Idun<3tosmå<3 Skrevet 8. mars 2008 #1 Del Skrevet 8. mars 2008 Uff, nå føler jeg virkelig på å være førstegangs her... Graviditeten og alt med det takler jeg fint.. Er rolig og avslappet og nyter tiden.. Men alt utstyr og alt som må til for at babyen skal overleve å ha det bra på utsiden er det verre med. Her er jeg lettere hysterisk, alt må være det beste eller branok, men hvordan vet jeg dette? Vogn og bilsete er i hus, så det er greit. Men hvordan vet jeg hvilken brystpumpe jeg skal velge. Hvilken madrass og hva slags seng og hvor mye i hvilke størrelser... For ikke å snakke om kluter!! Vaksekluter til ansikt, til kropp, gasskluter, frottekluter, gulpekluter gulpesmekker, silkekluter... Hjeeelp!! Jeg er lettere frustrert nå, har kjøpt to nattdraket i str 56, det er sikkert nok... Men når de har body på dagen da, trenger de strømpebukse da? Har sett på det og, men er så usikker på hva som er det beste og om de er branok... og om de i det heletatt trenger det i juni....? Kan noen som har gjort dette før dele litt vettug klokskap med meg? Eller kan noen si at jeg ikke er alene med å ha det slik? Vil så gjerne bli ferdig med innkjøpene i rimelig tid, slik at siste tiden blir til å nyte siste rest av svangerskapet! Åj, dette ble langt.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137085037-innkj%C3%B8psliste-er-alt-n%C3%B8dvendig-og-hva-er-alt-til/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nætte;mortil2 Skrevet 8. mars 2008 #2 Del Skrevet 8. mars 2008 Jeg kan jo fortelle litt om hva jeg syns er ok da?? Ang klær: til de aller minste er ikke strømpebukse noe særlig kjekt, men løse sparkebukser/myke små "joggebukser" er godt.. De er litt løse og gir litt luft.. Siden det er sommer barn så trenger man ikke så mye tykke klær, heller bruke tepper/tynne dyner... Tynne bomullsluer er kjekt, små spedbarn skal ikke være ute i sola noe særlig, og overhodet ikke uten å være tildekket.. På cubus for eksempel har dem noen som jeg har brukt før.. Ikke koster de mye heller og er fint formet etter bebishodene! Pysjer er greit å ha.. Vi brukte en del til førstemann, etter at bæsjingen virkelig startet, for da kom det litt utenom innimellom.. Også litt gulping og slikt på natta, så da byttet vi.. Men igjen, vi får på sommeren, så en liten body går helt fint å bruke der også. Gaskluter er utrolig gode å bruke. De er myke og deilige, og de holder. Vi kjøpte våre på princess og kid, hvor de hadde pakker på tre eller ti alt ettersom! Det er tre år siden og etter tre år med hard vask holder dem enda!! Myke håndduker er greit å ha under på stelleplata.. Og noen litt større myke til etter bad.. Gulpekluter kjenner jeg at det må man nesten se litt på bebien for å finne helt perfekte.. Men de fleste butikker som kid og slikt har helt ok kluter.. men de trenger ikke være store, og i begynnelsen bruker vi bare en vanlig klut for å tørke med.. Brystpumpe er jo litt vanskelig å vite.. Jeg fikk prøve en som gikk på strøm på sykehuset og fant ut at det var ikke noe for meg, jeg ville ha en håndholdt en! Det funka helt klart best for meg.. Madrass er rett å slett å finne en som ikke er skumgummi! Igjen på Kid, eller barnebutikker eller feks skeidar eller bohus.. bebier er så lette at de ligger godt på de vanlige bebimadrassene! Vi skal kjøpe ny og den blir jeg nok å kjøpe på bebibutikken her.. Iallefall er det slik jeg tenker om de tingene du har nevnt, men så er det slik at vi er jo så forskjellige alle!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137085037-innkj%C3%B8psliste-er-alt-n%C3%B8dvendig-og-hva-er-alt-til/#findComment-137086206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nætte;mortil2 Skrevet 8. mars 2008 #3 Del Skrevet 8. mars 2008 oi så langt da.. heheheeheh huff!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137085037-innkj%C3%B8psliste-er-alt-n%C3%B8dvendig-og-hva-er-alt-til/#findComment-137086250 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 8. mars 2008 #4 Del Skrevet 8. mars 2008 Er andregangs, så jeg kan jo fortelle litt fra hvordan det var for oss med førstemann: Brystpumpe trenger du ikke å ha i hus før fødsel. Se an om du syns du trenger det når dere er kommet hjem, kommet i gang med amming osv. Jeg kjøpte, men den ble brukt minimalt...kanskje 3-4 ganger.... Seng og str. må du nesten bare bestemme deg for. Vi bruker vogge som jeg brukte da jeg var liten, den er vel 80x60 cm kan jeg tenke meg, og så går vi over på sprinkelseng etter hvert - sånn som man kan ha sengebunnen først høyt på og så senke den når barnet blir større. Kjøp det du vil ha, det er ingenting i veien for å gå rett på sprinkelseng med en gang, men det kan da være lurt å "bygge" soveplassen litt trang til å begynne med så babyen føler seg lun og trygg. Den er jo vant til å ha det trangt i magen ) Jeg kjøpte ikke noe særlig med kluter jeg, bruker mesoft kompresser som vaksekluter, og kaster etter hver bruk. Fås kjøpt på apoteket og er kjempefine å bruke. Bare væter de med vann. Har en del store gasskluter/gulpekluter/siklekluter (det er i grunn det samme). Har vel ca 10-15 stk. To nattdrakter høres litt lite ut...husk at det kan skje "bleieuhell".... da det greit å ha litt skift på lager. Men samtidig er dette ting du kan kjøpe til etter hvert som du ser hva du trenger! Tror nok ikke du trenger strømpebukser i juni nei.. Body, bukse, "jakke" eller tynn genser, også bruker man jo gjerne mye pledd/helsetepper å tulle barnet inn i sånn i begynnelsen, og de er fine å regulere varmen med. Tynne bomullsluer er imidlertid veldig fint! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137085037-innkj%C3%B8psliste-er-alt-n%C3%B8dvendig-og-hva-er-alt-til/#findComment-137087416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
med baby nr 4 i magen Skrevet 8. mars 2008 #5 Del Skrevet 8. mars 2008 Seng og madrass må du ha og dyne.Vogn og sete hadde du. alt det andre kan du vel kjøpe underveis, så vidt jeg vet er ikke butikkene stengt i sommer... he he. Der ordner seg ingen grunn til panikk. Det dummeste vi gjør er vel å kjøpe inn ting vi ikke trenger bare fordi andre sier vi trenger det. Noen barn gulper mye, da er det greit med små smikker og maaange kluter. Andre babyer gulper ikke i det hele tatt. Noen syntest våtservietter er ok, for da slipper enn unna mye koke vask. Men hva som er best for deg er det jo bare du som vet. Min søster og mitt barn vat det 9 mnd mellom og da jeg måtte tilbake i jobb passet min søster jenta mi også. hennes barn var nesten uten klær, men mi hadde rikelig. Hennes jente svettet mye og ble fort varm, mens mi jente blei fort kald. Mi trengte gjerne strømpebukse men ikke hennes. Barn er forskjellige. Så ta alt etterhvert. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137085037-innkj%C3%B8psliste-er-alt-n%C3%B8dvendig-og-hva-er-alt-til/#findComment-137088516 Del på andre sider Flere delingsvalg…
med baby nr 4 i magen Skrevet 8. mars 2008 #6 Del Skrevet 8. mars 2008 Seng med side som en kan ta ned dvs. att for å lette natt ammingen så slipper en å stå opp for å få tak i barnet, bare setter sengen vedsiden av din egen med siden senket. så er det bare å ta barnet frem og tilbake mellom sengene. må selfølgelig heves når barnet begynner å reise seg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137085037-innkj%C3%B8psliste-er-alt-n%C3%B8dvendig-og-hva-er-alt-til/#findComment-137088577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammatilsommeren Skrevet 9. mars 2008 #7 Del Skrevet 9. mars 2008 Jeg også får baby i sommer og har alt begynte å shoppe! Soverommet vårt er lite, så ikke plass til seng eller vugge. Vi har kjøpte en kur som jeg kommer til å bruke de første månedene. Ellers av småting har vi kjøpt -babyull -lue -helseteppe -pledd -stellebord og stellemadrass -badebalkje og badestativ ( lite bad) -en del pysj ( men har hørt at ull regulerer varmen bedre på små barn, så ikke mye bomull her i hus. Nå er det også salg på ulltøy på noen babybutikker) - dyne 65x80 til vogna -dyne 80x100 til senga ( begge er dun, som regulerer varmen bedre enn microfiber. -fibermadrass -dry kid tisseovermadrass,( den er gullverdt, koster