Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen i dag for å starte utredning. Eneste han gjorde var å måle blodtrykk, og det var helt fint. Han hørte på historia mi, og ville sende meg videre til sykehuset for utredning der. (2.5 år uten prevensjon, 1.5 år siden sa)

Men trodde jeg skulle få tatt blodprøver, for det kan vel være noe hormonelt og...? Og det kunne vel han finne ut før jeg får time på sykehuset?

Det kan faktisk ta 13 uker på mitt sykehus før jeg får time, det er så leeeeenge tiiiiiil.........

Hvor lenge har dere som har vært på utredning ventet?

Og hva resulterte det i? (tabletter, sprøyter el.l.)

Noen råd til ei som venter utålmodig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

Skjønner mer enn godt at du er utålmodig! Det er jo positivt å komme inn i ventekøen, men det er en god del du kan få sjekket ut uten at du må på et sykehus!

Jeg kan fortelle deg min historie....

Selv tok jeg kontakt med Volvat, da jeg ønsket å få visshet i ting litt fort. Etter nesten to års prøving så var jeg sliten og lei og trengte å få klarhet i ting!

Jeg hadde først en gy, med innvendig ul, en undersøkelse som kostet 1280,-. Alt så bra ut, så da var neste skritt å ta sædprøve av min samboer.

Sannsynligheten for at det var noe med sædkvaliteten var nemlig stor, da min samboer måtte operere for retinerte stener som 11 åring. Han grudde seg fælt til å avlegge testen og hadde ikke lyst til å sitte på et legekontor når han skulle få frem soldatene....Noe man godt kan forstå. Men det ble ikke noe problem da det visste seg at han kunne ta prøven hjemme (fikk et glass å ha det i) og levere så raskt som mulig til Volvat. Og kanskje det mest geniale med det var at vi fikk svar samme dag! Har hørt om de som har måttet vente i ukesvis på svar.

Over all forventning så viste det seg heldigvis at sædkvaliteten var normal!

Men da gikk jeg rett i kjelleren....for jeg trodde jo at det ikke kunne være noe galt med meg, alt så bra ut og jeg har et barn fra før. Så alt tilsa at det ikke kunne være meg.... Men da var det bare å begynne videre utredning på meg. Fikk resept på pergotime (dobbelkur) og i den samme syklysen som jeg tok den skulle jeg også ta tre blodprøver for å sjekke hormonnivåer. Alt var bra.....

Så nå er neste skritt å ta hsg røntgen- dvs røntgen av egglederne. For som min gy sier er egglederne tette så må jeg ha prøverør og det vil ikke være hensiktmessig "å spise" flere hormonkurer før man vet om det har noen hensikt!

Nå står det hele og venter på at jeg skal få ut fingeren og søke om plass til hsg røntgen. Gruer meg til selve undersøkelsen, men vet det må til!

Har i tillegg begynt på akupunktur nå, så har stor tro på ar det vil hjelpe meg!

Men jeg kan så absolutt anbefale Volvat. Man får raskt time og raske svar på prøver. Eneste haken er at det koster litt, men når alt kommer til alt synes i hverfall jeg at det er vel anvendte penger i forhold til det å gå og vente i evigheter uten å få noen svar!

Og husk å sjekke mannen din også!

Lykke til:)

Skrevet

Heisann

Vet ikke om det fungerer likedan over hele landet, men da jeg ble henvist til utredning skjedde det endel ting i venteperioden. Jeg fikk ganske raskt et brev om hva som skulle skje. Jeg var på sykehuset og tok blodprøver på forskjellige dager i syklusen min. Mannen min leverte inn sædprøve+blodprøve og jeg fylte ut temperaturskjema for å se om jeg hadde eggløsning. Så selv om det tar litt tid så er det jo veldig fint å få komme i gang. Tror faktisk vi ventet over 4 måneder før vi fikk time på sykehuset, men siden det skjedde endel underveis så synes jeg det gikk ganske greit. Det var veldig ok å komme i gang. Dei fant ingenting galt med noen av oss så jeg fikk derfor resept på pergotime. Har vel og merke eggløsning hver måned. Ble også henvist til kikkhulsoperasjon, men dei fant ingenting der heller. Det har selvfølgelig gått endel tid siden vi startet denne prosessen, men alt i alt synes jeg det har gått greit.

