Gå til innhold

Lurer på å kalle tulla for Kjersti???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Kjersti er et fint navn, men min bekymring ligger i det samme som "Anonym" over: Kommer hun til å bli en Sjersti?

Vi er mest sannsynlig den siste generasjonen som skiller mellom kj- og skj-lyd. Du vil nok klare å lære barnet ditt å si KJersti, men de fleste venner og andre rundt henne kommer nok til å si SJersti...

Jeg kan gjerne starte en folkeopplysnings-kampamje for å beholde KJ-lyden :)

Sett tungen mot de nedre fortennene dine og si: kjole, kjøkken, kino, og Kjersti!

Flott! Spre den enkle informasjonen videre og vips, vi er igang ;)

Ha, ha - har selv en samboere som ikke kan uttale kj-lyd, så for oss er alle kj-navn utelukket! Men - dette er en talefeil som lærere og foreldre bør gripe fatt i med en gang! Tenk dere hvordan språket vil bli hvis alle begynner å snakke sånn? En "sjedekolisjon" i stedet for en "kjedekollisjon" etc.... Nei - gi barnet navnet Kjersti, og irettesett heller de som ikke kan uttale det!

Det største problemet er at det nesten er for seint.

Ca. 50% av dem jeg gikk på lærerskolen med kan ikke uttale KJ-lyden.

Når denne gjengen får barn og lærer sine barn å si SJ

- Vel, jeg tror ikke det nytter - dessverre :(

Jeg har "omvendt" noen elever, når de er i den rette alderen er det veldig gøy å påpeke forskjellen på KJede og SKJede ;)

Annonse

Huff - det er jo tragisk... Da jeg gikk på skolen ble man tatt til logoped dersom man hadde problemer med dette eller lespet f.eks. Er det slutt på dette i dag? Andre artige eksempler er jo 27 - når typen sier det blir det sjusju -blitt en del misforståelser av det... Samt sjære og kjære og i Bergen: "skal vi gå på kino" - "nei, vi skal ikkje gå på ski no" - ha, ha, snakk om forvirring!

Jeg bor i Bergen, og er nok i ferd med å oppfostre et par barn som ikke kan si kj. Poden er født 7. i måneden, og jeg prøver å innprente ham at han må si at han er født den "syvende" og ikke "sjuende", for det kan like gjerne bli tolket som "tjuende" her i byen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...