trillemamma Skrevet 7. mars 2008 #1 Skrevet 7. mars 2008 Jeg har ikke barn med adhd, men jeg trodde jeg visste mye om temaet, jammen tok jeg feil. Gutten min, har en venn, 7 år gammel, som har adhd og jeg har store problemer med å forstå oppførselen til denne gutten. Eksempler når han er på besøk hos oss: -Hiver leker i gulvet, Nei, han visste ikke at lekene kunne bli ødelagt. Lyver han? Jeg har store problemer med å tro at han snakker sant. -Prøver å bryte opp porten til en lekeborg, uten tanke på at porten kan knekke. -Brekker av armen til en legomann. Jeg trodde adhd-barn var vill, det kan jeg takle fint, men nå er jeg redd for å ha besøk av vennen til sønnen min, ting blir jo ødelagt.
tåa™ Skrevet 7. mars 2008 #2 Skrevet 7. mars 2008 Hva er AD/HD? AD/HD (Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder) er en sykdom kjennetegnet av betydelige og vedvarende vansker med 1: oppmerksomhet, og/ eller 2: impulsivitet og/ eller 3: hyperaktivitet. 1. Oppmerksomhetsforstyrrelser: Slurvefeil og vansker med detaljer er vanlig. Oppmerksomhet over tid er vanskelig. Organisering og oppgaver som krever tankearbeid er problematisk. Barna er lette å avlede og de glemmer lett. Selvvalgte og for barnet lystbetonte oppgaver mestres langt bedre. 2. Impulsivitet: Barna har vansker med å vente på tur, forstyrrer og trenger seg på andre. De svarer før spørsmålet er stilt, og handler uten å tenke seg om. 3. Hyperaktivitet: Utpreget urolige, overdreven løping og klatring i situasjoner der det er upassende. Snakker i ett kjør, og har problemer med rolig lek. Hos voksne med AD/HD er rastløshet og indre uro dominerende. Tilleggsvansker: Ca. halvparten av AD/HD-rammede har minst én betydelig diagnostisert tilleggsvanske. De vanligste er adferdsavvik, lærevansker, motoriske koordinasjonsproblemer, språkproblemer, Tourettes syndrom, angstlidelse, søvnvansker og depresjon.
trillemamma Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. mars 2008 Det med å ødelegge leker går vel under punkt 2, impulsivitet. Da er det altså helt normalt. :-(
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 7. mars 2008 #4 Skrevet 7. mars 2008 Det er dyrt å ha barn med adhd. Jeg forstår dine reservasjoner, men på den andre siden er det veldig fint for denne gutten å ha venner. Mange adhdbarn er ensomme pga sin adferd.
Sjokoladekaka Skrevet 7. mars 2008 #5 Skrevet 7. mars 2008 Har nettopp vore på eit kurs kor vi snakka om nettopp dette. Det med impulsivitet er faktisk vanskelig å forstå når det gjeld barn med ADHD. Alle kan til tider ville følge impulsane sine, og nokre ganger gjer vi nettopp det. MEN det er etter at vi har vurdert konsekvensane av å følge den imulsen. Det er her det sviktar for dei som har ADHD. Dei berre følger impulsen, men gløymer å tenke kva resultatet og konsekvensen vil bli. Så det denne guten viser, er heilt normalt når han har ADHD... Det er også vanlig misforståing at alle med ADHD er ville, det stemmer ikkje. Men slike episodar som dette kan skje utan at dei har den H'en(hyper). Det er dyrt å ha barn med ADHD, ja. Men steng ikkje guten ute, det blir ikkje rett. Han har eit handicap han ikkje er skuld i.
tittentei... Skrevet 8. mars 2008 #6 Skrevet 8. mars 2008 Hei.Jeg er mor på 29år,og jeg har adhd.Min gutt på 8år har adhd.Har vært tunge,slitsomme år.Vi går nå på Ritalin,og DET HJELPER UTROLIGT mye.Er vanligt at man er hardhendt med ting.Ikke noe man kan noe får.,adhd er som maur som kribler i kroppen.Tenk deg den følelsen.Blir gal å irritert,ja.Mange med adhd har stort temperemang pga rastløsheten.Skulle tru vi hadde drukket mange kanner med kaffe.ADHD barn skal vite va som er rett å galt.VIKTIG:adhd barn(Å voksne)nytter det ikke å si ting EN gang som barn skal klare.Man må si det OFTE mange ganger,repetere ofte.Er velldig distre å glemmer hele tiden.Det er Vondt! Var på adhd møte.Der ble det sakt at,tenk dere i hodet sitter en DIREKTØR ,å skal si va som er rett å galt,va man skal gjøre å ikke gjøre.Den DIREKTØREN mangler vi med adhd.INGEN som hjelper oss.Blir bare rot å KAOS.ADHD er vondt å forklare.Men rastløsheten å konsentrasjonen er ett problem får vi med adhd.Ee forskjellige grader adhd,pga vi mennesker er ikke like heller.Noen er mer ekstreme enn andre igjen.Mange av lekene til sønnen mim er ikke lenge heile.Les litt om adhd,så forstår du litt mer:)
trillemamma Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 12. mars 2008 Takk for svar. Det hjelper veldig når vet at det ikke er hans feil, at han ikke kan noe for det. Da er det lettere å ikke bli så sint som jeg egentlig har lyst til å bli. Nei, vi stenger ikke gutten ute, men vi har lært oss å følge ekstra godt med når denne gutten er på besøk.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2008 #8 Skrevet 12. mars 2008 må innrømme at jeg blir lei meg når jeg leser innlegget ditt jeg. Men du vil i hvertfall finne ut om ting da. Er redd foreldre ikke skjønner min gutt med mulig adhd heller. Er så utrolig lei uvitende voksne mennesker. Tenk litt på hvor mye vondt både denne gutten og foreldrene opplever unødvendig. Burde vært opplyst mye mer om adhd og adferdsproblemer. Mener ikke å TA deg altså, mener generelt. Noen ganger er det VIKTIG å sette seg inn i andres situasjon. Det er noe som heter skjult handicap :-(
Troillpia Skrevet 13. mars 2008 #9 Skrevet 13. mars 2008 Et ofte brukt "ordtak" i ADHD-sammenheng er: Har du sett EN med ADHD, har du sett bare EN... Det finnes nok nesten like mange forskjellige adhd-ere, som det finnes av oss uten diagnosen. De er ikke (heldigvis) en ensarta stor flokk, som kan behandles likt... Flott at du tross alt ikke utestenger din sønns kompis, altfor mange opplever ensomhet og ikke minst frustrasjon over hvorfor de er ensomme, pga foreldre som ikke vil at barna deres skal leke med en adhd-er... Men, som det er sagt her,- det kan være kostbart å ha en med diagnosen i hus... likevel er det mye mer verdifult at et barn med adhd opplever vennskap og tilhørighet ilag med andre! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå