Gå til innhold

Hvordan ligge om natten?

Anbefalte innlegg

Har lest at man bør ligge på siden,- men fra hvilken måned? jeg er 18 uker på vei og sover mye på rygg, (natta varer gjerne i 10 timer..)

Når jeg våkner har jeg smerter i magen, eller ikke direkte smerter, men ubehag... synes dette er rart, går over når jeg står opp..

Noen forklaring eller gode råd der ute?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/137075219-hvordan-ligge-om-natten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, i følge en dansk side.. b-a-b-y.dk så skal man rundt uke 20 (altså 19+1) ligge på venstre side slik at ting ikke blir så i klem. Jeg liker å ligge på høyre side da.. så dette blir litt tilvenning.. er vel helst helt i slutten av svangerskapet man ikke skal ligge på siden... pga. den blodåren eller hva det er, som kan klemmes og man kan svime av...

VENA-CAVA-SYNDROM: Dette oppstår når mor ligger helt flatt på ryggen, særlig mot slutten av svangerskapet. Livmoren er da så stor at den kan trykke på hoved venen (vena cava) som fører blodet tilbake fra bena og opp til hjertet. Dette kan føre til at mor besvimer og at surstoff tilførselen til babyen blir dårligere. Heldigvis er vi slik laga at de fleste føler seg uvel før de besvimer så man får tid til å snu seg. Det aller enkleste er å legge en pute under den ene siden slik at du blir liggende litt på vippen. Alternativet er selvfølgelig sideleie med en pute under magen så det blir riktig behagelig!

Annonse

jeg ligger litt alle veier, men har tatt m meg en ekstra dyne som jeg "skrever " det ene benet litt over, sånn at jeg alltid ligger litt skrått på mage... leste ett sted at man kunne ligge på rygg bare man hadde en pute eller liknende på under ene siden så man får litt helling.. så jeg ligger litt oppå dyna uansett hvilken vei...har man litt helling eller ikke ligger rett på magen,da presser ikke baby på den hovedvenen... men det er ca rundt uke 20 man skal bli forsiktig... har alltid vært glad i en ekstra dyne da...

jeg ligger ennå på magen,får ikke sove ellers..er 20 uker på vei. sov på magen med nr 1 helt til magen blei i veien... kunne godt tenkt meg å sagd hull i madrassen å stappa magen nedi. jeg har bestilt ei sånn lang stor pute fra spar kjøp som jeg skal bruke denne gange. sover da m den ene foten oppå den slik at magen "henger fritt" ...hærlig!!

Dette har jeg lest på netbaby.dk

Du kan også lægge dig ned på din venstre side. Når du ligger på venstre side, letter du presset på den store blodåre vena cava, som leder blodet væk fra dine ben, hvilket minimerer hævelserne i dine ben og fødder.

Kan være andre grunner også til å ligge på venstre side, men dette er altså én...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...