Gå til innhold

Sparer 1000 kr til jentugen i mnd,hvor lønner det seg å spare??

Anbefalte innlegg

har åpnet ny konto hvor pengene blir overtrukket hver mdn, men jeg har ikke noe erfaring med sparing og slikt fra før, så jeg anner ikke hva som er best?? eller hvor det er best å spare??

Ingen har spart noe penger til meg, og jeg har aldri spart selv til meg selv heller, og vi har alltid slitt med litt trang økonomi, nå er jeg blitt mamma selv, og vil gjerne spare for datteren min, håper noen m erfaring kan gi meg råd ang sparing !!

Fortsetter under...

Hei :)

Det er akkurat det jeg gjør nå, men hun dama i banken masser så sinnsykt om jeg skal spare på barnets navn, hun har jo ingenting med det, så jeg skjønner ikke hvorfor hun er sånn, helt umulig for meg å dra til banken uten at hun masser om et eller anner, til og med venner av meg har komentert det, dem sier at hun prøver seg på meg haha, mens jeg sier at hun prøver bare å hjelpe til, hun er jo gift og har barn, hun forteller om alt mulig rart som jeg egentlig ikke er så interessert i, vet ikke hvordan jeg skal få henne til å slutte å vare så massete på meg :(

synes det litt ekkelt pg plagsomt!!

Da vil jeg annbefale deg å bytte til Skandiabanken som er en ren nettbank og du trenger ikke å gå i ett bank lokale for å ordne det du trenger. Der kan du ha så mange kontoer du vil. Fast trekk over til en av de andre kontoene, ingen gebyrer(kun betale 1 gang i året for bank kortet) og du kan gjøre alle banktingene dine akkurat når det passer deg på døgnet.Og du får godskrevet rentene hver mnd.

Både jeg og mannen er veldig fornøyd med de.

Annonse

Jeg vil anbefale å velge en bank som kan gi bedre rente en Skandiabanken. Jeg har selv Bank Norwegian.

Beste rente fås idag i Bank Kaupthing. Jeg har ikke valgt de på grunn av større risiko for å tape pengene.

Når børsen har fått stabilisert seg kommer jeg til å opprette et fond.

Når det gjelder sparing i barnets navn så er det en ulempe at overformynderiet kan ta kontroll over pengen når det kommer over et vist beløp (se siste utgave av Dine Penger).

For om dere sparer 1000 kr i mnd til ungen i dens navn kommer overformynderiet inn og ta over kontrollen for pengene etter 75 mnd når beløpet overstiger 75 000 kr. Det er allerede når ungen er litt over 6 år.

Da har dere ikke lenger kontrollen over pengene og må søke skriftlig til overformynderiet om dere akal bruke av pengene for å kjøpe f.eks ski til ungen. Dere vil heller ikke ha noe dere skulle ha sagt når ungen får utbetalt hele beløpet når den fyller 18 år.

Om dere fortsetter å spare i ungens navn vil den ikke få hjelp av lånekassen når den skal begyne på skolen for den har selv formue.

Det er kun frem til de er 18 år at foreldrenes inntekt/formue blir tatt med i regnestykket hos lånekassen og som regel studerer man lenge etter dette og trenger da gjerne lån i lånekadden i 4-6 år etter fylte 18 år.

• 1 måned senere...

Trodde jeg skulle få noe rente i banken, har blitt jo sart 8000 ,- i spare kotonoen som jeg sparer til jenta mi, hu er 5 mnd nå, dem i banken har prøvd å få meg til å sette det på hennes navn, men nei....

Hvor mye må man ha i sparepenger før man får renter ??

Annonse

Spar i fond!

Snakk med en kunderådgiver om sparing i fond. Du trenger ikke si at det er til barnet ditt -si du bare vil spare i fond, i ditt navn. Å spare til barna er langsiktig sparing og over tid er fondssparing mer lønnsomt enn å putte pengene på høyrentekonto, selv nå som renta er høy.

Du kan også gjøre dette på egenhånd (f.eks gjennom Skandiabanken, der får du tilgang på Morningstar sin tjenester) Det finnes tusenvis av norske og utenlandske fond. Hvis du vil sjekke litt selv (og ikke har Morningstar eller andre fondsanalyser tilgjengelig) anbefaler jeg å gå inn på f.eks dn.no og se på historikken til fem utvalgte fond (de må du velge deg ut over tid. Det er lurt å følge med i et halvår før du bestemmer deg for hvilke du vil satse på). Det er enkelt å spare i fond, og morsomt å følge med. Du må selvfølgelig spre risikoen din, så halvparten kan du spare på høyrente konto, og resten i to ulike fond. Det er klart at avkastningen vil svinge noe, men ikke få panikk selv om avkastningen går litt ned i perioder. Det er ikke så vanskelig, men hvis det høres komplisert/risikofylt ut å gjøre det på egenhånd så snakk med en kunderådgiver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...