lilja70 Skrevet 7. mars 2008 #76 Skrevet 7. mars 2008 Månestråle, jeg tror jeg elsker deg. Om du hadde føyd på fransk, spansk, russisk og tegnspråk, hadde ekteskapet mitt vært i fare.
Mø schæl! Skrevet 7. mars 2008 #77 Skrevet 7. mars 2008 Ja, det oppfordret jeg til også, og tror faktisk de fleste valgte denne varianten. Dessverre opphøres skrivegleden ved stadig å slå opp i ordbok samt henge seg opp i hvordan verbet "å reise" bøyest i preteritum. Mitt råd var at de skrev teksten først, og rettet etterpå. Vi husker vel selv hvor fantastisk høylitteratur som ble skrevet av tyskstiler på ungdomsskolen, bare for å sammenlikne det med noe - med penn og papir på den ene siden og grønn, tykk ordbok på den andre *febrilsk slå opp*. Nei, jeg er enig med deg - tror det er viktig å "lufte hjernen" før neste økt, starte på ny frisk neste dag. Vite at man går opp til eksamen, og skal kun konsentrere seg om DENNE teksten, ikke et kappløp med tiden for å rekke to der innholdet synker i takt med tiden.
ano`num *17.03.10* Skrevet 7. mars 2008 #78 Skrevet 7. mars 2008 Eg er for nynorsk! Kanskje ikke som eget punkt på vitnemålet. Men helt klart noe som må forbli gjennom grunnskoleundervisningen. Det er jo ikke bare snakk om et språk. Men en hel historie! For å sette det på spissen; Det å ikke ha kjennskap til nynorsk blir jo som å si at melka kommer fra butikken. Sann sett har vell vi fra vestlandet en klar fordel. Vi behersker begge deler! Nynorsken fikk vi gjennom utdannelsen, mens bokmål fikk vi gjennom alle de bøkene vi leste gjennom oppveksten. Nynorsk er ikke nødvendigvis mer vanskelig enn bokmål. Det er bare veldig uvant! Hadde mer av det "offentlige" kommet på nynorsk tror jeg også de som kommer fra bokmålsplasser hadde følt de behersket det mer. For de som ikke praktiserer særlig nynorsk, fremstår det som vanskelig. Særlig hvis ne skal være pirkete og bruke alle de nynorske ordene. Hadde det ikke vært for utviklingen av nynorsk, hadde vell det som er kjent som bokmål i dag ikke vært hva det nå er! Var det ikke slik da? At en del av nynorsken ble flettet inn i bokmålen, så den danske talen og skrivemåten ble utvasket og slik fikk vi det som vi kjenner som bokmål i dag? Eller husker jeg feil nå?
Mø schæl! Skrevet 7. mars 2008 #79 Skrevet 7. mars 2008 Ok alle i hop: takk for diskusjonen! Jeg tror med det at jeg lister meg stille og rolig ut herfra for å hoppe i seng! God natt, godtfolk.
sveis Skrevet 7. mars 2008 #80 Skrevet 7. mars 2008 Jeg er for! Når vi først har to målformer i det norske språket, så burde de fleste beherske begge to. Det burde vært opprettet tiltak for å få flere over til nynorsk som hovedmål. Har man nynorsk som hovedmål, så får man jo sidemålet "gratis". Når nynorskbarna begynner på ungdomsskolen og skal ha sidemål, så kan de det jo allerede. Dialekta her jeg bor ligger nærmest nynorsk, men likevel snakker alle barn noe tilnærmet bokmål når de leker rolleleker eller med dukker, lenge før de begynner på skolen. Er jo det de hører på TV, og det som blir lest for de i de fleste bøker. Jeg bor i en nynorskkommune, hvor man kan velge hvilken målform barna skal ha som hovedmål i skolen. Dvs hvis det er minst 10 stk som velger det, så blir det opprettet bokmålsgruppe®, og må tilbake til 70-tallet sist gang det ikke ble noen bokmålsklasse. Fordelingen mellom nynorsk og bokmål pleier å ligge på ca +/- 2/3 nynorsk og 1/3 bokmål. Selv hadde jeg nynorsk som hovedmål, og er kjempetakknemlig fordi mine foreldre valgte dette for meg. Ja, jeg skriver bokmål her, men tenk så priviligert jeg er som behersker begge målformene like godt. Jeg jobber i kommunen og i mange sammenhenger må jeg skrive nynorsk. Det finnes også en annen ting å tenke på ang. valg av målform her jeg bor. Jeg vil presisere at dette er ingen generalisering for hele landet, jeg snakker KUN om min egen kommune, og også her finnes det selvsagt unntak; År etter år viser det seg at bokmålsgruppene/-klassene er mer bråkete og urolige enn nynorskgruppene. De fleste "problembarna" har bokmål. De fleste av de litt ressurssvake foreldrene velger bokmål for sine barn. Det er flere tilfeller av adhd. Det er større "gjennomtrekk" av elever, da innflyttere til kommunen oftest velger bokmål. Det må settes inn ekstratiltak i bokmålsgruppene på nesten alle trinn, i form av assistenter og ekstralærere. Har faktisk hørt om tre anledninger, og regner med det er flere, der noen som har valgt bokmål har fått spm fra skolen om de ikke heller vil vurdere nynorsk pga disse problemene. Det siste her bli litt utenom tema kanskje...
Sjefsmegga Skrevet 7. mars 2008 #81 Skrevet 7. mars 2008 Jeg er for at man skal kunne velge fritt Nynorsk eller Bokmål....ingen av delene burde vært "påtvunget"...
Grip noen i å gjøre noe godt Skrevet 7. mars 2008 #82 Skrevet 7. mars 2008 Jeg tenker at det er greit å ha nynorskopplæring på skolen,men at samisk hadde vært et mer naturlig valg som sidemål. Hvis jeg hadde måttet velge så hadde jeg valgt samisk. Mvh
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 7. mars 2008 #83 Skrevet 7. mars 2008 jeg er for nynorsk fordi jeg mener at det er viktig av vi tar vare på de to skriftspråkene våre og at dette er almenkunskap. MEN jeg mener at kunskapsløfte gjør en drastisk feil når de sier at det ikke lenger skal være mulig og få fritak i nynorsk. invandrere og mennesker med handikap vil lide pga det og mange vil miste mulighet til og utdanne seg videre. spesielt med tanke på at innvandrere ikke lenger får norsk 2 men må ha norsk på lik linje som normen
Gjest Skrevet 7. mars 2008 #84 Skrevet 7. mars 2008 Jeg er for.. Synes at nynorsken beriker det norske språket. Har ei jente i nynorsk klasse og en i bokmål. Synd at skolen ikke klarte å stable på beina et godt nynorsk tilbud til mellomste. Ser at min eldste datter får mye gratis når hun skal begynne på ungdomsskolen. Bokmål får de jo hver dag allikevel.. Men skjønner at elever med lese- og skrivevansker synes det er vanskelig å beherske begge skriftspråkene. Kanskje skulle nynorsk blitt et muntlig fag?
Morcheeba Skrevet 7. mars 2008 #85 Skrevet 7. mars 2008 For samisk eller nynorsk som obligatorisk sidemål. Vi har forresten tre skriftspråk i Norge.
sveis Skrevet 7. mars 2008 #86 Skrevet 7. mars 2008 Ja vi har tre skriftsspråk i norge, men det norske språket har kun to. Samisk er jo et eget språk, eller tar jeg helt feil?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå