Gå til innhold

Hva syns dere om folk som drar forkjøla/syke unger på besøk til dine egne unger? Vil ha mange svar, og meninger på min egen situasjon!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har en kamerat han leker mye med. Kameraten har også en storebror som går i barnehage, derfor er dem oftere syke enn min sønn.

Ungene våre er 1 år, og de er ofte på besøk. Og når de først kommer, legger jeg merke til at deres sønn virker syk. Så har hun dratt han med... til oss... igjen. Og så blir sønnen vår også syk, og d slår alltid mye kraftigere ut på han. Alenemor som jeg er, blir det noen veldig slitsomme netter.

På tirsdag var de her igjen. Og når de kom, så jeg plutselig at han hadde grønt snørr rennende ut av nesen. Og virket surklete i pusten. Jeg spør: "Er han syk eller??" Hun: "Nei, han har ikke noe smitte eller noe... han får bare tenner."

Nå har d gått 3 dager, og etter en natt med mye våkning, henter jeg sønnen når han våknet for dagen. Med grønt snørr hengende ned under nesa. På den igjen. Har sagt ifra til henne før om at hun skal si ifra om sønnen hennes er syk, for da vil jeg ikke at de skal være oppi hverandre. Sykdom kommer tidsnok når han begynner i barnehagen... Uansett, idag er jeg irritert merker jeg, og er frista til å si at sønnen hennes er nok forkjøla igjen, og at d ikke er bare tenner, for nå har min sønn blitt smitta.

Kan jeg gjøre det, eller virker jeg "overbeskytte" da? Er bare lei av at hun ikke respekterer hva jeg har sagt. Vil ikke ha besøk av dem når han er syk! Dette er sikkert bare en forkjølelse, men likevel, syns det er mangel på respekt.

Hva mener dere om dette?

Skrevet

sønnen min kan surkle litt i brystet, og grønn barnehagesnørr har vi hele vinteren.litt barnehagehoste også...

men han er jo ikke syk for det.... måtte vært hjemme hele vinteren vi da!

men er han syk i form av slapphet, feber, smerte osv.....da burde de holdes hjemme.

Skrevet

Uforskammet, frekt og respektløst å ta med syke barn på besøk til andre barn, synes jeg. Skjønner veldig godt at du blir irritert.

Prøv å si ifra til den andre moren på en hyggelig eller morsom måte. Hvis ikke det hjelper så vær streng.

Slitsomt med syke barn, og særlig når man er alene med barnet.

Lykke til!

Skrevet

Så lenge du har sagt ifra synes jeg det er uhøflig...Men vit at hoste og snørr kan vare leeenge,så det kan bli lenge til du ser de da..Er det ikke egntlig greit at han får det nå litt og litt istede for allt samtidig i bhg?

Skrevet

Hvis det var pga snørr så vil du få et problem etterhvert,ungen din kan ikke gå i barnehagen han da,der er det ALLTID en eller anna som er snørrete og forkjøla.

Men skjønner at du blir sliten siden du er alenemor altså,du får si ifra på en ordentlig måte å håper det hjelper.

Skrevet

Jeg spør alltid jeg. Er det planlagt at vi skal bort, men barnet kanskje er litt snørrete eller kanskje hoster litt, så sender jeg heller en melding og spør, enn å komme og risikere at de blir sinte på meg... Jeg respekterer om noen ikke ønsker å møte oss pga snørr og hoste, eller hva det måtte være. Ved feber,spysyka eller slike åpenbare ting, da avlyser vi selvsagt ubetinget...

Skrevet

Jeg syns det rett og slett er frekt å ta med syke unger på besøk! Om de er litt forkjøla, så er det kanskje greit, men det jo greit å si fra uansett.

Jeg kom på besøk til ei venninne her om dagen, og da vi hadde vært der en stund, sier plutselig venninna mi at begge ungene har hatt omgangssyke, og at den ene hadde spydd kvelden før.

Så her sitter vi da med to spysyke unger... koselig.

Skrevet

akkurat det bryr jeg meg ikke noe om, en kan ikke være så hysterisk synes jeg nå jeg, blir barna syke så blir de syke, sånn er det bare å være barn. en kan ikke overbeskytte de for alt mulig i verden heller.

Skrevet

Vet ikke helt hvilket innlegg du sikter til, men å ikke si fra at det er omgangssyke i huset syns jeg er drøyt. Forkjølelse er greit nok.

Jeg hadde nå aldri dratt med syke unger bort heller jeg da, for ungene sin skyld. Da er det nok best å være hjemme å slappe av.

Skrevet

alle er så ulike på det der.. og for dere foreldre som har unger med grønt snørr stadig vekk, jeg skjønner at dere blir mindre hysteriske og tenker at ungene ikke smitter, men har man grønt snørr så smitter det, og jeg syns ikke man skal gå på besøk til noen med en forkjølet unge, da skal man isåfall si ifra først og spørre om det er greit. da har iallefall denne stakkars alenemammaen mulighet til å si "sorry, har vært så mye syke i det siste, kan vi ta det en annen gang?"

Men ja, jeg har venner som er mye mer uforsiktig enn meg, som kan finne på å si ifra at ungen spydde igår eller hadde løs mage sånn når man sitter der hjemme hos dem og det allerede er forsent. Men har man barn som er ofte syke, så tror jeg man blir mindre hysterisk - for man kan ikke unngå sykdommene selv. Min gutt er sjelden syk og har aldri snørr sånn hele tiden som mange andre barn har, og jeg tar ham aldri med noe sted om han viser tegn til å bli syk eller helt klart er smittsomt forkjølet. har han vært forkjølet en uke, OK. men ikke om det er snakk om bare noen dager. hva gjelder omgangssyke syns jeg alle skal holde barna sine inne til det har gått 48 timer siden siste spyinga. altfor altfor få foreldre som vet om den regelen, ikke rart vi har blitt smitta 3 ganger denne vintern.

Skrevet

Ja jeg syns du er litt overbekyttende. Jeg sier ikke fra om ungene mine er litt forkjøla. Det er alltid snørrete barn i barnehagen, og det syns jeg er helt greit. Hvis noen er redd for at barna skal bli forkjøla er det de som må holde barna sine hjemme. Det går ikke når vi begge jobber fullt, å vere hjemme i så lange perioder! Er barna slappe og har omgangssyka e.l reiser vi selvfølgelig ikke på besøk til venner eller barnehage.

Skrevet

HI her! Ja, jeg skjønner at det blir mye av det fremover. Snørr og gørr. Men var det jeg mente at det kommer tidsnok i barnehagen! Selvfølgelig er han jo sjuk før den tid også, men situasjonen her var at jeg følte det var respektløst når d skjer flere ganger, i mitt hus, og når jeg nå har sagt i fra i tillegg.

Han har nettopp vært syk, så jeg ble bare så lei når d var i gang igjen. Måtte få han opp i vekt pga mye sykdom nylig, og i dag har han ikke villet spise omtrent. Jeg mener ikke at de skal holde seg hjemme. Men jeg syns de kunne gitt meg muligheten til den avgjørelsen om å ha dem på besøk med forkjølet/syk unge, når jeg allerede har sagt ifra etter forrige gang, hvor han ble veldig syk i en uke, og gikk for mye ned i vekt siden han var liten i utgangspunktet. Endelig gikk vekta riktig vei før neste kontroll, og nå våkner han hele natten, og vil ikke ha mat om dagen.

Mener som sagt ikke at snørrete unger skal holde seg inne, men jeg syns de skal opplyse om det til de de skal på besøk til i visse tilfeller. Som f.eks når jeg nå har sagt i fra tidligere, og han endelig var frisk etter mye sykdom etter forrige gang han ble smittet 3-4 dager etter besøk.

Skrevet

Vanskelig å svare på egentlig.

Da kunne jeg aldri ha tatt med meg min 1 åring ut på vinterstid.

Er så snørret har vært det i flere dager så noen dager helt finn så noen dager med snørr og hoste så bra i noen dager osv... har vært slik i 3 -4 mnd. Legen sier alt er bra og bare være inne blir jeg gal av.

Nå går storesøster i barnehagen nulig ho drar med seg noe hjem.

