Gå til innhold

Når søker dere permesjon???

treengler:):):)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare lure ,skal vi ta termindatoen då,som er 10 August ,men siden jeg venter trillinger er i uke 18+1

så går du ikke lengre en til uke 34 som er slutten på juni og blir tatt med keisersnitt???

Blir ikke klok på dette er det noen som vet noe om dette???

Jeg har jo ferie og kan vil legge den til og ??

Hilsen meg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke guru på dette med permisjon, men jeg vet at du kan ta ut den 'vanlige' fødselspermisjonen fra inntil 12 (tror jeg) uker før termin (ikke bare tre, som er det vanligste - med ett barn...). Så hvis du vet ganske nøyaktig når fødselen blir, så går det vel an å sette opp planen for permisjon utifra den datoen istedet for termindatoen.

Ferien legger du til, på skjemaet til NAV må du føre opp når du har tenkt å ta ferie - da er det feriepenger som gjelder som inntekt, og ikke fødselspenger fra dem. Eller du tar ferie rett etter fødselen og setter opp at permisjonen starter så og så mange uker etter det planlagte keisersnittet.

Ble du (litt) klokere...?

Skrevet

Jeg tor en talefon til NAV og fikk svar på alt jeg lurer på. Har du prøvd det?

Her er noe av det jeg fikk vite:

Søknad til NAV skrives på skjema "Krav om ytelse ved fødsel" som ligger på NAV sine nettsider. Jeg skulle sende inn skjemaet i månedskifte mars/april når jeg har termin 26 mai. Sammen med skjemaet skal du sende en bekreftelse på termin. Regner med at du også skal sende med bekreftelse på når du skal ta keisersnitt, siden trillinger er litt spesielt.

Når man er tvillinggravid går man sykemeldt fram til permisjonen starter. Dersom du ikke har født, starter permisjonen 3 uker før termin. Dersom du har født, starter terminen den dagen barna ble født.

Med 80% dekning har man 54 uker permisjon, men siden de fleste av oss føder for tidelig mister vi alt eller deler av de tre ukene. Men alle vil ha minimum 51 uker permisjon + ekstra uker for tvillinger/trillinger 58 uker for tvillinger (med mindre man går over termin!).

Du kan legge maksimalt 21 dager ferie inn i permisjonen din. Du oppgir til arbeidsgriver og NAV når du skal ha ferie, så får du feriepenger i stedet for trygd i de dagene. Hvis du har mer ferie enn 21 dager, må resten tas ut på slutten av permisjonen.

Jeg tror du har mulighet til å være sykemeldt eller på en eller annen måte trygdet hvis du føder så tidlig at barna av medisinske årsaker må være på sykehuset. Det må du undersøke med NAV. Mener da at permisjonen da begynner å løpe fra du får med deg barna hjem. Det kan jo bli veldig aktuelt for deg med 3.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...