Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 7. mars 2008 #1 Skrevet 7. mars 2008 Har alle her inne som er gravide tatt det? Lege og jordmor har aldri nevnt det til meg.... Men kjenner ei som hadde BMI lavere enn meg som fikk beskjed av jm (vi har samme jm) om at hun måtte ta det neste gang hun skulle til legen. Burde ikke jeg også gjøre det da?
bomsa Skrevet 7. mars 2008 #2 Skrevet 7. mars 2008 er glukosebelastningen bare bmi relatert? Det kan ikke være andre årsaker til at hun fikk den beskjeden?
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #3 Skrevet 7. mars 2008 Det er BMIrelatert eller hvis man har sukker i urinen eller andre tegn på svangerskapsdiabetes. Jeg måtte ta det med en BMI på 31. Jeg spurte meg frem selv, da jeg hadde lest om dette her. JM syntes dette hørtes rart ut, men fant ut at det var vanlig prosedyre. Så selvom hun syntes det var unødvendig siden jeg var i så god form, så sendte hun meg på det for å være på den sikre siden. Legen min ristet på hodet over dette og. Jeg hadde gode resultater, men kommer nok til å be om glukosebelastningstest neste gang, for å være på den sikre siden. Jeg er så redd for stor unge...
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #4 Skrevet 7. mars 2008 Legen har ikke nevnt noe om dette, men jordmoren var veldig ivrig for at jeg skulle ta den testen, fordi faren min hadde diabetes 2, og jeg pga overvekten var disponibel for dette...
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2008 #5 Skrevet 8. mars 2008 Hm, verken lege eller jordmor har nevnt dette for meg, og jeg har tross alt en BMI på 40. Må huske å spørre om dette neste gang jeg er der...
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 9. mars 2008 #6 Skrevet 9. mars 2008 Ja de jeg kjenner har fått beskjed om at de må ta det pga at de er overvektig..... Selv har jeg diabetes i slekta også så er vel i utganspunktet litt utsatt bare pga det. Tror jeg skal spørre når jeg er der denne uken :-)
endelig nr2 Skrevet 11. mars 2008 #7 Skrevet 11. mars 2008 Testen skal taes rundt uke 28, så hvis dere ikke er så langt på vei blir det nok deres tur etterhvert...
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #8 Skrevet 11. mars 2008 Jeg hadde en BMI før graviditet på 37. Da jeg var på kontroll hos jordmora i ca 24. uke skrev hun en lapp til legen med spørsmål om jeg burde ta Glukosebelasningstest. Da jeg var hos legen på kontroll i 28.uke mente han at det burde jeg. Tok derfor test samme uka. Jeg er overvektig, men det er ellers ingenting som tilsier at jeg er ekstra utsatt for diabetes. Har ingen i familien som har dette, og har heller ingen indikasjoner på dette. Alle urinprøvene i svangerskapet har vært fine. Så vidt jeg har forstått det på jordmora og legen som jeg går til er min BMI eneste grunnen til testen, og at dette var mer eller mindre "rutine".
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #9 Skrevet 11. mars 2008 testen anbefales hvis man har høy bmi, diabetes i familien, er av asiatisk opprinnelse... skal tas mellom uke 27-29. det er for å utelukke svangerskapsdiabetes. tok selv en på fredag, og den var desverre positiv. Min største skrekk! er overvektig veier 102 kg nå. har bare lagt på meg 2 kg i svangerskapet.... men men, har nå blitt henvist til sykehus for ekstra oppfølging og er nå i kategorien "risiko svangerskap". Hvis ikke legen/jordmoren deres har sagt noe om det og dere er usikre selv på dette, så burde dere ta det opp og ta testen. Det er bedre å oppdage det og få kost regulering og nøye oppfølging av babyen...' lykke til
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 11. mars 2008 #10 Skrevet 11. mars 2008 Oi, hadde du noen misstanke selv? Jeg skal høre med jormor i morgen hva hun mener og så skal jeg til legen min dagen etter så tror jeg skal be om å få tatt en slik test. Men da må jeg vel vente litt til. Er 25+5 i dag så får vente 1 uke da tenker jeg :-)
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #11 Skrevet 11. mars 2008 Jeg har bmi på 22 (nå- 26 uker ut i svangerskapet) Så jeg er langt unna denne bmi grensa noen av dere snakker om. Men jeg har blitt henvist til denne testen imorgen tidlig da det ble påvist glukose i urinen min idag... Kjedelig.. men jeg tenker nå atd et kommer til å gå bra:)
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2008 #12 Skrevet 11. mars 2008 det går som regel bra. det er 1,5-2% som får diagnosen så sjansen er liten.... hadde ikke mistanke selv, men frykta det.. hehe men nå merker jeg det tydelig at jeg har det. Tørster veldig. og har gått til innkjøp av dia is og dia sjokolade ;-) og selvfølgelig masse frukt og grønt hehe
Mayla;) Skrevet 11. mars 2008 #13 Skrevet 11. mars 2008 Jeg må ta testen 2 ganger for å se om den øker...
Renana Skrevet 23. mars 2008 #14 Skrevet 23. mars 2008 Nå har ikke jeg vært på noen kontroller enda, men jeg veit at dette er noe de har begynt med de par siste årene på disse trakter. Var ikke slik ved mitt forrige svangerskap... Nå er jeg desverre enda større, så regner med å må ta den. Men til dere som har gjort det, vil dere fortelle litt om hva det går ut på? Er det slik sukkerskvip man skal drikke? husker ikke hva venninna mi sa for lenge siden, mken det hørtes skikkelig kvalmt ut, hehe.... så om man ikke sliter med kvalme fra før....
Gjest Bjørnen Collargol*gravid* Skrevet 23. mars 2008 #15 Skrevet 23. mars 2008 I følge legesekretæren der jeg har fastlege så skal jeg komme fastende kl 08:00 på morgenen (ikke spise eller drikke etter kl 24 dagen før). Tar en blodprøve, drikker 2 dl (tror jeg det var) med sukkervann.... Må sitte på venteværelset i 2 timer for så å ta en ny prøve. Høres skikkelig kvalmt ut og jeg skal ha med meg ei bok så jeg har litt å bedrive tiden med. Fikk ikke reise fra legekontoret i mellomtiden...
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 24. mars 2008 #16 Skrevet 24. mars 2008 Smaker bare sukker det vannet, er ikke kvalmt. Men man kan bli sulten av å vente i 2 timer siden man skal møte fastende. Og meget kjedelig å sitte i ro i 2 timer, man skal ikke bevege seg og stresse for mye- derfor man må vente på kontoret. Jeg tok sann i uke 29 og hadde litt høye verdier, men ikke så høye at man måtte gjøre noe. Fikk en sønn litt større enn mellomsnittet, 4400- men hadde ikke diabetes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå