Gå til innhold

Er dere for eller imot nynorsk i skolen?

Anbefalte innlegg

Gjest vierge&musovic
Skrevet

Nei.

Man vet ikke om man liker nynorsk før man har prøvd. Mange får bare høre om hvor grusomt det var med nynorsk og gir det aldri et forsøk.

Latterlig at man skal få slippe nynorsk fordi det er "kjipt". Jeg syns matte er kjipt men jeg kan ikke gå rundt og kreve at det bør være valgfag fordi jeg ikke interesserer meg for det? Du skjønner selv hvor bortskjemt det er å få slippe unna litt nynorsk? Det er ikke akkurat farlig.

Skrevet

Eg er for.

Å ha det som valfag kunne vert eit alternativ, men eg er redd for at det då blir med nynorsken som med realfag. På vgs kan ein no velge fordjupning i matte, kjemi og fysikk, og det er få som velger det. I Noreg i dag så er det mangel på folk med realfagskompetanse. Nynorsk er ei kulturarv som ein bør ta vare på.

Skrevet

Nei, hehe, nynorsk er selvfølgelig ikke farlig, kom aldri hart skadd ut av en nynorsk time når jeg tenker meg om. Jeg synes barna skal slippe nynorsk slik at de blir flinkere i de andre realfagene. For norske elever er vell ikke spesielt flinke i disse fagene akkurat. kanskje de trenger litt færre ting å konsentrere seg om. man trenger norsk, man trenger matte man trenger engelsk. Men nynorsk? Nei.

Skrevet

Jeg er IMOT!!!!!! Av den enkle grunn at dagens norske skoleelever dessverre gjør det så dårlig på skolen i verdenssammenheng, at vi burde brukt de timene på fag som man faktisk får bruk for senere. Og jeg kan si med hånden på hjertet at nynorsk har jeg ikke hatt noe som helst bruk for i mitt voksne liv. Som valgfag kan det selvfølgelig kunne velges.

Gjest vierge&musovic
Skrevet

Jeg kjenner ingen som liker matte. Bare faren min og han er matematiker. Jeg syns matte burde vært for spesielt interesserte. Allikevel er det obligatorisk.

Nynorsk tar opp mye mindre del av timeplanen enn matte. Nynorsk er en viktig del av norskspråket og selv om det for mange er kjedelig, er det faktisk ikke dumt å kunne det. For en gang kan man få barn med interesse for dette faget og da lønner det seg å være litt flink. De foreldrene jeg kjenner som ikke likte nynorsk har barn som hater det. Det er snakk om holdninger.

Folk er lite positivt innstilt på nynorsk. Det er trist. Det er et vakkert språk.

Ser en her snakker om nynorsk som muntlig. Nynorsk er et skriftspråk, det er kun i Kvinherad de snakker tilnærmet nynorsk.

Skrevet

"Nynorsk tar opp mye mindre del av timeplanen enn matte".

Helt riktig. Likevel skal en hel karakter baseres på disse enkeltimene man underviser i nynorsk? Altså en karakter som teller på lik linje med feks matte?

Skrevet

Jeg er for nynorsk.

Jeg er for obligatorisk sidemål med egen eksamen.

Jeg er for at skoleelever lærer om sin egen kulturbakgrunn så ikke den norske skolen sakker bakut når det gjelder sitt eget morsmål.

Jeg tror mange har misforstått dette med læring. Det er ikke slik at man har begrenset med plass oppi hodet sitt, det er LETTERE å lære språk om man kan språk, ikke vanskeligere.

Norsk er ikke et realfag, det er et språkfag.

Jeg håper dere to som forteller at dere underviser i norsk på ungdomstrinnet lyver!!! Jeg håper virkelig det.

Skrevet

Matte må man faktisk ha. jeg hadde ikke klart å blande grøt til jenta mi en gang hvis jeg ikke hadde litt matte. Og jeg hadde ikke klart å regne om valuta kurser eller skjønt noe når det ble vist til kvadratmeter i bolig annonser. Jeg kunne vell egentlig ramset opp mye mer. Selv hater jeg matte over alt på jord, men nå ser jeg virkelig hvor viktig det er.

Mine foreldre hadde forøvrig ingen meninger om nynorsk, vet fremdeles ikke hva de synes om det. Så ingen arvede fordommer her ihvertfall.

Det burde bli et valgfag så kan de som interesserer seg for det bringe det videre. For folk som ikke interesserer seg for det så går det i glemmeboka ganske fort.

Gjest vierge&musovic
Skrevet

Ja jeg syns det er rett. Man må faktisk jobbe for begge deler. Jeg forstår at nynorsk ikke er kult for mange som ikke "liker" det og syns det er "kjedelig" og "gammeldags". Innmari mye av det går på at folk ikke gidder å lære seg det, engasjere seg eller prøve å forstå det

Det er kjempetrist og veldig dumt. Hadde folk gjort en innsats hadde det vært noe annet. Som man reder, ligger man.

