Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Trenger sårt noen råd...

Vi bor på Østlandet og er bedt i bryllup på Vestlandet første helgen i august. Jeg har termin 4. juli, så ungen er alt fra to til fire uker gammel (cirka).

Jeg har forhørt med med jordmor, som igjen forhørte seg med helsesøster, som sa at ungen burde ikke sitte i mer enn halvannen time av gangen. De henviste med videre til Trygg Trafikk for å høre om det fantes godkjente liggebager eller seter hvor barnet ikke satt veldig oppreist. Trygg Trafikk sa at liggebag med nett var lovlig, men ikke fullverdig beskyttelse, spesielt ved kollisjon fra siden. De sa også at det ikke skulle være noe fare å kjøre med barnet i barnestol, for siden det skulle ha mat så ofte, så ville det automatisk bli naturlige stopp unverveis.

Selve bryllupsmiddagen er på hotellet vi skal booke rom på, så det er jo ikke noe problem å ha med minsten da. Det er imidlertid den syv timers lange kjøreturen opp jeg lurer på.

Hva ville dere ha gjort?

Fortsetter under...

Jeg ville tatt fly...

Eller latt være å dra kanskje... Ikke sikkert du er så gira på den turen 2-4 uker etter fødsel selv??

Å kjøre den turen er lang nok som den er, om man ikke skal stoppe å amme hver time!!

Vi tok en tur på ca 3 timer(3 timer uten stopp da, vi brukte vel 5 timer) da jenta vår var ca 5 uker, og jeg syntes det gikk greit, men var veldig slitsomt.

Bodde selv på østlandet før, og har kjørt mye til familie på vestlandet opp igjennom årene, så lengden på turen kjenner jeg godt i kroppen......

Men må dere så går det jo greit, selv om det kommer til å ta hele dagen, og være en veldig slitsom tur =)

Hei. Vi har et tilsvarende problem, da beteforeldre våre bor 30 mil unna. Det er riktig at liggebag er lovlig, men det anbefales ikke brukt. Ikke vanskelig å skjønne, for ungen blir en kasteball oppi bagen dersom man kræsjer. KAn lese mer om det på tryggtrafikk.no. Er tross alt en del plass å bevege seg på under nettet.

Vi kjøpte en boxette sist gang. Det er en hard plastboks med trepunkts belte (samme som på bilsetene), og som festet fast i bilen med vanlig belte. Ungen ligger godt festet og vil ikke bli noen kasteball ved kollisjon. Boksen er liten, så kun egnet for de første månedene men det er også da de bør sitte minst mulig. Må huske å feste den slik at ungen ligger med hodet innover i bilen. Ungen ligger og dere kan kjøre lengre etapper av gangen. Vi brukte boxetten på de lange turene og bilsete på de kortere. Bilsete skal være det tryggeste, men det er bare bag med sikkerhetsnett som Trygg Trafikk ikke anbefaler.

God tur :-)

Hei, vi har akkurat samme problem.

Jeg har termin 5.juli og skal til Stavanger i bryllupet til søstern min første helgen i september. Bryllupsfesten skal også holdes på hotell hvor vi har booket overnatting, så det er ikke noe problem for oss heller. Jeg er mer bekymret for bilturen over. Fly er ikke aktuelt. Vi er nødt til å ha med en del gaver, etc, så vi må kjøre.

Vi har tenkt til å ha en overnatting underveis. Mest sannsynlig i Kristiansand. Da får vi litt "ferie" underveis i tillegg.

Takk for tips om Boxette. Det har jeg aldri hørt om før, og skal undersøke dette nærmere.

Lykke til!

Hei og takk for mange gode råd. Boxette var helt nytt for meg også. Hvor får man tak i det? Jeg vet at jeg kanskje ikke orker eller er klar for bryllup så kort tid etter fødselen, og det kommer vi til å ta forbehold om også. Men vi ønsker å se på mulighetene for å dra, for har ambisjoner om at en unge ikke skal være noe hindring så fremt det er greit for ungen. Det er også uaktuelt for oss å fly, for det har vi ikke råd til...

Takk igjen:)

Annonse

Ta kontakt med Baby Shop, de er eksperter på barneseter.

De leier også ut netting (det brukte jeg på min første sønn og kommer til å bruke på nr.2) men bruk av netting forutsetter at dere bruker hardbag (ex. kombivogn), de leier også ut Boxette..

Kjørte samme strekning da førstemann var 1 uke og 6 dager gammel.

Falt oss ikke inn å bruke annet enn bilstol, annet er ikke like sikkert hvis noe skulle skje.

Pausene kom narurlig i form av at han ba om mat eller trengte ny bleie. Eller sov han og koste seg. Det gikk så greit atte, å se på klokka for å ta pauser er ikke noe vits, de sier fint ifra selv når det er tid.

hei, vi kjørte 35 mil med lillegutt når han var ca 2 mnd, vi hadde med både bilsete og bærebag, med sikkerthetsnett... da hadde ikke jeg hørt noe annet om det enn at det var lovlig! han lå får det meste i bærebaggen, og sov, så vi hadde bare 2 el 3 stopp!

når du får de sideputene oppi blir det jo ganske trangt oppi der, (ikke mye bevegelses frihet)

jeg vil anbefale dere begge deler, vil tru en så liten baby blir mer urolig om den å sitte så lenge! bruk evt bilstol på de farligste strekkene!

mitt råd, av erfaring iallfall:)

• 2 uker senere...

Hei,

For det første så kan det hende at du ikke er særlig sitte dyktig de første to til tre ukene, pga. fødselene. Ikke overvurder dine evner det er utrulig tungt å få barn første gang og ikke minst den første måneden med barn i huset er tungt. Alt er nytt og du vil se at du vil trenge mye mer hvile enn du selv trodde. Jeg var også veldig optimistisk om de første månedene med min første lille, men alt blir bare annerledes enn man tror. Det er helt fantastisk, ikke misforstå meg. Det største underet i verden. Ingen ting kan samenliknes med det:)

Men jeg tror jeg ville ha takket nei til bryllupet.

Når det gjelder sikkerhet, så er ikke det sikkerhetsnettet til baby baggen i bil noe særlig. Vi hadde det den første uken, men det er langt fra sikkert. Det er stort mellomrom mellom nettet og babyen og skjer det noe så er det ikke sikker i det hele å det store. Vi fikk beskjed fra Trygg Trafikk at dette nettet ikke er godkjent i sverige og danmark pga. dets dårlige sikkerhet.

Når det gjelder bilstol så er det mye bedre. Veldig bra sikkerhet, men med et så lite barn så er det ikke sikker at dere kan kjøre så langt. Vårt barn ville sitte i det i 20-30 min om gangen de første 2-3 mnd. og så måtte vi stoppe ganske så lenge før det var ok for henne å sitte der igjen. Mange av mine venner med barn hadde samme opplevelse.Så deres tur kan i utgangspunktet ikke være alt for lang, men for en liten baby eller med en liten baby alt for lang. Jeg ville desverre takket nei til bryllupet. Ikke for å være negativ, men det kan være slik realiteten er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...