Gå til innhold

Da lillegutt kom til verden :)

Anbefalte innlegg

Hei jenter

Da var jeg på plass igjen.. hehe

Godt å være hjemme!

Kom hjem på tirsdag.

Alt gikk jo kjempe greit og jeg er i storm form! Deilig når det er slik..

Her kommer min historie.. Kjenner jeg meg selv rett blir den sikkert lang (skravle kjerring vet dere.. hehe)

Jah.. som noen av dere vet gikk vannet rett før kl 8 søndags morgen.

Riene begynte rundt kl 9.30. (De begynte litt før men ikke skikkelig merkbart)

og kom med ca 15 min mellomrom.

slik varte det en times tid, så kom de med 7 min mellomrom.. da begynte gubben å mase om å dra.. hehe..

Men så begynte de å dabbe av igjen, gikk ned til 10 min mellom.. så stoppet de helt opp i godt over en halv time.. Jeg ble skuffet og så mørkt på dette, hadde jo håpet på å føde etter 4 timer med rier slik jeg hadde hatt det med de andre fødslene.. jeg har ikke tid til å gå slik.. hehe...

kjedet meg fælt.. fant ut det var like godt å gå å legge seg litt og kanskje prøve å sove litt når riene først hadde stoppet..

så etter å hatt rie stopp i 30-45 min, kom det ei rie igjen, 12 min etter kom det ei til og da var det plutselig bare 2 min mellom de.. lå ei stund i senga for å se om de dabbet av igjen.. men etter en halv time stod jeg opp.. de kom fortsatt med 2 min mellomrom..

Gubben stresset kan man si.. sa vi måtte gå med ei gang, vi kom aldri til å rekke frem..

nei vi venter litt sier jeg, de stopper sikkert opp igjen..

så etter enda en halvtime fant vi ut at NÅ drar vi, for da begynte riene å gjøre så vondt at jeg nesten ikke klarte å stå... Men jeg hadde jo masser av god tid jeg.. og tustet rundt her.. hehe

På vei inn til sykehuset kom riene med 2 til 5 min mellorom, gjorde godt vondt.

Kom inn og ble sjekket rett før kl 16. Fikk beskjed om at det var rundt 2-3 cm åpning. Og jeg ble KJEMPE skuffet! (i bilen sa jeg at får jeg beskjed om at det bare er et par cm åpning kommer jeg til å slå til de.. hehe)

Etter så mange vonde rier, så hadde jeg nå håpet på ihvertfall 4-5 cm..

Du føder i løpet av kvelden sier JM

Jadda! Takk for den tenker jeg... og ser for meg maaange timer til..

Men riene topper seg til, og rundt kl 16.15 får jeg sånn ei kraftig og lang rie at jeg begynte å grine, og Jm og lege kom inn på rommet for de hadde sett på skjermen på vakt rommet at fosterlyden plutselig sank fort og lavt.

Det er det værste jeg har kjent i hele mitt liv. Etter å ha fått tørket snørr og tårer sier jeg at DEN ria var BØS! Fy så vond!

De satt på en elketrode på hodet til lillegutt, for å kunne følge enda bedre med.. godt å være på den sikkre sida.. Hadde da fått 4-5 cm åpning, på den lille stunda.. Jaja men da går det jo rett vei tenker jeg.. ikke galt det på så kort tid..

Riene bare topper seg mer og mer.. Skikkelig harde, vonde og effektive rier. Kan ikke huske å ha hatt SÅ kraftige rier da jeg fikk de andre ungene.. dette var skikkelig tøft!

Så gikk alt bare fort.. riene kom i et, og jeg kjenner lillegutt blir presset langt ned.

Under ei rie kjenner jeg litt pressetrang, ikke pressrier, bare at jeg godt kunne ha presset litt. men holder bena igjen og tenker det er for tidlig å presse nå.. hadde bestemt meg for å vente så lenge som mulig med å presse for å prøve og ungå å revne..

neste rie kjenner jeg igjen at jeg godt kunne presset litt.. NEi sier jeg til meg selv.. Men kjenner han blir presset så godt ned av riene at jeg bestemmer meg for å presse litt.. var ikke mye jeg trengte presse, kjente hodet hans kom ned til åpninga med ei gang. NÅ kommer han sier jeg mens jeg presser litt..Kommer han sier JM og snur seg og utbryter JA det gjør han! Så kom ho løpende bort til senga.. hehe..

Jeg trodde hodet kom til å stoppe i åpninga og komme ut på neste rie, men det kom ut med ei gang og da tenkte jeg at da presser jeg bare litt til så blir vi ferdig med det.

Og splosj der var lillegutt ute. På et press...

Det gikk så lett og greit at jeg kunne ikke tro det. lå bare å lo i senga mens jeg sa litt au det gjorde vondt ja og se så fin han er åååååååååååååååå... tok visst helt av i følge gubben min.. hehe..

Så kl 17.04, 1 time etter vi kom inn på sykehuset var lillegutten vår ute. :)

3050 gr, 47 cm lang og 35 cm rundt hodet.

En utrolig fin fødsel, selv om det er de værste riene jeg noen gang har kjent. de var så sterke at de var farlige.. Men det gikk godt... og fort ;)

Er bare kjempe kjempe fornøyd! At det kunne gå så utrolig raskt og greit. Gubben er også imponert, og fornøyd over hvor greit alt gikk.. godt han også syns det var en grei fødsel :)

han går enda å snakker om hvor utrolig greit det gikk... :)

lillegutt er en utrolig rolig og snill liten krabat som virkelig har fått sansene for pupp.. hehe..

han veide 2865 gr den dagen vi reiste hjem, bare gått ned 185 gr, så det var visst veldig bra.

Stor koser oss og jeg nyter hevrt minutt sammen med lillegutt, beudrer hvor nydelig han er.. er helt utrolig at denne lille fine gutten virkelig er min <3

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137075456-da-lillegutt-kom-til-verden/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Hilde og gratulerer så mye med bra gjennomført jobb. Så flink du var!!! Så utrolig å høre på dere erfarne fødere som holder dere hjemme lenge og overvåker riene. Jeg er førstegangs og får sikkert panikk med en gang jeg kjenner en rie. Så sprøtt at det åpnet seg så raskt den timen du var på sykehuset da! Revnet du mye?

Lykke til med amming og deilig barsel tid:-)

Klem

Takker så mye :)

Lillegutt er så nydelig og god, og snill at det er helt utrolig.

helt oppslukt i han.. sitter å beundrer han hele dagen :)

Svar til Modesty blaise: Jeg revnet ingenting :) Var ikke så mye som et lite rift... Helt topp å ikke ha vondt etter fødselen... Kunne ikke vært heldigere enn det jeg har vært denne ganga ;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...