Gå til innhold

Hvilke navn tror dere blir "belastede" med tida?

Anbefalte innlegg

Jeg mener navn som mange synes har en viss negativ klang her inne, sånn som Johnny, Kenneth i forrige generasjon. Litt sykt spørsmål, kanskje, men kusina mi jobber i barneverntjenesten i en av Norges største byer og da jeg nevnte Tiril som mulig jentenavn mente hun dette navnet var overrepresentert hos dem, og at jeg burde unngå det.

Fortsetter under...

Blir jo bare gjetting, men det handler jo om hvilke befolkningsgrupper som gir barna sine bestemte navn. Jimmy, Kenneth, Ronny etc var det neppe altfor mange høyt utdannede foreldre som kalte barna sine på 70-tallet.

Så hvilke navn er det unge foreldre uten utdanning gir barna sine i dag?Jeg vil kanskje tippe på jentenavn med amerikansk klang som Michelle, Savannah etc og guttenavn som Leander, Nathaniel... Men det er ikke godt å si.

Men nå skal det også sies at det er mange hyggelige folk som har de småharry 70-tallsnavnene også. Man trenger ikke å havne på skråplanet selv om man heter Ronny, Jonny, Jimmy, Kenneth, Linda etc.

De navna som er på topplista tror jeg det blir. Oddsen for at et mere sjeldent navn skal gi uttelling i en sånn statistikk er jo lav. Jo flere som heter det jo høyere er oddsen for at noen "belastede" heter det. Men dersom man teller hvem som er overrep. blant dem med høyere utdanning, eller dem som klarer seg godt så er det sikkert de samme popnavna der å!

Annonse

Tror det er vanskelig å forutsi om et navn vil få negativ eller positiv klang i fremtiden. Et navn som mange har har jo økt mulighet til å få positive assosiasjoner til seg også (fremtidige kjendiser o.l.) Hvilken vei det går med et navn tror jeg er temmelig tilfeldig. En ting som er ganske sikkert er at navnene vi gir våre barn nå, ganske sikkert er temmelig ut alle sammen når vi begynner å få barnebarn :) Hvilke navn som brukes av foreldre i forskjellige aldre og forskjellige utdanningsnivå tror jeg gir mindre utslag på et navns fremtidige "belastning".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...