Propellmamma til 2 Skrevet 8. mars 2008 #1 Skrevet 8. mars 2008 Etter at vi begynte med fast føde da prinsen ble 4 mnd har han fått mindre og mindre interesse for puppen. Nå er han 5 mnd og blir SUR hvis jeg tilbyr han puppen før det er tid for grøt, men så spiser han en full porsjon med grøt. Skal man ikke helst gi pupp før grøten da med tanke på produksjonen? Har jo også fått mindre melk pga dette, og i natt våknet han annenhver time for pupp!!! Prøver også å pumpe innimellom for å bruke melken i grøten, men det begynner å bli vanskelig å få til. I tillegg liker han best den grøten jeg blander med vann, virker det som. Huff, hvor lenge må vi bruke morsmelk istedenfor vann i grøten? Og hvor mye pupp bør jeg klare å få i han nå som han har begynt med fast føde? Foreløpig spiser han grøt til lunsj og kvelds i tillegg til noe middagsmat/mos midt på dagen. Kanskje jeg må legge inn flere faste måltider? Han er jo tydeligvis sulten... Han blir så glad når jeg kommer med skjea at han spreller og ler... :-D Leter ikke etter grunner for å slutte å amme, for jeg ELSKER å amme :-)
Hildeks Skrevet 8. mars 2008 #2 Skrevet 8. mars 2008 vet ikke om dette er til særlig hjelp, men vi begynte også med fast føde nå, jenta er vel 4 mnd, ho får pupp først, så grøt, og spreller og gaper og smiler.. ho får ikkje full porsjon enda da.. Trudde det var mer vanlig å gi bare et måltid pr dag den første mnd og så gradvis øke til to osv, ?? mi også er mest gla i den vi blander i vann..=)
Propellmamma til 2 Skrevet 9. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 9. mars 2008 Ja, vi begynte også med ett måltid, men har holdt på i snart 6 uker da :-)
maybebaby :) Skrevet 9. mars 2008 #4 Skrevet 9. mars 2008 Heisann!! lurer også på dette med mating av ant enn morsmelk. du gir grøt to ganger om dagen pluss middagsmat sier du? fant liksom ikkeno spes innleggg på mating her inne jeg. Gutten min på 4,5 mnd begynte vi med mat til da han var 3 mnd men fortsatt gir jeg kun mat på kvelden jeg.grøt eller potet/grønnsakstillegg. Begynte så smått med å gi fruktmos etc på dagen men dette kommer bare opp igjen..hm..men når gir du maten? vurdere å gi han potetblanding på dagen og grøt på kvelden da; din synes ikke det blir "kjedelig" med samme maten to ganger eller? Hehe...jeg synes vel bare sjøl at d virker noe traus med grøt to ganger..hm.Synes du jeg bør gi to ganger? litt tom for hva det går ann å gi på dagtid for så små jeg...
Propellmamma til 2 Skrevet 9. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. mars 2008 Jeg begynte også med kun grøt på kvelden, blandet med morsmelk. Gir han nå en annen type grøt til lunsj, blandet med vann, så det blir jo en annen smak. Dette er mye fordi han viser STOR interesse for mat og fordi han roper og "hoster" (noe han gjør for oppmerksomhet) når vi spiser og ikke han får noe. Gir han også LITT most banan mens vi spiser frokost bare for at han skal bli fornøyd :-) Så nå vurderer jeg å begynne å gi han litt middagsmat... men er usikker på om jeg går for fort fram. Gutten er jo kjempeklar men... er redd for å miste ammingen. Nå skal det legges til at han er en STOR gutt som muligens trenger litt ekstra, han veide over 8 kg og var 69 cm lang en uke før han ble 4 mnd.
maybebaby :) Skrevet 9. mars 2008 #6 Skrevet 9. mars 2008 hehe sjønner vi er i samme båt. her er gutten 4,5 mnd og runder snart 10 kilo..litt usikker på lengden men..bruker stort sett 80 klær...diiiiger jeg vet...akkurat gitt ham banan..tror jeg skal følge ditt eksempel jeg...Er også redd for å miste amming menmen...er de klar så er de jo klar...uæææ så fort det går!!
maybebaby :) Skrevet 9. mars 2008 #7 Skrevet 9. mars 2008 men...ahr du snøring på hva annet enn kan gi???div. grøt,potetmos,grønnsakmos,banan og andre mosa frukter? flere forslag?? siden jeg ser ud har flere små klem fra mye vil ha mer...hehe
Propellmamma til 2 Skrevet 9. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 9. mars 2008 Nei egentlig ikke... Man kan jo lage middagen selv for å få litt mer variasjon med forskjellige typer grønnsaker og poteter. Glassene fra 4 mnd har jeg bare sett to typer av. Ellers finnes det mye forskjellige typer mos på glass da :-) De får vel bare greie seg med det til vi kan begynne med brødmat. Og når er det forresten? Husker ingenting fra forrigemann, jeg altså.... he he. Lykke til med storspiseren, deilig med store, gode babyer da :-D
maybebaby :) Skrevet 9. mars 2008 #9 Skrevet 9. mars 2008 drive å koke sjøl just nu.. men alt sånn fruktmos kommer bare opp igjen her.. ok med stor baby ja..kjekt da vekta mi rant ned pga av han.. brødspising ja..ingen aning..prøver å lese meg til det her ine men...e jo ikkje stort en får til i mellk slaga me leking..hehe
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #10 Skrevet 9. mars 2008 WHO anbefaler fullamming frem til 6 mnd, deretter gradvis innføring av fast føde. En baby på 4 mnd som ammes, trenger ikke fast føde før det. Dessuten er ikke mage-tarmsystemet utviklet nok til å fordøye fast føde når de er under 6 mnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå