tvillinger i oktober Skrevet 7. mars 2008 #1 Skrevet 7. mars 2008 Hei alle sammen :-) Det jeg lurer på er : Jeg har fått termin 10 okt,men så har det vist seg atte det er tvillinger eg ska ha :-) Går man like lenge med 2 som med 1 eller kommer jeg til og få ny termin nå? Skal på ultralyd på tirsdag da er jeg 10 uker :-)
Sol med 2! Skrevet 7. mars 2008 #2 Skrevet 7. mars 2008 Hei og gratulerer med tvillinger i magen! Terminberegningen er den samme som om man har en i magen, man regner fra første dag av site menstuasjon. På ordinær ultralyd (uke 17-20) vil begge tvillingene bli målt på samme måte som om du hadde en i magen. Størrelsen på babyene er da omtrent lik om man en eller fler i magen, og hodemålet bestemmer ul termindato. UL termin blir satt etter målenene på den største av tvillingene. I utgangspunktet skal man gå til termin om man har tvillinger i magen, men man går aldri over termindato. Derfor blir et tvillingsvangerskap i gjennomsnitt ca 2 uker kortere enn et enlingesvangerskap (hvor de tillater at man går to uker over termin før de settes igang). Noen sykehus praktiserer at de setter igang tvillingfødsler som ikke har startet i uke 38, men det er ingen regler på dette. Dette får du nok vite mer om etterhvert som sykehuset du skal føde på tar over svangerskapskontrollene, noe som vanligvis skjer etter ordinær ul. Lykke til på tirsdag. Jeg var på ul i uke 9 og så da to små "bamse-nurk" som så vidt hadde begynt å røre på seg. Herlig ;o)
Rakri Skrevet 7. mars 2008 #3 Skrevet 7. mars 2008 Samme termin, ja, men ulik praksis i forhold til fødsel ulike steder. I Trondheim får alle tvillinggravide tilbud om igangsetting to uker før termin. Det valgte vi :-) Kan være de ikke vil starte det dersom tvilling en ligger i sete - det vurderes i hvert enkelt tilfelle Vet at andre steder er det bare de som har enegga tvillinger med felles morkake som får satt igang fødselen. Jeg fikk toegga gutter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå