Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #1 Del Skrevet 7. mars 2008 Hei! Er det noen som vet om det er mulig å ha en liten ekstrainntekt av og til, selv om man er ute i foreldrepermisjon med 80% lønn? Jeg liker å skrive og før har jeg av og til fått et innlegg eller en historie på trykk, og jeg har tjent mellom 1000 og 1500 kroner pr tekst. Jeg ringte NAV om dette i dag men de kunne IKKE svare meg! Det er kun snakk om kanskje to tekster i løpet av permisjonstiden. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137079410-ekstrainntekt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tromsøstudent Skrevet 9. mars 2008 #2 Del Skrevet 9. mars 2008 Hei Det er forbud mot å arbeide mens du tar fødselspermisjonen. Dette kan løses på følgende måter: 1. Inngå avtalte om graderte fødselspenger. Dette går ikke i ditt tilfelle siden du ikke har en fast arbeidsgiver du å forholde seg til. 2. La være å levere tekster til etter permisjonen. Da vil du få betalt etterpå, og vil komme klar av reglene. Dette er imidlertid litt tvilsomt, siden du faktisk utfører arbeidet mens du har permisjonen. 3. Du kan la være å kreve betaling for tekstene til etter permisjonen. Igjen går du klar av kontrollsystemene, men det er likefullt tvilsomt. Siden du utfører arbeidet mens du har permisjon. 4. Du leverer de tekstene du skriver, mottar betaling, og opplyser dette til NAV. Du vil da kunne få bråk (få avskåret permisjonen, men vil sannsynligvis vinne en ankesak, men det er ikke sikkert). Anbefales altså ikke, såfremt du ikke vet hva du gjør. 5. Du lar være å skrive noe som helst i løpet av permisjonen. Det er det systemet vil at en skal gjøre, men det er jo litt uheldig. I ditt tilfelle mener jeg "arbeidet" faller utenfor det lovgiver har ment med arbeidsforbudet under permisjonen. Regelverket er imidlertid rigid lagt opp, og konsekvensene ved å bli tatt er imidlertid for store. Så jeg vil anbefale løsning nummer 2 eller 5. Det er det som er mest hederlig. Du kan eventuellt velge alternativ 3, men det er mer tvilsomt. Lykke til. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137079410-ekstrainntekt/#findComment-137098127 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå