Gå til innhold

Noen her som har/har hatt mer enn to marsvin sammen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilket kjønn er de? Jeg var så heldig å få to hundyr på tre år i går. Disse har vært sammen hele livet, og er dermed veldig knyttet til hverandre. Buret er mer enn stort nok til ett (kanskje til og med to?) marsvin til (120 cm langt), og jeg lurer litt på hvordan jeg skal få introdusert de(n) neste. Marsvin er jo flokkdyr, så så lenge de har plass nok føler jeg jeg bør gjøre mitt beste for å gi dem en "flokk" å forholde seg til. Mye kjekkere, og sunnere for dem.

Tingen er at jeg alltid har hatt ett eller flere kastrerte handyr og hundyr sammen. Jeg har da hatt handyret først og introdusert hundyrene en etter en. Går det like greit andre veien? Eller er det smart å holde seg til bare hundyr denne gangen? Er det større sjanse for slossing dersom de er bare kvinnfolk? ;o)

Gud, jeg elsker marsvin!

Skrevet

Eg har hatt marsvin i bøtter og lass. Dei er veldig sosiale og trives best når dei er fleire. Eg hadde fleire hanner sammen og, men då var det alltid ein som var gamald og den naturlige ledaren. Ei dame og fleire menn hadde eg og sammen, men det var for å avle. Flerie damer sammen har aldri vert problem. Kun dersom den eine har små, da bør ho få vera aleine.

Eg gjorde ingenting spesielt når eg introduserte nye familiemedlemmer. Eg putta dei berre oppi. Men to yngre handyr kan starte slosskamp så du bør vera obs på det, men eg opplevde det aldri.

Dersom du har plen så kan du ha dei ute om sommaren. Det liker dei veldig godt., Dei er sårbare for trekk så ikkje ha ute mor med barn eller eldre, og ha alltid ly for vinden og sola.

Gud som eg savner dei. Så fine dyr, og så enkelt å holde.

Skrevet

Ja, ikke sant? :o) De er kjempekoselige, og veldig lette å holde. Jeg liker å stelle med de (vaske, klippe negler og pels osv), jeg syns det er veldig avslappende. Samtidig er det kjekt å se de tasse løs rundt omkring, men vi har katt så må passe på å bare gjøre det når den er ute.

Hvor mange ville du hatt på 120x60 cm? Jeg tenker tre, kanskje fire. Blir det for mye med fire? Får de da for lite plass?

Skrevet

No er marsvin ganske late av seg så dei treng ikkje så mykje boltreplass. Med tanke på at det skal vera plass til mat og avføring så trur eg 3 er nok.

Eg hadde ein med lang pels og elvis-sveis, han var så søt han, kompisen min Øyvind heite han. =) Så lærte dei seg lyden av kjøleskapet, og kvar gang me åpna det så starta koret med marsvin. Då var de så søte at eg gav dei ekstra med gulerot. =)

Marsvinet til søstra mi spiste lite harde grønnsaker, og fekk tannproblemer. Han måtte klippe dei med jevne mellomrom. Mine fekk aldri det.

Om sommaren besøkte me søstra mi og ho hadde kaniner, mellomstore. Fem marsvin og tre kaniner var det i uteburet den sommaren. Det gjekk kjempefint.

No fekk eg veldig lyst på marsvin.....

Skrevet

Hold øye med finn, der fikk jeg mine inkl digert dur fra. :o) Jeg tenkte at omplasseringsmarsvin ville være akkurat like søte som butikkmarsvin, og det er de. Akkurat som omplasseringskatten vår er akkurat like søt som en oppdrettskatt.

Skrevet

Ja det er eg heilt enig med. Tre av mine hanner var omplasserte via dyrebutikken. Eg leverte fire babyer og fikk ein hann i bytte. Egentlig så skulle eg få penger for kvar, men dei hadde alltid så søte ensome hanner. Eldre hanner er vanskelige å selge, så egentlig gjorde eg butikkeigaren to tjenester: gav han babyer å selge og fjerna ei bekymring. =)

Kva marsvin har du?

Eg hadde ein rosett, tricolor, ein langhåra, grå ikkje angora, ein teddy, og så eit par med vanlig kort pels. Ho eine hadde orange pels, ho var styggpen og favoritten. =)

Skrevet

Jeg pleide å ha abyssinere, men disse er glatthårede. En trefarget og en tofarget, kjempesøte. Nr tre vil nok bli en abyssiner eller langhåret, bare fordi de ser så stilige ut. Alle marsvin er deilige uansett, men de med skikkelig merkelig pels er enda kjekkere å se på. :o) Styggpene blir ofte favoritter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...