bamsemamsen Skrevet 8. mars 2008 #1 Del Skrevet 8. mars 2008 Sønnen min er under utredning på BUP med tanke på AD/HD. Hele hans barndom både hjemme, i barnehagen og på skolen bærer preg av trekk av adhd. Psykologen er nå veldig klar på at han ikke kan ha det, fordi han satt rolig og konsentrert under Wisc-testen. Selv mener jeg å ha sett og hørt at adhd-barn kan konsentrere seg om sine ting, og den testen han tok på bup så virkelig ut til å fenge han; varierte oppgaver med litt "nøtter", utfyllingsoppgaver, puslespill osv. Hva er deres erfaring? Er redd for at utredningen skal ende i at testsituasjonen blir vektlagt som det eneste relevante, når alt annet tilsier noe annet. Min sønn er 12,5 år nå. Han har roet seg betraktelig med alderen. Har lest en plass at adhdbarns overaktivitet reduseres når barna passerer 10 års alderen. Hva er deres erfaring? Hva scorte adhd barna deres dårlig på på Wisc-testen? Min scorte under normalområdet på koding, noe jeg også stusser på. Men psykologen sier at grunnen kan være at han tok seg så god tid (denne går på tidtaking) på denne delen. Vær så snill og svar noen av dere som har peiling på noe av det jeg lurer på.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137082532-adhd-barn-i-testsituasjonen-erfaringer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2008 #2 Del Skrevet 8. mars 2008 Ved 7 år: Min skåra normalt på Wisc-R, men litt under normal på delen med puslespel (einaste delen med dårlegare enn normalt). Både språkleg del og ikkje-språkleg del var normal til over normal. Småmotorisk litt uroleg i test, lett for å gje opp vanskelege oppgåver. unøyaktig ved labyrinttesten. Men alt i alt likte han oppgåvene, noko som gjorde det lettare å halde fram med testen:) Der er ei prøve som heiter CPT, som går på kosentrasjon/langvarig merksemd. Der hadde min vanskar. Sleit med å fullføre, ujamn framføring. Det var her det samsvara med ADHD... Eg veit at det er vanleg at uroa utanpå kan forsvinne når puberten nærmar seg(den blir til uro "innvendig"), men hos oss er ikkje det tilfelle. Min har alvorlig grad av ADHD med tilleggsvanskar. Desse testane var i tillegg til observasjonar på ulike arenaer + omfattande spørreskjemaer til meg og skule/SFO. Eg har inntrykk av at ulike psykologar, brukar litt ulike testar. Kanskje utfrå deira erfaringar. Håpar dette gav deg nokre svar:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137082532-adhd-barn-i-testsituasjonen-erfaringer/#findComment-137082761 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bamsemamsen Skrevet 8. mars 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 8. mars 2008 Tusen takk for svar. Han skal tilbake for å ta den CPT-testen, regner med at hvis han har ADHD vil han likvel ikke kunne klare den testen bra? Men saken er den at psykologen la fram til oss at denne testen er så krevende at (psykologen hadde prøvd CPT på seg selv) egentlig hvem som helst hunne få "ADHD - resultat" på den. Er så redd for at han skal se forbi hele barndomshistorien og konkludere ut fra det lille han har sett gutten når vi har vært på BUP. Selv er jeg temmelig sikker på at gutten vår har ADHD. Blant annet fordi min far har hatt (og har enda)de samme symptomene. Har jobba med flere ADHD-barn over flere år, og ser "skrekkelig" mange likheter.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137082532-adhd-barn-i-testsituasjonen-erfaringer/#findComment-137083333 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2008 #4 Del Skrevet 8. mars 2008 Var eg deg, ville eg ha bedt om ny psykolog(ny evaluering) om du føler det er noko som "skurrar". Wisc-R gjev ikkje ADHD-diagnose aleine. Dette skal vere omfattande, for å kunne gje det heile bildet. Eg hadde klart den CPT-testen, utan same problem som son min. Den går ut på 15-20 minuttar med dette: sjå på ein skjerm og der dukkar det opp ulike bokstavar. Kvar gang det dukkar opp X blant bokstavane, skal ungen trykke på ein tast. Di fleire avbrytingar og di meir ukonsentrert ein gjennomfører heile testen, di større er tilfellet at personen har ADHD. Han kan nok klare det ganske bra om han har ein god dag. Men det er jo vanleg at dei med ADHD har ganske så ujamn dagsform. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137082532-adhd-barn-i-testsituasjonen-erfaringer/#findComment-137083697 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tittentei... Skrevet 8. mars 2008 #5 Del Skrevet 8. mars 2008 Blir sint når jeg hører sånt.Ser ut som han som testet sønnen din må lete etter en annen jobb.Er det mulig??Jeg å sønnen min har adhd.Har vært igjennom masse.SøNNEN MIN ER EKSTREM,MEN VIS NOE FENGER HAN,DA KAN HAN SITTE LENGRE STILLE.Det sa di også på bup.Adhd barn kan sitte lengre stille vis det er noe di liker.Min satt også fint på testen,men han som tok testen kunne se tegnene alikavel.jeg hadde ALDRI gitt meg.Vi har fått ett nytt bedre liv. Lever kun en gang... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137082532-adhd-barn-i-testsituasjonen-erfaringer/#findComment-137084848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
esmase Skrevet 8. mars 2008 #6 Del Skrevet 8. mars 2008 Her hos oss tar de også Dawba-test.Det er som et spørreskjema som fylles ut på nettet,og er veldig utfyllende. Både jeg,barnets far,barnehagen og skolen har gjennomgått denne.Da går resultatet direkte til bup,og de får ut et sammendrag,og kan konkludere derfra. Dette er ingen diagnosestiller,men gir en pekepinn. Ang. Wisc-testen,så satt min sønn også som et lys under denne,noe saksbehandleren kommenterte... Vi har imidlertid fått en udugelig saksbehandler,som bare haler ut tiden,uten å gjøre noe som helst for oss. Vi har derfor gått omveien rundt denne,og skal nå bli henvist til et ambulerende team. De kommer hjem til oss,de observerer på skolen,og de diagnostiserer. I vårt tilfelle er det kun saksbehandleren på bup som mener at sønnen vår ikke har adhd,mens både skolen og ppd mener at han har det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137082532-adhd-barn-i-testsituasjonen-erfaringer/#findComment-137085915 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå