Gå til innhold

Lommebleier eller bleiebukser??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forstår det slik at med lommebleier er det en liten lomme som du kan legge eit innlegg i, og med bleiebukser bruker du brettebleier i?

Er dette nok? Trenger man ikke brillebukser el noe i tilegg?

Og va med natten? Må man ha en annen type bleie da, eller holder det med ekstra innlegg?

har bestilt brettebleier og skal strikke ullbukser:) men det er fint å vite om litt alternativer. Synest gjerne at de bleibuksene ser enkle ut, dersom det er nok med brettbleier som innlegg? Men vet ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener.... bleiebukse, er det en ullbukse?

Hovedtypene av tøybleier finner du en oversikt over her:

http://www.tettinntil.no/TB_JUNGELEN.htm

Brettebleier brettes rundt stumpen, og festes med en brillebukse eller en snappi. Og så må du ha et sperrelag av ull eller pul utenpå der. (Altså ullbuksene som du strikker nå, feks.)

Lommebleier gjør du helt ferdig på forhånd, så det bare er en bleie å feste på stumpen. Den har pul på utsiden, så da trenger du ingen ullbukse.

I begge tilfellene kan det være at du trenger ekstra innlegg. Også de minste kan tisse mye (de får jo bare flytende mat!), og det er viktig at bleia ikke blir alt for våt mot huden. Men begge deler er relativt enkle å regulere selv, selv om lommebleiene har en fastsatt passform, mens brettebleiene tilpasses fullt og helt ditt barn.

De andre typene bleier er formsydde uten sperrelag, som du har ullbuksen utenpå, og altiettbleier som er helt ferdige til bruk, men man da har mindre mulighet til å regulere selv.

Skrevet

Jeg må skyte inn at det er forskjell på lommebleiene hva angår passform. Jeg har Mommy's touch og Bum Genius til mine to jenter på 6 mnd, som har vidt forskjellige kroppstyper og er 1 kg fra hverandre i vekt. Hun ene er liten og slank, hun andre mer kraftig.

Bum Genius sitter som et skudd på begge to takket være stretchen i stoffet og den fleksible "knappeløsningen". Det ene mikrofiberinnlegget som følger med, har ekstremt god oppsugingsevne.

Mommy's Touch synes jeg ikke har like god passform - det er akkurat som om jeg må vente til at babyen passer den, i stedet for at bleien tilpasses barnet.

Skrevet

Var inne på bleieboden og leste litt om de forskjellige bleiene. Det var alt-i-ett bleier, lommebleier og Bleiebukser/sperrelag som det sto. Det er vel bukser istedenfor ullbukser, ja? Så lurte på om det var nok med bare brettebleier under? eller om jeg må ha brillebukser i tilegg på disse?

Men ellers takk for tips begge to :)

Skrevet

Dette står på bleieboden: Bleiebukser/sperrelag er bleietrekk som man tar utenpå brettebleier og formsydde bleier for at ikke fuktigheten skal slippe ut gjennom klærne. Bleiebuksene er som regel laget av polyuretanlaminert polyester (PUL) eller ull. Begge har sine fordeler og ulemper, og mange har gjerne noen av hver. Mange foretrekker å bruke trekk av PUL om dagen og ull om natta.

Sperrelag/bleiebukse er med andre ord enten av PUL eller ull.

De fleste har vel: Brettebleie med ekstra innlegg, brillebukse, ull- eller pul-bukse.

Brillebuksa er vel såvidt jeg forstår for å holde brettebleia på plass.

Har ikke brukt det så mye selv, men når jeg har brukt brettebleier, har jeg hatt det ovennevnte.

Cluet med ullbuksa (sperrelaget) er at du ikke trenger å vaske den så ofte.

På tettinntil.no finner du brettebleieekspertene og MASSE info... :o)

Skrevet

Og det er forresten mange som bruker brettebleier om natta!

Da med ekstra innlegg.

Det finnes en haug med forskjellige typer innlegg - mikrofiber, bambus og hamp har særlig god oppsugingsevne, men mange bruker andre materialer.

Selv bruker jeg (dvs babyene mine!) i hovedsak lommebleier på dagtid og formsydde bleier med ullbukse utenpå om natta (baby beehinds fra bleieboden - fantastisk myk). Ellers bruker vi kushies alt i ett hjemme når jeg kan skifte ofte, og brettebleier ved evt sårhet eller når jeg ikke har vaska ... :)

Dette er det som passer for oss, du må nesten bare prøve og feile litt. For meg er det viktig at det er lettvint og praktisk og at bleiebaken ikke er så stor. For andre er økonomi, miljø, hudvennlighet eller noe annet, de viktigste kriteriene når man skal velge bleie.

Fordelen med tøy er jo at du finner noe som passer akkurat deg, ikke kun pampers eller libero, liksom... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...