Gå til innhold

Er keisersnitt bedre enn en fødsel? Fordeler/ulemper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror ikke jeg orker flere barn om jeg ikke får keisersnitt, hadde en veldig traumatisk fødsel, og vil ikke gjennom det en gang til. På samme tid er jeg også litt redd for keisersnitt, er redd det skal bli mye smerter og problemer i ettertid, har i grunnen angst for sykehus og den slags. Men jeg vil så gjerne ha flere barn, men orker ikke gå i ni mnd og gru meg til nok en grusom fødsel. Noen som har opplevd begge deler? Eller som kan si litt om keisesnitt??? Plizz!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har bare hatt ks da, men jeg syns absolutt ikke det var noe å grue for. Litt vondt det første døgnet, men ikke noe problem med smertestillende. Du trenger litt hjelp i begynnelsen til å løfte og sånn, men jeg var veldig kjapt oppe og gikk! ingen problemer i ettertid heller :) Hvis du går inn på BiM og leser på keisersnittdebatten der kan du sikkert finne masse informasjon! Lykke til med valget :)

Skrevet

Jeg har bare hatt naturlig fødsel, men jeg snakket med en på barsel som tok keisersnitt 2 gang. Og hun syns det var så fælt å være så redusert etterpå. Jeg hadde også en tøff fødsel, og har fått tips om å gå å prate med noen om det når jeg blir gravid neste gang. Flere har fått kjempe bra hjelp slik at de har klart å takle en ny fødsel.

Skrevet

Jeg har et KS og en normal fødsel bak meg. KS først. Har trangt bekken, og en familiehistorie med svært dramatiske fødsler. Jeg hadde derfor et svært traumatisk forhold til å føde normalt med nr2. Men hadde heller ikke lyst på KS, fordi jeg hadde et lite barn fra før og hadde lyst til å være en sprek mamma for henne etter fødselen også. Med KS så blir man i dårligere form enn etter en normal fødsel uten spesielle komplikasjoner. Jeg fikk luftsmerter i skulderen som satt i nesten en uke. Det var mye mer vondt enn operasjonssåret. Du kan ikke løfte noe mer enn babyen i en del uker etterpå (mener det var 4??), du har mer vondt (føles som du har tatt 100000 situps den første tida etterpå) og det kan være mer trøblete å få igang ammingen (erfarte jeg iallfall). Men såret er helt fint og jeg har ingen betenkeligheter å ta KS igjen hvis jeg må.

Jeg tok kontakt med sykehuset og fikk knallbra oppfølging på forhånd, vi planla fødselen (i den grad den kan planlegges), jeg fikk løfter om hvis så skjer så gjør vi slik, hvis så slik osv. Hadde hele tiden en exit mulighet med KS hvis jeg skulle føle at situasjonen kom ut av kontroll. Fikk en svært erfaren jordmor under fødselen og oppfølging av lege underveis.

Kort oppsummert: fødselsopplevelsen var helt fantastisk. Jeg lå med rier i 26 timer og det var vondt, men det gikk veldig greit, og jeg var oppe på beina igjen raskt etter fødsel, 4 dager etter fødselen gikk jeg en trilletur på 5 kilometer. Hadde jeg aldri klart etter et KS. Jeg fikk epidural og det hjalp mye - fikk slappet mer av.

Så jeg vil råde deg til å ta kontakt med sykehuset og be om hjelp, og så velg når du har nok informasjon. Det trenger ikke gå slik det gikk forrige gang.

Hvis jeg får barn nr 3 vil jeg definitivt foretrekke normal fødsel hvis det ligger til rette for det, men jeg vil heller ikke nøle med å be om KS hvis jeg føler at det er ting som gjør at det er en større risiko (f,eks ved seteleie eller ved et stort barn).

Skrevet

Jeg har to normale fødsler, og ett KS bak meg.

Skulle jeg hatt en til (noe jeg ikke skal ;) ), hadde jeg valgt normal fødsel dersom alt var "normalt" i utgangspunktet.

Men, min to fødsler var raske og "enkle", uten komplikasjoner, ingen som helst fødslesangst her i huset nei.

KS på nr tre var pga seteleie, og jeg turte ikke føde normalt. Var livredd før KS, gråt i dagesvis på forhånd...

Men d gikk veldig veldig bra!!! Ikke noe å være redd for. De vet hva de gjør de legene.

Smertene d første døgnet var ille, men fikk jo smertestillende, så d gikk fint.

Dro hjem etter 2 dager. Måtte ha mye hjelp til løfting og sånt i beg. Men syns d gikk veldig greit.

Alt i alt en positiv opplevelse. Amminga kom også helt fin igang, merket ikke noen forskjell fra de to første.

Bare spør og grav om d er noe spes du lurer på :)

Skrevet

Jeg har fødselsangst, og fikk KS, så på en måte kan du si at jeg har et ensformig syn på det hele. KS innebærer ingen uutholdelige smerter, usikkerhet eller redsel. Selvfølgelig trenger ikke en vanlig fødsel være sånn heller. Men i mine øyne er KS et godt valg for den som ønsker seg en forutsigbar fødsel. Spesielt hvis man har opplevd traumatiske fødsler før.

KS var en fantastisk opplevelse for oss, som jeg gjerne gjør igjen! Det var fort gjort, i rolige og trygge omgivelser. Ingenting med eller rundt operasjonen var skummelt eller vondt. Det første døgnet etterpå var jo en del vondt, men så lenge man får smertestillende til rett tid, så går det helt fint!

Tenk godt gjennom det, gå på KS-debatten på Bim, der er det masse reflekterte damer i din situasjon, og du får masse gode råd. Men husk, så lenge du er fast bestemt på at du vil ha KS, så kan ikke sykehuset nekte deg det. Lykke til!

Skrevet

Jeg har hatt hasteKS og en normal fødsel. Begge gangene var riene tette helt fra starten, max 1-2 min mellom hver rie. KS ble utført fordi hun lå med panna opp og lå så skjevt at ho bare stanga og kom ikke ut.

Jeg kvidde meg til fødsel nr 2, fordi jeg ikke ønsket KS på nytt. Sikkert noe annet med et planlagt keisersnitt, men jeg vil vel heller føde normalt enn å måtte ta KS hvis jeg kunne velge.

Man kommer seg fortere etter fødsel, får med seg det som skjer og ikke minst får babyen opp på magen etter at den kommer ut. En helt fantastisk opplevelse syns jeg, å prestere noe sånt - helt utrolig opplevelse.

Men så klart vi er alle forskjellige

Skrevet

KS er ikke noe skummelt ift smerter, hvis det er det du tenker på. Hvis du gruer deg grenseløst til en ny fødsel og du har veldig lyst på et barn til og KS er det som må til for å få dette barnet uten å gå gjennom masse traumer hadde jeg tatt KS.

Men KS istedenfor fødsel når man ikke har født vanlig før ville jeg ikke anbefalt til noen. Jeg har bare hatt KS, og føler meg veldig snytt for en fødsel. Håper inderlig jeg kan føde vanlig neste gang, hvis ikke blir jeg lei meg!! Ikke får man barnet opp til seg og får knapt se det før de stikker av med det, ikke fikk jeg sett at de klippet navlestrengen eller fikk sett morkaka eller noe. Ikke fortalte de meg at grunnen til at jeg måtte ha haste-KS var at babyen hadde navlestrengen rundt halsen heller, det fikk jeg først vite på etterkontroll 3 mnd etterpå.

Det var ganske vondt etterpå, og jeg fikk i tillegg infeksjon i livmora og måtte få intravenøst antibiotika. Og amminga kom veldig treigt igang, noe som førte til at lillemann ikke fikk i seg nok matog fikk lavt blodsukker og kramper. Og du kan ikke løfte på 6-8 uker etterpå, og helst fortsette å være forsiktig med de tyngste løftene så mange måneder du kan.

Men, som med smerter og komplikasjoner under vanlig fødsler, barnet overskygger negative opplevelser. Og det hadde sikkert vært en bedre opplevelse hadde jeg født vanlig før + hvis det var planlagt ks.

Men ville valgt ks hvis jeg var i din situasjon i og med at du har født vanlig før + er så kjemperedd for en ny fødsel, hvis du får innvilget ks da...

Skrevet

Hei!

Har bare hatt akutt ks, og fikk infeksjon i livmora ++ etterpå. Trøbbel med amming, og brukte mange mnd på å komme meg på etterpå. Virkelig triste greier.

Jeg har lest en del, og tror at man generellt sett kommer seg mye fortere etter en fødsel enn etter ks. Men: ett planlagt ks er noe annet enn ett akutt ks, og risiko for komlikasjoner langt mindre. Man har jo ytterkantene, slik at man kan komme seg raskere på bena etter ett planlagt ks enn etter en fæl fødsel. Dette hjalp deg kanskje ikke noe særlig, men jeg foreslår at du prøver å få tak i så mye info som mulig, og deretter prøver å ta ett valg. Jeg for min del har overhodet ikke lyst på keisersnitt igjen, særlig ikke akutt, men jeg var da på den uheldige siden av statistikken, de færreste er jo det. Vurderer, dersom jeg skal ha flere barn, å spørre om det er mulig å gjøre en del forberedelser, slik at om jeg først velger å starte med vanlig fødsel, så blir ikke ks så akutt dersom det skulle ende slik igjen, men noen garanti har man jo aldri...

Lykke til :D

Skrevet

Takk for svar folkens! Det er forskjellige meninger om keisersnitt også, men det jeg er opptatt av, er om det gjør vondt. Det med å få ungen på brystet og det der hadde jeg ingen glede av sist, men det var fordi jeg hadde fullstendig panikk. Følte ingen glede over å ha fått barnet mitt ut, bare tenkte på hvor grusomt det hadde vært. Tror det hadde vært mye hyggeligere å se sønnen min om fødselen ikke var så fryktelig vond og traumatisk. Den fødselen ødela de 6 føste mnd våre:(

HI

Skrevet

Åh, det hørtes grusomt ut, HI. Du vil absolutt ikke oppleve det igjen, det skjønner jeg! Det er akkurat det jeg er redd for også (selv om jeg aldri har født før), at fødselen vil være så traumatisk at jeg vil slite med det etterpå. Spesielt siden jeg er en sånn person som tenker veeeldig mye på vonde ting som har skjedd. Nok om meg :)

Det du må huske, er at et planlagt KS er noe helt annet enn et akutt/haste-ks. Og i mine øyne har det alt med hva slags innstilling du har.

De som sier at de føler seg snytt for en fødsel, er de som var forberedt og så fram til en vaginal fødsel. Ting har ikke gått som forventet for dem. Hvis du derimot tar et eget valg om at du ØNSKER planlagt KS, vil også opplevelsen være deretter. Du vil føle du har opplevd ekte fødsel, der alt var etter DINE ønsker!

Og smertene kommer også innunder her: Hvis man må ha haste-ks, så føler man at smertene i etterkant er 'unødvendige'. Men hvis du er forberedt på forhånd på at du skal gjennom en operasjon, så vil ikke smertene i etterkant være ille. De vil være en del av det valget du bevisst har tatt.

Klem

Skrevet

Selve inngrepet gjør ikke vondt!!!

Smerter d første døgnet, men du får smertestillende, så d går veldig fint. Etter d er d bare å ta d rolig og lytte til kroppen så går d fint.

Om jeg skulle havnet ut for et nytt KS hadde jeg ikke gruet meg i d hele tatt!!!

At man ikke får ungen på brystet er ikke SÅ ille, jeg fikk henne til meg med èn gang hun hadde fått tullet seg inne i varme tepper. De holdt henne ved hodet mitt. Deilig! En utrolig opplevelse, selv om d ikke var en normal fødsel. Husker hvert sekund, for jeg var jo ved full bevissthet og hadde ingen smerter eller noe.

Ikke vær redd for å se på KS som et alternativ.

Bedøvelsen i ryggen (spinal) var ikke vond å få heller.

Skrevet

Godt å høre noe positivt om keisersnitt, for jeg tror det blir veien å gå hvis vi skal ha en til. Skal forhøre meg med legen min etterhvert, må vite alt om dette på forhånd!! Igjen takker for hyggelige svar:)

Skrevet

Med førstemann ble jeg satt i gang 14 dager på overtid og hadde noen grusomme 17 timer i fødsel før jeg endelig fikk innvilget ks. Det ble hastesnitt og jeg var i full narkose. Var veldig groggy da jeg våknet fra narkosen, og følte meg skikkelig mørbanket. Hadde full åpning og pressrier da jeg fikk ks. Formen var elendig og etter et døgn fikk jeg konstantert livmorbetennelse. Lå 9 døgn på barsel og klarte ingenting selv. Ikke å løfte meg opp i senga eller å gå på do selv. Var dårlig i mange uker etter jeg kom hjem også. Ingen god opplevelse med andre ord.

Med andremann skulle jeg ha planlagt ks, men vannet gikk og da jeg kom på sykehuset hadde jeg 7 cm åpning uten å ha hatt smerter (kun rier med 3-4 min mellomrom som jeg merket, men de gjorde ikke vondt!). Fikk likevel ks fordi baby lå i seteleie. Jeg var våken med spinalbedøvelse og var i kjempe form. Kunne løfte meg opp alene etter et par timer og var oppe og gikk samme dag. Dette var en helt fantastisk opplevelse og formen var super. Gjorde husarbeid etter 5 dager.

Som du ser har jeg hatt 2 forskjellige opplevelser med ks. Husk at det er en stor operasjon som kan slå begge veier. Du har ingen garanti for at du ikke får infeksjon osv. Men hvis du har hatt en grusom fødselsopplevelse, så er kanskje planlagt ks det beste for deg? Ta kontakt med fødepoliklinikken på sykehuset (få henvisning fra legen din) og ta med samtale med dem. Lykke til:-)

Skrevet

Har prøvd begge deler. Først en ganske grusom fødsel, deretter et planlagt, selvbestemt keisersnitt. KSet var en fantastisk opplevlse. Alt var rolig og kontrollert, jeg fikk ha lillegutt hos meg med en gang han var ute og i mange timer etterpå. Var oppe og gikk mye raskere enn etter fødselen, og kom mye raskere i form etterpå. Anbefales!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...