 mnd kontrollen hva de mener da du.jeg vet jo ike hvordan det ser ut..

tvitvi!!

Skrevet

er hun urolig i tillegg??? gutten min er veldig flat på den ene siden av hodet, tok kontakt m en manuell teraput pga noe jeg trodde var kolikk og så viser d seg at han har KISS

http://www.kiss-kidd.no/index.php/site/kiss_i

veldig glad for og finne ut av d så tidlig da d hindrer motorikk utvikling også

sier ikke at d r d, men sjekk d ut :-)

Skrevet

Tenkte også på kiss her.... Min ville absolutt ikke ligge på magen, hylte som en gal. Han var flat på en siden av hodet pga favorittside, og håret ble slitt vekk i bakhodet (det er visstnok et klart tegn på at noe er galt). Hadde full kiss... Sjekk den linken hun andre her opplyste, kanskje er det verdt en sjekk:)

Skrevet

Du må slvfølgelig få sjekket det opp om noe er galt, men hvis det ikke er det sa fysioterapauten på helsestasjonen her at en kan kjøpe en dunpute til baby. Den er ikke tykkere enn en dyne, men myk å ligge på..

Skrevet

Hun er ei rolig og fornøyd jente, skriker bare om hun er sulten, overstimulert eller trøtt.. Utelukker ikke at det kan være noe "krøll" med nakken hennes, for hun virker liksom litt stiv når hun skal legge hodet til venstre,, Må nok ta en tur til spesialist ja:)

Men ville ikke helsesøster oppdaget dette på 6-ukerskontroll?

Skrevet

Nei det kan du nok regne som sikkert at hs ikke hadde oppdaget:/ Veldig mange som enten ikke vet hva det er eller ikke tror på det:( Vår gikk til og med til behandling hos fys ved helsestasjonen, og de var skråsikre på at han ikke hadde kiss. Men det hadde han altså til gangs:( Etter to behandlinger hos manuell terapeut var han bra. I motsetning til fys som feilbehandlet i 5 mnd:( Lykke til!

Skrevet

Bayen min har sovet på siden siden hun ble født.

Har spurt om det er greit, og har forstått at det er det. Det er magen de ikke skal sove på uten tilsyn!

Skrevet

Tror flatt bakhode vel så ofte skylder genetiske variasjoner. Sønnen min hadde ganske flatt bakhode, men det har rettet seg av seg selv. Han ble født med denne hodefasongen og litt "sukkertopp". Stresset fryktelig av frykt for at hodefasongen skulle bli avvikende, men det har altså blitt helt fint.

Min minste har forresten ikke så flatt bakhode, men håret er slitt bort i et punkt bak. Noen over her som sa det var et klart tegn på KISS? det skjønner jeg ikke - hun har ingen andre symptomer. Trodde det var veldig vanlig med slike "sliteskader"?

Bedre med sideleie enn mageleie, iallefall, selv om det heller ikke er helt anbefalt.

Skrevet

jenta mi likte heller ikke å ligge på magen, hadde favorittside og ble litt skjev i hodet. Hun har hele tiden virket "sterk " i kroppen og nakken, men får nå behandling for KISS hos kiropraktor.

Det er verdt å sjekke ut !

Skrevet

Hei, jeg er den anonyme som skrev det om at håret ble slitt vekk tydet på at noe var galt. Et av symptomene på kiss er at barnet gnir bakhodet på underlaget, og da blir jo etterhvert håret slitt vekk. Vil tro at mange kiss-mammaer kan bekrefte at deres barn har bar flekk og flatt bakhode eller på en side:) I henhold til fagfolkene på området er dette nesten alltid et tegn på at noe er galt med bevegelsen i nakken. Men som regel er det mange tegn til stede da:)

Skrevet

Hei, jeg er den som kommenterte at jeg trodde avslitt hår i bakhodet er vanlig og ikke nødvendigvis et tegn på KISS. Jeg fikk jenta mi undersøkt av en fysioterapeut som vet mye om KISS. Det virket ikke som om hun hadde noen låsninger da. Men bar flekk i bakhodet, det har hun.. får meg fremdeles ikke helt til å tro på dette. - Ikke for å være vanskelig, altså..:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...