Gå til innhold

Sønnen min på 2 år har veldig misfargede tenner...hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pusser tennene hans på kvelden, han får fluor.

Han har aldri fått drikke på natten, kun når han er syk.

Han bruker mye smokk. Får omtrent aldri søtsaker.

Hva kan være grunnen til at tennene er så stygge? Han er krakilsk når vi pusser så det har alltid vært en maktkamp men pusse har jeg jammen gjort.

Han bruker ingen medisiner heller bortsett fra astmamedisiner ¨år han er forkjølt.

Er det bare min sønn som har så fæle tenner?

Fortsetter under...

Skrevet

Det kan være han har noe feil med utviklingen av emaljen. Ta kontakt med hs / tannlegen i kommunen. Jeg tror ikke det er vanlig at så små barn har misfargede tenner.

Skrevet

Har en venninne som er tannelge. Vi disdkuterte nettopp dette, i sammenhenge med fluorbruk, osv. Sønnen min skal utredes for astma. Hun sa at enkelte barn kan få stygge tenner av astmamedisin.

Jeg villle tatt kontakt med tannlegen, og fått han/hun til å se på det.

Skrevet

Har han fått penicillin i det siste?

Det kan være at emaljen hans er slik. Du kan kontakte tannpleier for å høre. :)

Skrevet

Astmamedisiner kan misfarve ja..

Og.. har han hatt meslinger/vannkopper??

Søsteren min hadde det da hun var litt over året og pga at hun hadde det midt da tennene var på vei opp så påvirket det emaljen sa tannlegen.. heldigvis så kan det ordnes på, men melketennene var misfarvede..noen av de.

Skrevet

det kan være det som kalles barnebelegg på tennene, som de som regel vokser av seg...

samtidig så setter astma medisin ned spyttproduksjon pluss at det forandrer virkestoffene i spyttet slik at det ikke gjør jobben sin godt nok når det gjelder rensing av tennene. dette kan gi økt fare for karies.

Annonse

Skrevet

Brukte du tetracyclin (en type antibiotika)da du var gravid? Det kan forårsake misfargede tenner på barnet............

Skrevet

riktig det, og det er også andre ting barn kan få emaljeskader av og noen barn er født helt uten emalje på tennene. Kontakt tannpleier der du bor i forbindelse med skoletannlege. Greit å få vite om det er noe du kan gjøre, som feks pensling av tenner osv.

Skrevet

Snuppa vår på 3 1/2 har også litt misfarge på fortennene sine. Har ikke oppdaget det før nå den siste mnd og skjønner ikke helt hva det kommer av. Nekter å tro at det er pga kosthold i og med at hun ikke spiser så usunt og heller ikke drikker så mye saft eller juice (brus liker hun ikke). Tennene pusses to ganger pr dag og hun får i tillegg fluor.

Vi skal til tannpleier med henne på mandag så er egentlig litt spent på å høre hva hun sier.

Skrevet

min sønns voksentenner er flekkete og litt gule i fargen..

tannlegen sa at det er sånn hans tenner er "laget" inne i tannkjøttet.

ikke noe å gjøre med mao

Skrevet

Hei

Min sønn som nå er 4,5 fikk også misfargede tenner da har var litt over 1 år. Jeg ringte til skoletannlegen og ba om råd. Fikk en time og hun konstaterte at dette var barnebelegg. Helt ufarlig, faktisk beskytter der mot hull!. Det ser dessverre ikke så lekkert ut så hun pusset det værste vekk. Men det kommer tilbake. Nå ringer vi og får en time når det blir for ille. Har begynt å bvruke elekstrisk tannbørste. Det syns sønnen min er gøy + at det hjelper.Syns du skal ringe til skoletannlegen jeg. det er helt gratis for små barn.

Lykke til!

Skrevet

Det er to typer (vanlige) misfarginger på melketenner. Den ene er barnebelegg som flere skriver her. Det er ufarlig og vil gå over av seg selv. Dette kan fjernes, i alle fall i stor grad, hos tannlege/tannpleier .Den andre typen er emaljeforstyrrelse, som også flere her skriver, men dette oppstår i fosterlivet og kommer ikke pga vannkopper, meslinger eller andre sykdommer. Emaljeforstyrrelsene er enten arvelig eller kan oppstå dersom mor er syk eller bruker medisiner mens hun er gravid.Sikkert noen ganger man ikke kan finne noen forklaring på det også! Emaljen på melketenner er i alle fall ferdigdannet FØR babyen kommer ut og kan ikke påvirkes etterpå!

Lykke til, og begrens fluorbruken -dette kan gi misfarging av permanente- (voksen) tenner!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...