litt, men barnet blir ikke klam og det skulle skje noe uhell) -sengetøy, laken, himmel, sengekant -bilsete, vogn,vippestol -gaskluter, vaskekluter, babyolje, zinksalve til stumpen, håndkle -bleiebøtte ( ikke alle har behov for dette, men denne fikk jeg så tenkte å prøve) -ammepute -nesesuger, fåes kjøpt i babybutikker eller apoteket. Vanskelig å rense nesen til babyen når den blir tett, så det er en liten slange som man da suger på den ene enden får å få ut. - Så langt har vi kommet. Så har vi da seff kjøte en del pynt til rommet, som søte bilder og kurver. Babygym har vi også i hus, til den tida kommer. Det meste er kjøpt på salg, så vi har spart masse egentlig. Og om du handler det meste hos en butikk så får du alltid en bra deal da! Det varierer fra butikk til butikk.! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137085037-innkj%C3%B8psliste-er-alt-n%C3%B8dvendig-og-hva-er-alt-til/#findComment-137091321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idun<3tosmå<3 Skrevet 9. mars 2008 Forfatter #8 Del Skrevet 9. mars 2008 Tusen takk for mange gode tips! Og har noen andre flere lure erfaringer å dele så er de velkomne!! Ikke lett dette:) Men er masse klokere nå! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137085037-innkj%C3%B8psliste-er-alt-n%C3%B8dvendig-og-hva-er-alt-til/#findComment-137091831 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nikki naboo Skrevet 10. mars 2008 #9 Del Skrevet 10. mars 2008 Et tips.... Ikke kjøp for mye klær i str 56! Med en fødselsvekt på 3.5 kg vil str 56 holde ca 1 mnd.Noen barn er store når de kommer og passer ikke 56 engang. Når det gjelder tåteflasker, pumper, smekker, kluter og gulpeklut så er det greit å kjøpe bare litt så kan du se hva du foretrekker. Unngå klær med glidelås/knapper i ryggen da barnet skal fortrinnsvis ligge på rygg den første tiden.... Lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137085037-innkj%C3%B8psliste-er-alt-n%C3%B8dvendig-og-hva-er-alt-til/#findComment-137106724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #10 Del Skrevet 11. mars 2008 Jeg er tredjegangs og er nok preget av det... ;-) Erfaringsmessig trenger du ikke mer enn kanskje 2/3 av det du ser for deg du MÅ kjøpe nå. Det jeg ville kjøpt mest av i forkant er bodyer (noen med lang, noen med kort arm) og pyjamaser (5 stk er bra). Strømpebukser trenger du ikke de første månedene, siden det er sommer. Sparkebukser holder. Lammeskinn til å sove på er et godt tips til roligere netter. Av pumper liker jeg Avent sin håndpumpe best. Den er kjempegod! Den KAN du selvsagt vente med, men jeg må si at da jeg var gråten nær pga ulmende brystbetennelse med førstemann var det godt å ha kjøpt den allerede... Nesesuger (fra apoteket) er et godt tips. Et helseteppe er flott å bruke på sommeren; puster og er lunt samtidig. Av kluter vil jeg foreslå de små gasklutene med rosa/blå/gul kant (f.eks., fra Jysk eller Kid) , samt de store gulpeklutene i gas (samme sted). Ammeinnlegg i hhv ull og f.eks. Anita eller Chicco sine er også et must, for det blir MYE lekking til å begynne med. Amme-bh'er, både med og uten spiler (hvis du bruker med spiler). Uten spiler er best om nettene (for ja det blir så mye lekking at det er best med bh på nettene en stund...). Et tisselaken under lakenet på din side av sengen kan også være lurt. *snakker av erfaring* Madrassen skal være fast, og det bør være et trekk over, for det vil bli både gulp, sprutbrekninger og bleieuhell. 2-3 sengetøysett er også lurt, av samme grunn. Hvis du nsker at barnet skal bruke smokk; kjøp litt forskjellige typer i begynnelsen, og prøv deg fram. Det er så ulikt hvilke de liker. Jeg har god erfaring med NUK sine. De med knekk på. Virket som de satt bedre og var lettere å holde inne i begynnelsen. Ellers er det bare å oppfordre til å ikke la deg rive for mye med av "utrstyrshysteriet". ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137085037-innkj%C3%B8psliste-er-alt-n%C3%B8dvendig-og-hva-er-alt-til/#findComment-137119652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå