Gemini77 Skrevet 8. mars 2008 #1 Skrevet 8. mars 2008 Jeg har fått påvist streptkokker i underlivet, og tok dette opp med legen på Ullevål i går da vi pratet om den forestående fødselen. Han mente at det ikke hadde noe å si, selv om jeg er plaget med særdeles mye utflod og litt kløe. Andre her inne har sagt at de har blitt skylt eller fått antibiotika. Men så til saken.. Jeg har lest at dette kan føre til for tidlig fødsel.. Noen som har dette og som har født før? Jeg er 2.gangs fødende selv, men hadde ikke dette i forrige svangerskap så da gikk jeg over tiden. Ble litt bekymret da jeg leste at infeksjoner kan starte en fødsel. Jeg er nå i min 35. uke..
Sjokoladefrik Skrevet 8. mars 2008 #2 Skrevet 8. mars 2008 Har hatt kraftig infeksjon selv i snart 2 år, uten at de vil gjøre noe. Håper virkelig jeg får behandling under fødselen og at alt går bra, liker ikke dette. Masse info her: http://www.pasienthandboka.no/?mode=document&documentid=18272 Finner ikke noe om at det kan føre til for tidlig fødsel, og uansett er du jo ikke langt unna termin så ikke bekymre deg om det du. Har sannelig nok å bekymre oss for! Lykke til!
2 Gullunger Skrevet 8. mars 2008 #3 Skrevet 8. mars 2008 Jeg hadde streptokokker sist jeg var gravid. Ble satt igang to uker over termin, så hadde ikke noen påvirkning i retning av tidlig fødsel for meg iallefall. Jeg fikk penicillin intravenøst under fødselen pga streptokokkene. Dette var noe jeg krevde å få etter å ha lest om det på internett - ellers tror jeg ikke jeg hadde fått det.
Gemini77 Skrevet 8. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 8. mars 2008 Jeg sa at jeg hadde lest at det burde gjøres, men de sa at det ikke var praksis i norge med mindre man hadde lang vannavgang (over 18 timer)...? Så jeg får det ikke..
<3 coccinelle Skrevet 8. mars 2008 #5 Skrevet 8. mars 2008 1/3 av alle gravide har streptokokker i skjeden. Det er veldig skjelden farlig for barnet, men sykehuset vil overvåke barnet spesielt etter fødselen og spesielt hvis du har lang vannavgang. Noen har prøvd med klorhexidinskylling av skjeden under fødselen og mener det har godt resultat. Men som sagt det er veldig skjelden farlig for barnet. Har skrevet et langt innlegg om dette her inne tidligere, men husker ikke hvor. (hvilket forum) Hvis alle gravide med gruppe B streptokokker skulle fått antibiotika ville vi snart fått resistente bakterier og det ønsker vi i hvert fall ikke. Snakk med jordmor på forhånd :-) Hun vil sikkert vite hva som er vanlig der du bor (skylling eller ikke).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå