Gjest Skrevet 9. mars 2008 #1 Skrevet 9. mars 2008 for det første: vi må ligge/sitte inne på rommet til han har sovnet eller så kryper han bare ut av! (Det gjorde han med grindsengen også!!) for det andre: han kommer inn til oss HVER natt, allerede i 1-2 tiden, og det er ikke noe særlig å ha han liggende der og rulle seg frem og tilbake!!:/ Så spm, hva gjør vi?? Noen med erfaringer!!!???? Ja jeg glemte å skrive han er 2 år, og 5 mnd.
*sutrikus-trassaldrius* Skrevet 9. mars 2008 #2 Skrevet 9. mars 2008 For det første så MÅ dere ikke sitte ligge med han til han har sovnet...det er bare å innarbeide en dårlig vane. Dere burde sette faste rutiner for kveldsstell/legging fra og med i dag. fortall han f .eks at nå så skal dere pusse tenner, vaske og så lese eventyr. sett av ca 10 min til lesing-IKKE MER. Og vær konsekvent på tiden...er lettere for han hvis dere har en bok med små kapitler så han er med på "regningen" Og så er det natta kos og ut av rommet... Følger han etter må dere være konsekvente og leie han rett tilbake i sengen og si natta.uten og bli der og gå ut med en gang. Gjenta dette så mange ganger det er nødvendig. Ikke la han vinne tid/kos/oppmerksomhet på dette tullet. Vis at det ER natt =) Samma gjelder om natten...si at det er natt og lei han tilbake i sin egen seng si natta og forlat rommet. Gjør dere dette konsekvent..så burde dette være over om få dager og dere får alle bedre søvnvaner Lykke til =) HV
småmåsen Skrevet 9. mars 2008 #3 Skrevet 9. mars 2008 selv om det er stas med storseng så kan det jo være litt skummelt også... og jeg jeg er ikke enig med henne over... vi bruker god tid på legginga... det er på kvelden barna mine bearbeider dagen som har gått... for en liten en på 2 1/2 er det ikke alltid lett å bearbeide dagen med prat. jeg synes legging skal være en fin stund for hele familien og skal inneholde, rutinger men også god tid og fin atmosfære....da får man som regel barn som sover roligere om natta også. jeg opplever i alle fall at stresser og styrer vi på natta så vokner mine oftere og kommer inn, men har vi hatt en fin avsluttning på dagen så sover de som regel rundt i sin seng... har dere nettopp lagt han i stor seng så la han få tid til å venne seg til senga... har du prøvd å bytte seng selv,... jeg har i alle fall vondt i kroppen i noen uker før jeg venner meg til den nye madrassen.... prøv å se situasjonen fra han side i stede for bare å ta symtomene .... lykke til!
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2008 #4 Skrevet 13. mars 2008 Flott svar, black&white! Forresten så må jeg nesten le, fordi vi har byttet til storseng nettopp for at barnet kan komme inn til oss om natten, uten at jeg må stå opp for å hente! Men i motsetning til HI så synes vi det er bare koselig, da, og jeg skjønner at ikke alle ønske å samsove deler av natten.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #5 Skrevet 14. mars 2008 Vi byttet i går og jeg er kjempespent. Foreløpig ser det ikke ut som han skjønner at han kan klyve ut av den etter han har lagt seg. Han har aldri krøpet ut av sprinkelsengen heller. Men er jo forberedt på at det kan komme tider da han vil komme inn til oss om natten. Og det blir ikke noe tema for oss. Vi sover veldig dårlig sammen. Er enig med hun som sier dere må være konsekvente og følge han i seng. Og ikke dra ut tida for mye. Vi har til nå tatt lesingen i godstolen i stua, så da er soverommet kun til soving. Det er litt kos, men så er det natta. Er det noe han vil senere går vi inn, og snakker med han men er relativt raske ut igjen. Det virket kanskje brutalt å si til en unge som strekker seg etter meg og vil holde meg fast å si at nei nå er det kveld og god natt. Sier gjerne at mamma kommer tilbake om en stund og ser til deg. Dette funker for oss. Vi har vært konsekvente mtp legging og har en trygg gutt som er for det alle meste lett å legge. Selv om han innimellom tester oss slik de alle fleste unger gjør. Vi har aldri sittet inne på rommet hans til han har sovnet, da tror jeg vi hadde gjort oss selv en bjørnetjeneste.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #6 Skrevet 14. mars 2008 Jeg er helt enig med HV. Hvis det er problemer med legging, så må man være konsekvent. Særlig med små barn, rutine blir til trygghet for små barn. -Lille-
Pysa Skrevet 17. mars 2008 #7 Skrevet 17. mars 2008 Her lagde vi en ordning med at i stedet for at jeg (sur og sint) måtte bære en hylende toåring i seng gang etter gang, vel vitende om at jeg kom til å høre lyden av fotsåler som slo i gulvet før jeg hadde kommet meg ut av døra igjen, så skulle poden ligge og vente på at mamma skulle komme og kose litt. Den første gangen sa jeg "vent, mamma kommer snart", gikk ut, gikk inn med en gang, og roste masse, ga ham en stor klem, og gjentok. Veldig kort ventetid den første kvelden, men litt lenger for hver gang. Det ble en lek. Han smilte og syns det var morsomt. Den første kvelden var jeg inne 30 ganger. Den andre kvelden bare tre! Nå er jeg som regel innom en gang eller to, men mange kvelder ikke i det hele tatt. Etter dette er det sjelden vi har problemer, jeg sier bare at vil han ha kos, må han gå og legge seg, så kommer jeg snart. Og han skjønner som regel at det er det lureste. Han måtte ha vokseseng ved 18mnds alder, da kom han seg ut av sprinkelsenga.
minou Skrevet 17. mars 2008 #8 Skrevet 17. mars 2008 Tror også på rutiner. Hold ut og vær konsekvent. Ikke gi for mye oppmerksomhet. Det er jo ofte mye lureri med spnne småttinger, de vil ha oppmerksomhet koste hva det koste vil. Hvis man ikke blir med på leken, er passe streng uten å hisse seg opp og ikke gir opp, blir det kjedelig til slutt. Vi skiftet til storseng på lørdag og det gikk kjempefint...helt til i natt. Kl. 5 i dag morges voknet hun, gråt fortvilet og ville opp igjen i sprinkelsenga. (vi hadde ikke rukket å demontere den enda...det skal skje I DAG). Jeg måtte trøste ganske mye før hun roa seg, og måtte også gå med på et kompromiss om å få med den gamle beibidyna i den store senga. Men det gikk til slutt. Hun skal ikke få bruke dette som et knep til å komme opp i vår seng, i allefall...da blir det ikke søvn hverken på henne eller meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå