Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lett er det egentlig å få denne sykdommen?

Ble utsatt for litt skremselspropaganda her om dagen (Sønnen min er ikke vaksinert og hun jeg diskuterte med mente at vi IHVERTFALL burde vaksinerer mot stivkrampe), men klarer ikke helt se vitsen med vaksine mot stivkrampe. Det er jo ingen i Norge under 9 år som har hatt denne sykdommen siden 1977 (ihvetfall) og kun 1 person mellon 10 og 19 år.

Så hvorfor MÅ man vaksinerer mot en sykdom ingen barn får??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor tror du ingen har hatt sykdommen siden 1977 da? Joda, fordi dem har blitt vaksinert... stivkrampe smitter ikke fra person til person. Den smitter fra jord som har bakterien i seg, til f.eks ett sår, eller fra avføring og inn i ett sår... får man ett kutt i fingeren fra f.eks ett skittent glasskår som har smitten i seg, så blir man også smitta... og da er det for sent.

Skrevet

Men kjære deg, det er da slett ikke 100% av alle barn i Norge som er blitt vaksinert fra 1977 frem til i dag. Og INGEN har blitt syke. Hvis det er så lett å bli syk, hvorfor har ikke da nesten alle som ikke er vaksinert blitt syke?

Dette er et reelt spørsmål. Noen som har et litt klokere svar enn June?

Skrevet

Hehe... ja, er det noen med ett klokere svar enn meg?? Haha...

Skrevet

Jeg synes faktisk det svaret til June var et svar som var langt ute på jordet og manglet både fakta og holdepunkter! Stivkrampe er den vaksinen som man ikke har noe beviselig effektstudie som forsvarer akkurat denne vaksinen. Når 10 % av befolkningen ikke er vaksinert så burde vel de uvaksinerte blitt rammet av stivkrampe ganske så hyppig i føleg dommedagsprofetien til Folkehelsa! Tror ikke de uvaksinerte er mindre utsatt for jord enn vaksinerte:-) Så June.. du er ut, til du klarer å hoste opp noe bedre:-)

Skrevet

....de enste tilfellene omtrent registert på barn er fra kutting av navlestereng med urent redskap.....og så godt aldri registert i norge i nyere tid....

og stivkrampe var en gubbesykdom på landsbygda fordi de stod å skuffa hestemøkk....og kutta seg her og der.....

eller man finner det på pasienter som er dårlig sirkuleret...altså eldre.....med tunge grunnsykdommer som oftest.....

så dersom du ikke har en "dårlig sirkulert" unge som skal grave i hestemøkk til stadighet bør det gå greit

Skrevet

Tetanusbakterien overlever kun i lukkede sår uten tilgang på oksygen og har 3-21 dagers inkubasjonstid. Eksempler på dette er kulehull, dype stikksår, tildekkede liggesår, skitne sprøytehull osv. Dvs i den vestlige verden rammes oftest dårlig stelte gamlinger, sprøytenarkomane og skudd- eller knivskadde kriminelle som har vanskelig for å be om den hjelpen de trenger.

Skrevet

Hva med dyrebitt?

Skrevet

nå er det heldigvis bare de som er vaksinert som blir bitt, de resterende 10% av de uvaksinerte blir ikke bitt i det hele tatt:-)

Skrevet

Når var det noen fikk stivkrampe i Norge sist, grunnet dyrebitt, sa du annie?

Skrevet

Tja, over 1 million tilfeller årlig på verdensbasis (ref Pasienthåndboka). Men for all del, oppholder du deg bare i Norge går du nok klar. Hvorfor er stivkrampe så lite utbredt i Norge da? Kan det være vaksinasjonsprogrammet?

Skrevet

....nei ekke vaksineprogrammet....aldri hatt noe spes med stivkrampe her.....er mindre av bakterien i jorda der ikke dyr går og driter hele tida+ at det har med klima/temperatur å gjøre....så norge har aldri vært noe spesielt spennede for den bakterien....

Skrevet

Kan vel tenkes at pasienthåndboka ikke tar for seg elendig fødselshygiene med smittefarlig redskap i U-land. Ellers så bør du nok ha det inn med teskje. at de 10% som ikke vaksinerer seg faktisk ikke får stivkrampe:-) Mest mulig grunn til det er at uvaksinerte ikke graver i jorda for de tilhører en annen adel enn vaksinerte! Uvaksinerte er potensielle dyrehatere, så de omgåes ikke dyr som biter og slafser rundt seg eller at de ikke oppholder seg i nærheten av der hester har bæsja:-) rustne spiker finnes kun i gamle hus!! vi som har uvaksinerte barn bruker rustfri spiker og bor tross alt i nye hus!! der er forskjellen:-)

Skrevet

Foreldrene til alle norske uvaksinerte barn har beviselig evnen til å få behandlig for skaden før det har gått 3 døgn (inkubasjonstiden for tetanus er 3-21 døgn), uavhengig av hvor i verden de befinner seg! Folkehelsas egne statistikker dokumenterer nemlig at INGEN nordmenn har fått sykdommen i utlandet de siste 10 år!

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at folk i den vestlige verden, som ikke greier å få ungene sine til behandling for infeksjon i dype, lukkede sår eller sår med mye dødt vev før ungen har fått tetanus, bør revurdere sin kompetanse som foreldre.

Skrevet

Dersom man får et kutt/bitt bør man jo kanskje ta seg en tur til legen? Og da får man behandling med en gang.

Datteren min bet en gutt i armen, og han fikk stivkrampesprøyte et par timer etterpå. Helt unødvendig, spør du meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...