Jeg hater matte men med litt innsats fikk jeg en habil 5'er allikevel. Nynorsk er enklere.

Skrevet

Jeg mener opplæring i nynorsk skiftspråk selvsagt, men ikke forvente at de skal kunne skrive stiler etc.

Skrevet

Hva mener du med det? Tror nok du har misforstått hva jeg mente.

Gjest vierge&musovic
Skrevet

Dessverre vil nynorsken gå bort om det blir for de "spesielt" interesserte sånn som meg.

Derfor er det fint at det er "tvang". Det er veldig bra. Kanskje da vil noen fatte interessen for det. Det er ingen som har vondt av nynorsk. Det er enklere enn bokmål.

Jeg tenkte ikke akkurat på dine foreldre, det er bare en observasjon jeg har gjort fra min skolegang, omgangskrets, foreldrene mine sin omgangskrets. Husker de som hatet nynorsk gjerne hadde foreldre som syns det var grusomt. Karakterene på nynorsken var deretter.

Skrevet

Jeg er i mot!

Her i Finnmark er det som kjent en stor andel samer,så samisk burde kanskje heller vært obligatorisk...før nynorsk ihvertfall..

Gjest vierge&musovic
Skrevet

Men det er jo mye viktigere å kunne nynorsk skriftlig, enn nynorsk muntlig.

Er du ikke enig i det?

Skrevet

Lyver om hva? Her trenger jeg litt mer bakgrunnsinformasjon for å kunne svare :-)!

Skrevet

Det er nok neppe nynorsk som gjer at me er svakare i teoretiske fag samanlikna med andre land i Europa.

Skrevet

Men kunne vi ikke like gjærne hatt gammelnorsk på skolen da? det er jo også en del av kulturarven. Den har vell nesten en enda viktigere og eldre historie.

Gjest vierge&musovic
Skrevet

Nei.

*gjerne

*vel

Skrevet

Forskjellen er at matte er et fag som introduseres allerede i førskolealder, og som derfor har en progresjon gjennom hele skoleårene. Nynorsk derimot, læres kun i SMÅ bolker, littegranne på 8. trinn, litt repetering på 9. trinn og litt repetering på 10. trinn. Og på det grunnlaget skal elevene ha en HEL karakter i faget.

Min motstand mot nynorsk har ingenting med at det er "kjedelig" og "gammeldags" som du skriver, men nettopp dette at nynorsk tross alt ikke er et fremmedspråk. Sidemålet skjønner bokmålet, og motsatt. Setter man seg på rompa og nekter å forstå nynorsk, ja, da er man rett og slett tverr og vrang. Derfor synes jeg det er så synd at man skal "stresse" for å få en noenlunde god standpunktkarakter på noe de faktisk forstår, og andre fag nedprioriteres for at de skal lære seg bøying av verb på nynorsk.

Og jeg skjønner ikke alle dere som tror at nynorsk DØR UT dersom man kutter standpunktkarakteren i nynorsk? Hvorfor i all verden skulle det det? Jeg mener nei til KARAKTER i nynorsk, IKKE til opplæring! På samme måte som elevene ikke får en ren karakter i litteraturhistorie feks, men det blir en del av norskkarakteren.

Skrevet

Jeg er definitivt for nynorsk i skolen!

Skrevet

Siden samisk er et offisielt språk i Norge, er det vanlig å ha samisk som enten side- eller hovedmål om det er mer naturlig for den enkelte. Tegnspråk kan man også velge, om man har tegnspråk som morsmål, dvs. om man selv er døv, eller om man har døve foreldre.

Skrevet

Eg håpar at de snakkar om siemål no?

Eg er for, fordi at eg ynskjer at ein mottakar skal forstå kva eg skriv når eg kontaktar nokon skriftleg.

Skrevet

Nynorsk er det som er den opprinnelege norske målforma. Bokmål er tilpassa dansk frå då vi var i union.

Så det å seie at nynorsk ikkje er anna enn ei samling av ulike dialekter, blir feil.(såg eit innleg som sa det)

Eg meiner at nynorsk skal vere ein del av skulefaga, anten som hovudmål eller som sidemål.

Eg er stolt over å bruke nynorsk:) Det er nærast det eg snakkar til dagleg:)

Skrevet

Jeg håper at du lyver om at du er norsklærer på ungdomstrinnet.

Det virker som om du tror nynorsk tar opp plass som bokmålen ellers ville fått.

Som lærer i ungdomsskolen ser du dessuten kanskje hvordan andre fremmedspråk endrer seg mellom årets tiende og årets niende kull, altså fra at karakterer ikke teller for opptak til vgs, og til at også tilvalgsfag har tellende karakterer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...