Gå til innhold

Leiden mutasjon

a1a1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Etter to graviditeter, som begge endte med at morkaka løsnet, fikk jeg påvist at jeg har leiden mutasjon. Jeg har nå lyst på et nytt barn og jeg har fått beskjed om at jeg da må bruke 40 mg klexane daglig under hele svangerskapet og 6 uker etter fødselen. Jeg lurer på om det er noen der ute som har erfaringer meg å bruke klexane under svangerskpet og om dette har gått greit uten komplikasjoner? Vil det være noe økt risiko for blødninger under fødselen i og med at man har gått på blodfortynnende i mange måneder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går nå daglig på Klexane 40mg, en sprøyte daglig. Men i mitt tilfelle er det forbyggende mot blodpropp.. Jeg er nå i uke 33 og startet med dette for 3 dager siden.. skal gå på det fram til fødsel og 6 uker etterpå...

Jeg kan nok ikke svare helt på ditt spørsmål, men kan si at det er de sprøytene jeg tar i mitt tilfelle...

Skrevet

Det skal normalt ikke være noe særlig økt rissiko for blødninger under fødsel , de har jo også medisiner og gi mot dette når de er klar over at pasienten bruker klexane/fragmin.

Jeg går selv på fragmin pga leiden og protein-s mangel.............

Det eneste er at de ikke setter epidural eller spinal bedøvelse hvis det ikke har gått minimum 12 timer siden siste sprøyte.............Dette har med risiko for blødninger i ryggen med ev lammelser og gjøre. Jeg bruker fragmin daglig og må gjøre det i ca 6-8 uker etter fødsel.

Jeg er inne på sykehuset til kontroll ca hver 6-8 uke , og tar da også blodprøver for og sjekke at blodet ikke er for tykt eller for tynt..................

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...