Men jeg spør altid om det er ok vi kommer en tur selv om minsten er litt snørrete :-)

Skrevet

Mine unger er titt og ofte forkjøla, uten å virke eller være syke. Når det bare er snørr synes jeg ikke det kan kalles syk, men meg om det. Dersom du irriterer deg så forferdelig, er det kanskje lettere for deg å bare finne deg nye venner da - som ikke blir forkjøla ;)

Skrevet

Svaret mitt virket litt frekt når jeg leste det i ettertid, må ha vært anonymknappen som gjorde det ;) Var ikke meninga, men like fullt... Jeg synes ikke snørr er synonymt med syk, men dersom du tidligere har sagt til henne at du ikke vil ha forkjøla barn på besøk fordi poden din får alt som går, synes jeg hun skulle være mer obs på det.

Skrevet

Du er så utrolig dum nicoline., "barnehagehoste/snørr" FOR NOE JÆVLA VAS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ungen din er sjuk om den hoster og har grønt snørr og du er årsaken til all sykdommen i deres barnehage siden du sender den snørrungen i barnehagen syk

Skrevet

Jeg drar ikke på besøk med barnet vårt om hun har grøn snørr, har kastet opp, er forkjøla eller har en eller annen smittsom greie uten å forhøre meg på forhånd om det er greit eller ei.

Og jeg forventer det samme tilbake!

Vi har et kronisk sykt barn(med noe ikke smittsomt som alltid vil være der) og om hun får en "uskyldig" sykdom så er det nok til å tippe begeret over for den kroniske sykdommen. Så jeg hadde blitt irritert ja.

Skrevet

Litt snørr og hoste må vi bare tåle synes nå jeg. Snuppa her har hostet siden desember. Vi har vært hos lege med henne flere ganger.. å legen sier alltid det samme.. : Hun er ikke syk! Hun er ikke smittefarlig. Hun kan både svømme, og være i lekestue. Men snørr renner det av å til, og hoste gjør hun.

Venninna mi har en gutt som er 10 uker yngre, og han har vært "syk" siden tidenes morgen. Det er også hoste, surkling, og snørr til tider. Hvis vi skulle nekta dem å komme hit så hadde vi nok ikke sett de igjen før til våren :)

MEN.. dette er jo en sak alle tenker forskjellig om.

Hvis HI mener dette er galt, så synes jeg du har rett til å si fra. Jeg drar ikke på besøk til noen hvis jeg vet at snuppa mi kan ha vært utsatt for annen smitte...Det var vannkopper i lekestua rundt jul, og da holdt vi oss unna andre venne unger til vi visste om hun var smittet eller ikke.

Vi omgås stortsett bare de samme barna hele tiden, og alle er ute i verden på dagtid og blir utsatt for en haug med basselusker.. så det er vel egentlig vanskelig å stoppe slikt..

Men si fra du, på en pen måte. Jeg ville respektert det, og det gjør sikkert hun også..

Skrevet

Aller først....dersom du har sagt i fra bør venninnen din respektere deg. På den andre siden, så er veldig mange barn utrolig ofte forkjølet og snørrete i løpet av høsten/vinteren/våren som er en lang periode av året. Er ikke sikkert at ditt barn er smittet at din venninnes barn, men at ditt barn også ofte blir forkjølet. Det er smitte overalt; butikk/kjøpesenter, tog, buss etc...osv, osv.

Vanskelig å gi et helt svart/hvitt svar på om du er overbeskyttende. Det med forkjølelse er så forskjellig.

Skrevet

Jeg synes absolutt at din venninne burde respektere at du ikke vil ha besøk av barn som er forkjølet. Du får si det til henne en gang til! Når det er sagt - hvis jeg hadde vært din venninne, ville jeg svart, ok, da sees vi til sommeren! Mine barn har nemlig astma, og de har snørr som renner hele vinterhalvåret, og så er de friske nok til å kunne besøke deg i juni, juli og august. Kroniske forkjølelser er et stort problem for astmabarn og også barn med store falske mandler/store mandler. Tror kanskje at du må velge mellom å treffe din venninne med forkjølet barn eller ikke treffe henne...

Skrevet

Er enig med deg Hi- jeg prøver selv å unngå kontakt med folk som har syke barn eller er syke selv.Har ikke min unge i barnehagen og orker ikke at han skal bli syk når det er unødvendig.Han vil tidsnok bli utsatt for både magesjau og influensa, ingen grunn til å løpe etter det..

Det fins nok folk som ikke tenker på andre når det gjelder smitte, de er nok bare rett og slett tankeløse.

Siden det der gjentar seg hele tiden så syns jeg det er riktig av deg å si i fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...