Gå til innhold

Er dere for eller imot nynorsk i skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er imot. Det burde evt. vært et valgfag.

Skrevet

Enig med deg. Har ikke hatt bruk for det en eneste gang...

Skrevet

Strever nok med bokmål. Voks ikke opp i Norge i særlig stor grad, og skriflig er ikke min sterkeste side.

Men jeg mener at alle burde kunne nynorsk. Helt fantastisk litterært språk og en er litt historieløs om en ikke behersker og forstår språket. Så lenge en har krav på å bli svart på det språket en henvender seg på - bør en kunne det.

Tror også at det gir en god språkforståelse. Meldte akkurat gutta inn i Blåmnn, og bøkene er supre.

Skrevet

Jeg er imot. Lille Norge trenger ikke to skriftsspråk. Bruk heller timene på å norsk sånn at den blir perfekt.

Skrevet

Jeg er for, selvom jeg er byrotte:) Språkforskning er nokså entydig på at det er positivt å lære varianter av språk og ulike språk, letter læringen på bokmål.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg.

Som norsklærer i ungdomsskolen ser jeg hvor hardt elevene sliter med kun bokmålen, og når de i tillegg skal tvinges til å lære nynorsk "bikker" det over for mange.

Jeg er derimot ikke motstander av å gjennomgå og LÆRE nynorskregler og bøyinger, men nettopp at elevene skal ha en egen karakter i dette. Jeg har flere elever som har 5 i de fleste fag, men som ikke klarer nynorsken, og som derfor får et dårligere snitt enn de hadde fått uten nynorsk. Så kan man kanskje snakke om late elever, men det er ikke det heller. Grunnen er enkelt og greit at med årsplanen vi skal gjennom, så settes det av en liten "bolk" til nynorsk, kanskje et slags intensivkurs over et par-tre uker, og dette skal altså karakteren baseres på. Ideelt sett burde man jobbe med nynorsk gjennom hele året slik norskfaget er satt sammen nå, men min erfaring er at man rett og slett ikke rekker det.

Så min konklusjon er: ja til nynorsk i skolen sidestilt som hvilket som helst annet tema, men kutt ut karakter og eksamen i nynorsk. Samme gjelder selvsagt motsatt vei, for de som har nynorsk til hovedmål - skal få slippe å ha bokmålskarakter og eksamen.

Skrevet

FOR for helvette..

hilsen nynorsk berte som nekter å la det bli utrydda!!!

Skrevet

Synes det burde være enten eller. Altså enten har du bokmål hele skoletida eller nynorsk.

Skrevet

Poenget er jo ikke at det blir utrydda!

Selv om man kutter nynorsk som KARAKTER i skolen kutter man ikke automatisk det nynorske skriftsspråket, det er nok kommet for å bli. Og det er jo ikke norsk vs. russisk det er snakk om, vi prater jo tross alt om to skriftsspråk som er så latterlig like hverandre at ingen har problemer med å forstå hverandre (joda, skjønner at enkelte ord er unntak) at jeg ikke kan forstå hvorfor elever som er så tettpakket med teori fra før skal ofre all energi til fordel for nynorsk. For det er nettopp det som skjer nemlig, 10.klasse stresser voldsomt hos meg for tiden, fordi nynorskkarakteren er vesentlig på vitnemålet.

Skrevet

De tror jo at nynorsk på sikt vil bli et elite språk, som det øvre skiktet i samfunnet innenfor kultur og akademia vil bruke. Du er i tet:)

Ble overrasket hvor tett bergensk ligger opp mot det nynorske skriftspråket, og at så få bruker det.

Skrevet

Erteposen.

VI skal ikke langt tilbake i tid for å se at Bergen opprinnelig er nynorsk-kommune.

en, kanskje to generasjoner.

Skrevet

Innflytter her:) Hvorfor slutta en med det? Er jo så likt.

Er så overrasket over hvor få skoler som tilbyr nynorsk.

Skrevet

Nå regner jeg med dere snakker om sidemål, og ikke nynorsk...?

Som lærer på en ungdomsskole i Bergen er jeg for muntlig opplæring i nynorsk (sidemål), men mot skriftlig vurdering.

Skrevet

Ja til sidemål! Og ja til å byrje med sidemålsundervisning mykje tidlegare i klassetrinna enn det ein gjer i dag.

Skrevet

Imot. Nynorsk er bare en samling av dialekter, ikke et riktig språk. Nei takk.

Skrevet

Så lenge vi i Norge har to skriftspråk synes jeg vi bør ha det som pensum i de norske skolen. Kan gå med på at folk med sterk dysleksi kan få fritak.

Skrevet

Jeg synes at en ide kunne vært å byttet ut nynorsken med engelsk, siden veldig mange er dårlige i engelsk. Og siden vi kommer fra et lite land er det viktig å gjøre seg forstått utenfor våre landegrenser.

Skrevet

Jeg er kraftig imot tvungen nynorsk. La det heller være et valgfag.

Gjest vierge&musovic
Skrevet

For såklart. Er jo ingen idiot heller.

Skrevet

Hm, så du mener altså at man må være idiot for å være imot nynorsk i skolen sier du? Feigt argument.

Gjest vierge&musovic
Skrevet

I mine øyne er alle uten kulturell ryggrad idioter. Nynorsk er viktig.

Skrevet

Jeg er for,

barn/ungdom har ikke vondt av å lære seg nynorsk.

Skrevet

Men er det ikke da bedre at det er et valgfag slik at de som virkelig interesserer seg for det kan lære om det. På den måten blir det ikke så forhatt som det det er idag.

For den vanlige mannen i gata er ikke nynorsk viktig, har enda ikke kommet opp i en situasjon der jeg virkelig hadde trengt noen nynorske gloser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...