Gå til innhold

Expat ... kan jeg spørre deg om noe ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann ... trodde du var kvitt meg nå ;-) ??

Lurer bare på en ting ang amming av ev. senere barn etter brystoperasjon.

Som du kanskje husker måtte jeg operere det ene brystet og avslutte ammingen tidlig. Legen sa etter operasjonen at jeg ikke kunne regne med å amme ev. senere barn på det operertebrystet og det er i og for seg greit nok. Etter operasjonen foretok de endel skyllinger av såret og så da at melkekjertlene produserte noe melk (men de er mye skadet og melkegangene er kuttet).

Jeg ser for meg amming på et bryst og regner med at dette skal kunne gå bra, men er litt bekymret for det andre.

Dersom kjertlene produserer melk som ikke slipper ut pga kuttede melkeganger, vil det ikke da være veldig lett at det oppstår ny betennelse i det brystet? Jeg vil jo ikke kunne få ut det som ev. produseres ...

Eller vil det som produseres der bare forsvinne og at melkeproduksjonen deretter kun opprettholdes på det brystet jeg ammer på?

Sikkert et snålt spørsmål fra ei som ikke har begynt å tenke på barn nr.2 enda, men som er veldig bestemt på å få til å amme dette barnet ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det ikke blir tatt ut melk på det opererte brystet vil det heller ikke bli noen produksjon å snakke om. Du kan eventuelt rett etter fødsel, dvs nå melka kommer og du merker at sprengen kommer, knytte noe stramt rundt det brystet og da bør det går bra. ;Men det skal ikke bli nevneverdig spreng på det brystet så lenge det ikke blir stimulert.

Skrevet

Vet du tingeling_80, dette er ting som er langt utenfor mitt ammehjelperområde. Skal allikevel legge inn et spørsmål på vårt interne forum for å høre om erfaringer. Den helt riktige behandlingen bør kanskje avtales mellom din fastlege/jordmor og Norsk Kompetansesenter for amming på rikshospitalet. Når du blir gravid så snakker fastlegen din med dem i god tid, sånn at dere har en slagplan!

Skrevet

Jøss, visste ikke at det fantes et slikt kompetansesenter!

Skal ta det opp med legen når det blir aktuelt, han er heldigvis en real kar som tar slikt på alvor ;-)

Kan du ikke sende meg en pm dersom du hører noe på forumet deres?

Må skrive ned dette nå, så jeg husker det.

Neste lille gull er jo som sagt ikke planlagt enda ;-)

Snill er du! Tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...