Lykke til!!

Skrevet

Hei Sirkeline

Takk for godt og langt svar!

Vi bor ikke i nærheten av en Volvat klinikk, så det blir litt langt å reise, mens sykehuset er 2 min. unna... Du skriver at mannen din grudde seg til testen sin, noe min også gjør. Det er det fine med å bo så nærme sykehuset, at jeg kan bare ta med meg koppen hjemmefra i vesken ;O)

Det er jo bra at soldatene fungerer da, og at alt ser bra ut med deg sålangt! Mange som er uforklarlig barnløse... Men jeg, som de fleste andre, vil jo gjerne ha et svar jeg, og en løsning!!

Hsg røntgen, hva er i grunnen det? Hvorfor gruer du deg? Høres nifst ut...

Akupunktur er noe jeg vurderer å prøve på jeg også. Hvor ofte har du time der?

Jeg får prøve meg med akupuntkur, spise sundt, og legge beina høyt og vente, og vente, og vente

Lykke til du også Sirkeline! Håper du får time snart ;o)

Skrevet

Hei!

Jeg ser ikke hvor du bor hen, men jeg kommer fra Porsgrunn. Fra legen sendte brev til jeg fikk brev fra klinikken gikk det ca 2 uker. Det sto da hvor lang ventetid det var (sto 5 mnd)og at de hadde motatt søknadden. Gikk noen uker igjen så fikk vi brev hvor det sto at jeg måtte ta noen blodprøver, og at samboeren måtte ha med sædprøve og time til undersøkelse. Alt i alt fra jeg ringte legen til vi hadde 1 time gikk det kanskje 2 mnd. Og i mellomtiden var det jo blodprøver også.

Vi fikk svar på sædprøva med en gang så det var greit. Tok innvendig ultralyd av meg og hørte på historien.

Tida gikk faktisk veldig fort ;D

Lykke til.

Skrevet

Hei håpful

Så bra du ble oppfulgt gjennom hele ventetiden. Legen min sa ingenting om at jeg kom til å få skjema, og at jeg kunne bli innkallet til blodprøver etc. Trodde jeg bare måtte vente til en dato, og da skulle jeg levere prøver og ta prøver, undersøkelser etc på samme tid. Men om man kan få tyvstarte litt før "selve timen" så er det jo supert! Blir spennende å se hvordan jeg blir fulgt opp altså.

Så ingenting var galt? Det er jo bra da, da er det håp! :) :) Hvordan går det nå da?

Skrevet

Hei igjen

Jeg tenkte det samme som deg, legen min sa heller ikke at det ville skje noe mens jeg ventet på å få time. Så jeg ble veldig glad når jeg fikk brevet og ting begynte å skje. Er veldig glad for at alt er fint, da er det jo fortsatt håp ja. Litt godt å få vite det med, fordi jeg har grublet veldig mye på hva som kunne være galt. Vi har prøvd i ca 2,5 år. Venter nå på ny time på sykehuset, skulle få oppfølgingstime 6 måneder etter den første. Da vil det bli vurdert om vi skal bli henvist til prøverør. Og siden alt ser bra ut regner jeg med at det blir aktuelt. Men krysser selvfølgelig fingrene for at det ordner seg av seg selv :-)

Skrevet

Går det ann å ringe dit man er henvist og be om å få time hvis det blir avbestillinger el? Man har jo krav på å kunne gå fra jobb hvis man skal til lege/tannlege og sånt, så i teorien kan man komme på "kort" varsel om man ikke bor så langt fra sykehuset selvsagt. Sånn fungerer det på andre avdelinger ofte.

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...