Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 8. mars 2008 #1 Skrevet 8. mars 2008 Gutten min er helt vill etter alfabetet.. han kan alle bokstavene, og vet hvem som "eier" hvilken bokstav. At f.eks. L er løva sin bokstav osv osv... Han "ser" også i Thomas toget boka at det står Percy, Toby, Donald, Douglas osv... Fatter ikke hvor han har fått det fra. Donald og Douglas ser jo ganske likt ut, og togene ser jo helt like ut? Bare at den ene er nr.9 og den andre nr.10. Dette begynte rundt juletider, og har bare "ballet på seg". Nå vil han bare at jeg skal telle alt som kan telles.. og skrive bokstaver slik at han kan gjette. Jeg synes dette virker altfor tidlig ut, og man må jo bli mektig skolelei lenge før han har begynt?? Han styrer mye med en liten minidata han fikk til jul, og jeg misstenker at det er denne lille dataen som har vekket hjernecellene hans... dvs. nå er han lei dataen, men interessen for tall og bokstaver har han i rikelig monn.. Kan ellers føye til at han nok ikke er kjempe kjapp på andre områder. Ikke at jeg bryr meg så mye om at han er treg/rask, men han liker ikke å klatre o.l. Og har f.eks. ikke begynt å klatre ut av sengen. Synger MANGE sanger da, men motorisk sett er han nok helt på snittet.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2008 #2 Skrevet 8. mars 2008 Dette høres ut som min sønn! Han digger bokstaver, kan alfabetet og kjenner igjen noen ord. Han er 2år og 3 mnd. Han er også litt "treig" motorisk. Jeg synes det bare er fint jeg, hvis han er tidlig ute med å f.eks lese. Det er bare viktig at vi følger opp på skolen og ser til at de får utfordrende nok oppgaver, og det skal de få, står i læreplanen at elever skal få individuell oppfølging. Jeg leste også tidlig, og fordi ingen på skolen på 70-tallet skjønte at jeg burde ha fått vanskeligere oppgaver la jeg meg til den vanen at jeg ikke trengte gjøre lekser fordi jeg kunne det fra før. Dette skal ikke skje i dagens skole, men alltid lurt som foreldre og følge med samt ha en god kommunikasjon med læreren slik at vi kan samarbeide om hvordan barnet på en best mulig måte kan stimuleres til å lære mer og ikke minst tilegne seg gode arbeidsvaner. Hva slags datamaskin har han hatt? Kanskje noe for min sønn :-)
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 8. mars 2008 #3 Skrevet 8. mars 2008 Sønnen min er også veldig opptatt av bokstaver for tiden. Og hvem som "eier" de ulike bokstavene. Men han kan ikke så mye som din gutt da:) Er også veldig opptatt av tall. Og veldig tidlig ute språklig. Kjempe flott at de er ivrige på å lære:) Så det er bare å gi han nye utfordringer:) Det er jo bare positivt. Sønnen din er nok veeeldig tidlig ute:)
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2008 #4 Skrevet 8. mars 2008 Jenta mi er også veldig opphengt i alfabetet, fra hun var 2 år. Hun kan de aller fleste bokstavene, det er jo bare morsomt! Hun blir ellevill når hun finner bokstaver rundt seg; på skilt, bakpå biler, i bøker, på matvarer... mens mange av hennes jevnaldrene ikke skjønner et pip av hva hun snakker om. Mens tall derimot er ikke så interessant, visstnok..
mathilde 1 Skrevet 8. mars 2008 #5 Skrevet 8. mars 2008 Høres akkurat som min jente, hun er nå 2 år og 8 mnd. interessen startet før hun var 2 år. Tall er også like intesessant. Kan telle mengder på inntil 10-11 stk. hvor hun har den iteressen fra vires ikke, men det startet med kjøleskapmangnetene til en jente som vi pleier å være på besøk hos, hun er litt eldre en min. Da vi var der satt hun lenge og lekte seg med bokstavene, og det tok ikke lang tid før vi måtte kjøpe slike mangneter selv. Så vips i løpet av få dager satt alle bokstavene, hvem som hadde hviken bokstav. Nå kan hun luden på noe bokstaver. Vi terper ikke!;-)
Caramell, 3-barns mamma! Skrevet 8. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 8. mars 2008 Det er en slik data som du får på lekebutikken.. Tror den er fra 3 år og oppover.. Lilla og grå på farge.. ca.500kr. Div. bokstav og tall- leker. Jeg stresser overhodet ikke med at han skal lære så mye, redd han kanskje blir lei, men det er han som stadig tar initiativet til å "pugge". For noen dager siden kom han løpende med visitt kortet til farfaren. "Mamma se! Farfar sin jobb!". Ble litt satt ut, for det var tydelig at han hadde bitt seg merke i logoen.. Rart med disse barna.. Av andre mødre får jeg stadig kommentarer på at han er så rolig.. de er vant til at ungene raser rundt og er mer "ville". Enkelte får meg nesten til å føle at jeg burde tro at noe er galt med aktivitets nivået hans... men helt ærlig, så foretrekker jeg dette fremfor å få alle vasene knust o.l. Han er rett og slett bare litt "forstandig" som bestemoren sier..
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #7 Skrevet 10. mars 2008 Jeg er adjunkt, og har bokstav- og tallinteresserte barn, men jeg oppmuntrer absolutt ikke til læring. Jeg svarer på direkte spørsmål, men ikke mer. Grunnen til at jeg ikke ønsker at mine barn skal lære for fort er at den kunnskapen de tillegner seg tidlig ikke blir sittende - De har litt teflon-hjerne når de er så små. Erfaringer og episoder kan feste seg i langtidshukommelsen, men teoretiske begreper sklir ut igjen Dersom du ønsker at bokstavene skal havne i langtidshukommelsen allerede nå, må dere virkelig jobbe med bokstavene. Da er det viktig at dere gjør det på den riktige didaktiske måten. Men for all del, barna har det gøy i nuet, og la dem ha det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå