Gå til innhold

ammeinnlegg ved såre brystvorter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er best? Jeg benytter Chicco engangs innerst og ull over nå, men hva er best for å motvirke enda sårere brystvorter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et alternativ er brystvortebeskyttere, da henger brystene i løse luften! De ser ut som en skål på ende siden, og en smultring på andre siden. Se på apoteket. Du kan også ha en fet brystvortekrem på og ha oppklippete lakenbiter mellom bryst og innlegg. Om du ser at lappen sitter fast, så tar du og væter lappen først, til den løsner. Aldri rive av skorpene!

Skrevet

Takk for svar, Expat!!

Jeg har på et slikt brystskjold fra Avent, nå, men siden brystet lekker så mye er brystvorten konstant våt. Er det bra, eller vil det være bedre å lufttørke brystene for å bli kvitt sårheten?

Skrevet

jeg har bare brukt ammeinnleggene som jeg har fått kjøpt på matbutikkene(vet ikke helt hva de heter)

bare pass på å bytte de når de merker at de er våte.

ellers er jo lufttørking og smøre de med mm når du har mulighet for det helt supert. Har også brukt ull ytterst hele tiden og er veldig fornøyd med det, liker de ull innleggene som man får kjøpt på apoteket best.

Skrevet

Jeg bruker også Chicco innerst og ull ytterst, men har albueskjell på når jeg går hjemme. Etter amminga smører jeg på mm om jeg får ut noen dråper, så når det er tørt så guffer jeg på med lanolin salve (medela).

Når jeg er ute blant folk så tar jeg vekk skjellene, det ser litt dumt ut hehe :)

Bruker forøvrig også skjellene om natten; koker de med en gang jeg står opp. Det har funka ganske bra, er bedre av sårheten nå.

Skrevet

Når jeg hadde veldig såre bryster gikk jeg med løs t-skjorte eller genser så knoppene fikk sveve fritt og gro. De gangene jeg "måtte" ha på meg bh eller trangere klær klippet jeg hull i midten av to-tre papir-innlegg og la de oppå hverandre slik at brystknoppene fikk strutte selv om jeg hadde på meg bh.

Jeg prøvde albueskjell, men synes ikke de var behagelige å ha på....

En annen ting jeg også prøvde var sånne gele/silikon eller hva det var -innlegg. De kostet en del, fra på apoteket, men de skulle visstnok hjelpe med å gro fortere. De hadde luftehull og mulighet til å suge opp hvis brystene lakk. Men jeg glemte å skylle ut gammel melk som hadde lekket, så jeg ødela de etter et par dager...

Men det å gå med puppene løst hjalp fortest og best!

Lykke til!

Skrevet

Hva er albueskjell? Når, hvorfor og hvordan brukes de?

Skrevet

Klipp opp en gammel t-skjorte i firkanter og bruk innenfor ullinnlegg. Ta på litt brystvortekrem (ullfett feks) akkurat over ytterst på vorten. Jeg pleier å ta kremen på bomullslappene, da slipper du å ta direkte på brystvortene. Da kan det komme masse basillusker! :) Skift ofte, og lufttørk brystvortene før du legger de inn. Har funker godt of rmeg i to omganger nå!

De har også noen brystvortebeskyttere i nettbutikken på ammehjelpen.no. De har jeg brukt endel, og er veldig mye bedre mht lufting enn de melkeoppsamlerne (som forresten stimulerer utdrivningen!) Men for meg funker det ikke lenge ad gangen for jeg lekker visst fort denne gangen!

Lykke til! Husk- det går over, snart! ;)

Skrevet

I stedet for å klippe opp gamle klær kan du kjøpe mesoft-kompresser på apoteket, de er kjempebillige, og finnes i alle fall i to størrelser. De minste er 10X10 cm og brettet i fire, så altså fire lag 5X5 cm. Håper det går fort over, men har du veldig vondt er det viktig at du går til lege og får utelukket infeksjon! Jeg gikk altfor lenge med infeksjon fordi "alle har jo vondt", og det var HELT unødvendig... En uke med antibiotika, så var de helvetesukene over ;-)

Skrevet

Albueskjell er spesielle skjell som da skal hjelpe mot sårhet. De fåes kjøpt på apotek og i nettbutikken til ammehjelpen.no

Det er visst noe med kalken inni skjellene som er spesielt gunstig, du kan kikke litt her;

http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=35

De hjalp meg hvert fall :) Nå bruker jeg kun lanolin salve, chicco og ull for å holde brystene varme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...