mjelle og sondre :) Skrevet 8. mars 2008 #1 Skrevet 8. mars 2008 Jeg tenker å begynne med grøt til 1/2åringen min da han har begynt å våkne mange ganger om natta og virker sulten "hele" tida. Skal jeg gi ham mm både før og etter grøten sånn i starten eller bare før/bare etter? Hvor lenge (altså dager/uker..) gjør jeg det? Og er det vanlig å lage tynn grøt på mm i begynnelsen (velling) slik at overgangen blir lettere? Gir dere dette på flaske eller skje? Aner ikke om det kan lages så tynt at det kan gis på flaske, men mener å ha hørt at noen gjør det..? Både småen og jeg har kun hatt puppen å forholde oss til så langt når det gjelder mating, så vi er veldig nybegynnere på dette feltet men jeg vet at han tar flaske.
Mamma Mirabell Skrevet 8. mars 2008 #2 Skrevet 8. mars 2008 Jeg gav min grøt først og så mm etter... blandet med mme jeg, fikk ikke til å pumpe.. Lagde den ikke så veldig tynn han hadde to tenner alt og klarte fint å "tygge" litt.. :) SÅ lagde den vel som det står på pakken ca..
hit og dit Skrevet 8. mars 2008 #3 Skrevet 8. mars 2008 mallo hadde litt hard mage så eg passer alltid på å gi drikke først. ME gir mm eller mme før alle måltid, og magen hennas er mykje betre når me gjorde det slik.
månestråle32 Skrevet 8. mars 2008 #4 Skrevet 8. mars 2008 Heia! HVis du ønsker å opprettholde MM mest mulig, så bør du gi før grøten slik at babyen spiser mer MM. Men hvis du ønsker å trappe litt ned så kan du gi etterpå. Har hørt at det IKKE er lurt å lage det så tynt at du kan gi med flaske. Dette fordi grøt skal være fast måltid(noe en spiser med skje el) og drikke skal være noe annet(noe man får fra flaske eller kopp). Sånn at de lærer forskjellen. Å spise med skje er en teknikk- sak- både for deg og babyen Jeg fant en fin skje til å bruke i begynnelsen på Rema. Fra Fakkelmannen- den er ganske liten og flat, samt litt myk. Den var lett å gi med , og liksom "skrape" av grøten opp mot gommen (er ikke hardt/vondt) for å få av grøten før babyen får til med tunga Jeg begynte med maisgrøt som blandes med melk i starten(da var hun 4 mnd), men gikk over til 6 mnds grøt etter ca 2- 3 uker. er veldig mye lettere å bruke vann å blande grøten med....Koker vann på termos ca en gang per dag. da har jeg alltid varmt vann og lett tilgjengelig til grøt og mme. Begynn i det små og ha tålmodighet! Vi startet 1. dagen med 1 ts grøtpulver og melk til passe tykk grøt, og så brukte vi 2 ts pulver, 3.dagen 3 ts pulver osv. Det varierte hvor greit det gikk, og det var lettest å gi når hun satt i liggestolen sin(ikke tripptrapp). Det gikk ca 1 mnd før hun virkelig begynte å SPISE grøt skikkelig. da begynte vi med grøt til frokost i tillegg til kvelds. Og etter det så har det gått bare bedre og bedre. Håper dette kan vare litt til hjelp Og så er jo alle babyer litt forskjellige, så dette er bare hva vi har opplevd med vår første LYKKE til og ha tålmodighet- ikke glem at det er ny teknikk for dere begge
månestråle32 Skrevet 8. mars 2008 #5 Skrevet 8. mars 2008 NBNBNBNB og så glemte jeg at vi har brukt en god teskje MALT i grøten fra dag 1. det skal hjelpe til å holde avføringa i gang. Vår har aldri hatt noe problem med det, så jeg tror det er lurt. og så smaker det også ganske godt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå