Gjest Skrevet 9. mars 2008 #1 Skrevet 9. mars 2008 Hei dere. Jeg har en datter som er født like før nyttår 2002 og som egentlig skal begynne på skolen nå til høsten. Vi synes imidlertid ikke hun er stor nok/moden nok til å begynne på skolen når hun bare er 5 år. Hun leker bl a nesten bare med barn født i 2003 og i barnehagen mener de det vil være en fordel om hun venter...hun er ganske oppgående og selvstendig (påkledning og slikt) og hun synger og deklamerer regler, men vi synes likevel ikke hun er moden nok. Vi har veldig dårlig erfaring med 5 årig i skolen fra før, da sønnen var var 5 når han begynte også. Er det noen som har gode argumenter overfor PPT? Hun skulle forresten egentlig vært født i januar 2003 (igangsatt fødsel). Det bør vel være et argument i seg selv eller ?
trebarnsmor Skrevet 9. mars 2008 #2 Skrevet 9. mars 2008 Hei. Vi har ei snelle som er født i mellomjula 2002, og hun skal også starte på skolen til høsten. Har aldri vurdert utsatt skolestart til henne, synes ikke hun er noe senere i utviklinga enn de andre i klassen, og der er faktisk halve klassen født fra august og ut året.Er egentlig ikke noe "fan" av det uansett jeg. Vi hadde en diskusjon ang dette på jobben en dag, og der var det flere som mente at hun burde vente et år, stakkars lita, hun blir hengende etter.... Der er jeg veldig uenig!!! Det er ingen selvfølge at barn født sent på året blir hengende etter, så tuppa vår skal på skolen dette året! Det er selvfølgelig veldig individuelt hva man velger å gjøre, og barna er veldig forskjellig, og husk at det er opp til dere foreldre å avgjøre det.
Gjest Skrevet 9. mars 2008 #3 Skrevet 9. mars 2008 Hei trebarnsmor og takk for svaret! Vi er i grunnen ganske bestemt på at hun skal utsette skolestarten ett år, men etter hva jeg forstår er det i siste instans skolen etter anbefaling fra ppt som bestemmer! Det er selvfølgelig ikke slik at alle barn i desember henger etter de som er født tidligere på året, men forskning viser nå en gang at de gjennomsnittlig gjør det dårligere enn de som er født tidligere på året. Og vi har som sagt veldig dårlig erfaring med 5-åringer i skolen. Han har noen tilleggsproblemer, men han hadde rett og slett problemer med å passe på seg selv og sitt både på skolen og sfo. Er det noen som har fått invilget utsatt skolestart pga født seint på året og som har gode argumenter i forhold til ppt??
Troillpia Skrevet 19. mars 2008 #4 Skrevet 19. mars 2008 Hei Hvorfor vil dere egentlig at jenta deres skal vente et år til før hun begynner på skolen? Du skriver: hun er ganske oppgående og selvstendig (påkledning og slikt) og hun synger og deklamerer regler, men vi synes likevel ikke hun er moden nok. På hvilke områder er hun umoden? Hvem sammenligner du henne med? Jeg har jobbet som lærer i nesten 20 år, og siden reformen i 97 har jeg møtt mange 5 og et halvt åringer... Jeg kan med handa på hjertet si, at flertallet for umodne 1. klassinger IKKE er blant de som er seint født! Man kan heller ikke sammenligne ei jente med en gutt,- for ja, gutter er ofte mer umodne enn jenter ved skolestart... et annet argument for å la henne begynne til høsten, er at alle har rett til tilpassa undervisning...
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #5 Skrevet 20. mars 2008 jeg kan ikke fostå at du vil at barnet ditt skal begynne 1 år etter alle andre barn på samme alder? i løpet av de første åreneså vil ujevnheten uansett bli borte, og da vil du/dere angredere uansett. Og barnet vilvære sur fordu hun "henger" 1 år etter de andre hun f.eks spiller fotball/håndball med....
Gjest Skrevet 23. mars 2008 #6 Skrevet 23. mars 2008 Hei dere siste som svarte meg! Takker for svar da! Det er flere grunner til at vi vil hun skal utsette skolestart: 1. De fleste hun leker med er 03-barn 2. I henhold til test på ppt er hun aldersadekvat, men det sier lite om gjennomsnittet for 02-barn da hun blir testet utfra sin egen alder. 3. Hun er mer lik i alder med mange 03-barn...er ikke så mange 02 barn som er født seint på året her 4. I følge barnehagen er hun mer umoden enn de andre 02 barn...trenger mer hjelp til oppgavene i 5 års klubben f eks. De har anbefalt at hun venter. 5. dårlig erfaring med broren som er født seint på året i forhold til skole/sfo - tilpasset opplæring funker ikke alltid i praksis! Og så til det om håndball /fotball /ski mv...får bare ta med oss at allt dette følger årskullet og hun er aller yngst der...er født rett før nyttårsklokkene kimer...Vi tror nok hun hadde klart skolestart allt nå til høsten, men tror det er bedre å vente. PPT anbefaler at vi får utsatt skolestart og hurra for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå