Gå til innhold

Må betale for keisersnitt selv

Anbefalte innlegg

Jeg leste nylig en artikkel i Dagbladet, hvor leger og forskere uttrykte stor misnøye og skepsis med a stadig flere norske kvinner krever keisersnitt, dette uten at det foreligger nødvendig medisinske årsaker. Ofte er det jo mange gravide som velger det av forfengelighet, og samtidig er de jo så ekstremt egoistiske og selvsentrerte at de tar det for gitt at de ikke skal betale noe for en slik totalt unødvendig operasjon!

Et av forslagene som ble nevnt i artikkelen, var at de som krever keisersnitt uten reell medisinsk årsak, burde betale for det selv. Dette ville nok få tallene på keisersnitt ned.

Synes det ville vært utmerket, for ingenting rettferdiggjør at egoistiske kvinner velger keisersnitt av forfengelighet, vil gjøre som "stjernene" etc., og slik blander seg inn i de virkelig sykes situasjon ved å stjele ressurser som skulle blitt brukt til nødvendige operasjoner.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137091729-m%C3%A5-betale-for-keisersnitt-selv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

er forsåvidt enig med deg..

men hva vurderer de som en reell medisinsk årsak da??

syns og at de som vil ha det pga forfengelighet burde betale for det selv, og dem som vil slippe smerten og forsåvidt.

men hva da med sterk fødselsangst, angst grunnet seksuelt misbruk og lignende? er dette en god nok årsak?

og hvem skal vurdere det?

Synes det er en så pussig og fremmed påstand, dette med at norske kvinner "velger" keisersnitt pga at diverse "stjerner" gjør det... Er det noen som har bedt om keisersnitt og faktisk fått det innvilget med dette som argument? Det er da så vidt meg bekjent ingen som får VELGE seg keisersnitt heller, det er leger som vurderer om det er nødvendig med ks eller ikke, ikke kvinnen selv.

Jeg har aldri heller hørt om noen som bedt om keisersnitt ut fra forfengelighet, men dette er jo et bra sted å spørre da, så da spørres det herved om det også, er det noen her som har fått innilget keisersnitt ut fra forfengelighet?

Tror i grunnen det ligget et visst hint øverst på denne siden om hva som er årsak til at kvinner her til lands i sjeldne tilfeller innvilges keisersnitt - det er noe som heter psykisk helse og noe som er fysisk helse. Som JM Siri sier er begge deler like viktige.

Det er da mange gravide som lurer lege og jordmor til å innvilge dem keisersnitt, ved å late som om de har "fødselsangst". De oppgir da selvsagt ikke at de rett og slett ikke vil "nedverdige" seg til en vanlig fødsel og vil ha spesialbehandling, men spiller et skuespill slik at de får det som de vil.

Hadde vært greit om alle uten medisinsk årsak til keisersnitt, måtte betale 50-60 000 for operasjonen. Det hadde nok fått tallene ned noe.

Gravide som har medisinske årsaker, eller psykiske som traumer etter seksuelle overgrep etc., bør selvsagt fortsatt få gratis keisersnitt. Det er de uten medisinske årsaker som likevel narrer lege og jordmor til å innvilge keisersnitt, som bør belastes økonomisk for dette selv. Ingenting rettferdiggjør at deres forfengelighet skal legge beslag på ressurser som burde brukes til nødvendige hjerteoperasjoner, kreftbehandling etc. til folk som står i "kø" for dette!

Må ærlig talt bare si at det ut fra min erfaring må være ekstremt vanskelig å "fake" fødselsangst på en troverdig måte. De er faktisk svært grundige samtaler man må igjen, gjerne opptil flere, og de stiller de rareste spørsmål (antakelig for å se hvordan du reagerer i andre situasjoner som kanskje ikke likner, men der neste situasjon de tegner opp likner) , de skisserer gjerne de merkeligste scenarioer og jeg tror faktisk de er godt trent i å luke ut de som ikke har en reell angst for dette, hvis fødselsangst oppgis som årsak. De forhører seg svært grundig om din mentale helse, stiller enormt mange kontrollspørsmål, og du blir kanskje oppfordret til å møte opp i samtaler som er spesielt tilrettelagt for nettopp fødselsangst. Derfra kan man gjerne sendes videre til psykolog fordi de oppfatter problemene som såpass grunnleggende for personligheten. Samtidig er det kanskje opplagt at de bør bearbeides - vedkommede skal etterhvert være i stand til å ta vare på flere enn seg selv.

Ut fra min erfaring med dette systemet, har jeg ingen grunn til å mistenke at så enormt mange faker fødselsangst og faktisk får innvilget keisersnitt. Jeg opplever at du skal ha ekstremt gode grunner for å få et ks innvilget.

Annonse

Ja kansje du er inne på en løsning anonym, da ville man i hverfall være sikra å få utført ks her i landet uansett grunn å slipper å reise til utlandet som blir enda dyrere.

Men vær klar over at dersom du en vakker dag blir nødt til å ta ks så kan det dumpe en saftig regning ned i din egen postkasse også....Grensene for hva som er nødvendig medisinsk er veldig uklare for helsepersonellet og de manipulerer med dette som de vil.Vi er mange som har blitt nekta ks MED medisinske årsaker og til og med noen som før har mista baby i vag. fødsel har blitt nekta ks. ved et sykehus jeg vet om.....så man risikerer at dette sykehuset da vil kreve penger av alle for det er i det hele og det store penger det dreier seg om når det gjelder fødselsomsorg.

Ja ja, du får ha lykke til , det blir nok en fin opplevelse for deg.

Men jeg ville bare ha deg til å tenke litt lengere enn bare på deg selv og din situasjon siden du uttalte deg så bastant som du gjorde HI....

Jeg har en annen historie enn du.

Men ok , ønsker deg alt godt!

Anonym 14.42

Helsevesenet innfrir stortsett alle ønsker om KS (unntatt Haukeland da). De innfrir nok flere enn det som står i "boka", mye av psykiske grunner. De innfrir nok flere enn medisinsk HELT nødvendig. Vi må bare være glad for dette. Men jeg begynner å lurer hva de skal gjøre når sukehuskuttene inntrer.

Hilsen fra en som får KS av medisinsk grunn

Annonse

Hvis de mener at vi som ønsker KS pga. angst etc. skal betale, så får de jo opprette et tilbud om det da, jeg hadde gladelig betalt 60 000 for å få KS.

Dette sa jeg i samtalen før jeg fikk innvilget. Men vi har ikke noe sånn tilbud her i landet. jeg hadde reist utenlands om det skulle være nødvendig, frem for å føde vaginalt. Jeg fikk innvilget planlagt KS ganske fort og greit. Men det var ikke noe alternativ for meg, enten KS eller ikke barn i det hele tatt. Og det er da faktisk for galt dersom folk ikke skulle få mulighet til egne barn pga. at de ikke får KS.

Men som sagt, jeg villle gjerne betalt for meg...

Synes HI innlegg vitner om lite kunnskap om ks.

Halvparten av alle keisersnitt som utføres i norge er såkalte hastekeisersnitt der den gravide har prøvd å føde vaginalt. Dvs at ca. 10 prosent får innvilget planlagt ks ved medisinsk grunnlag, og noen prosent får innvilget planlagt ks pga fødselsangst.

I forhold til land som USA, England og Sør-Amerika har vi mye lavere prosent keisersnitt i Norge.

Viste du at helsepersonell (leger/sykepleier) er overrepresentert på yrkesgrupper som får innvilget keisersnitt.

Jeg synes ikke noe om å betale for ks selv. Medisinsk grunnlag synes jeg duger i massevis.

Er jo det vi skal fram til i denne diskusjonen da, anonym 21:01, at man kan få tilbud om gratis ks hvis man har en medisinsk grunn. Har man ikke det, men ønsker ks av ren forfengelighet osv, så kan man få tilbud om ks hvis man betaler det selv.

Er bare redd for at helsevesenet med vilje karakteriserer alle ks pasienter som ikke - medisisnske for å tjene på det dersom noen skal begynne å betale.Leger og jordmødre har vist seg å være veldig slu og sleip når det gjelder økonomi.Dømmekraften og medmenneskligheten er null verdt i helsevesenet, det er nå min erfaring

Den er for drøy, leger er ikke bare kyniske og umenneskelige. Men de vil fort finne ut hvem som har medisinske grunner eller ikke. Og vi pasienter er ofte oppegående og ærlige, og vi som absolutt ønsker KS er nok i stor grad innstilt på å betale for oss. Så slipper vi disse vonde samtalene og alt stresset også.

Håper virkelig snart det kommer et privat tilbud her i landet. Jeg er en ærlig sjel som glatt kan si at jeg ikke vil føde vaginalt pga. "bare" angst.Og jeg ser problemet med at jeg tar unødige ressurser,men jeg "fikk ikke lov" å betale for meg her i landet...

Er enig med deg i at vi skulle hatt fritt valg av ks og et slikt tilbud som du sier, så får de som vil ha det uten grunn betale.Da har man iallfall et valg og folk slipper å lide psykisk ved å bli nekta, særlig slike som har vært utsatt for overgrep og mye i fortiden som ikke blir trodd av legen el. jordmor - de må nok desverre betale for å få hjelp til forløsningsmetoden de behøver for å bevare vettet.....

Jeg mener selv jeg hadde alvorlig fødselsangst - og dermed burde få innvilget KS - hvilket jeg også gjorde.

Men hadde jeg visst på forhånd hvilket HÆLVETTE det var å prate seg gejnnom 3-4 samtaler - med masse skremselspropaganda og dritt og lort fra JM'dre og leger, ja da hadde jeg gladelig heller betalt 50-60' for å få gjort det privat, ja!!!

Enig med HI i at forfengelighet og fødeangst i seg selv ikke bør kvalifisere for ks. Vi er faktisk skapt til å føde..men noen trenger hjelp.

Alle kvinner jeg har kjent som har vært gravide gruer seg til fødselen. Men ikke en av dem har tenkt på ks en gang.

Det er slett ikke vanskelig å få ks i dag. Det er bare å nekte å føde normalt. Det gjorde jeg. Etter en mildt sagt trang fødsel sist gang da jeg at det ikke er aktuelt at jeg går igjennom det en gang til. Snakket to minutter med legen på sykehuset... så var det ultralyd og vips jeg hadde time til ks. Så enkelt var det....

Så har man en god grunn går det helt greit. Dette var Ahus i Akershus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...