Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla mi har fått barnehageplass å begynner etter påske :) Hva er vanlig å sende med ved barnehagestart? Nå går hun hos dagmamma så har ikke trengt å sende med så mye utenom bleier, å så har hun noen ekstra skift liggenes der(bare vanlige klær)

Tenkte å kjøpe en ny dress for vinterdressen begynner å bli litt knapp. Noen anbefalinger?

Å må man sende med mat til barnet eller får de mat der? Eller det er kanskje forskjellig fra barnehage til barnehage.

Å hvordan tror dere de ansatte reagerer på at jeg ikke sender med ullundertøy? Jenta mi har atopisk eksem å ull mot huden hennes får henne til å klø ekstra mye :(

Skrevet

Tror ikke de barnehageansatte reagerer på at hun ikke har ullundertøy, det er da ikke alle som bruker det. Om de får mat eller ikke, det avhenger av barnehagen. I vår barnehage er det smørelunsj en dag i uka, samt to varme måltider pr måned (da utgår smørelunsjen den dagen). Det du må sende med er gode uteklær, ekstra bytteklær, innesko, bleier, mat og en kopp (de får som regel melk eller vann i de fleste barnehager). Dere får sikkert en månedsoversikt over hva som skal skje i barnehagen slik at du vet om det f.eks. er turdag, smørelunsjer, lekedager osv. Ang. vinterdress er det mange å velge i mellom, vi gjorde det enkelt og kjøpte en på Cubus. Husker ikke merket, den er iallefall vind-og vanntett og god i størrelsen!

Skrevet

-Skifteklær

-Yttertøy: dress, regntøy, lue, votter osv

-Tøfler/sandaler til bruk inne

-Bleier

I bhg der guttene mine går får de lunsj og fruktmåltid, men må ta med seg matpakke om de skal spise frokost i bhg. De har varm lunsj en gang i uka.

Du gir da beskjed til personalet om at jenta di har atopisk eksem. Ellers tror jeg ikke de reagerer på at hun ikke har ullundertøy, -er ikke ALLE som bruker det.

Det er vanlig å få et inforskriv fra bhg før start også. Og i bhg til guttene mine måtte vi fylle ut et skjema med diverse opplysninger de ønsket (hvem kan hente utenom foreldre, hvem ringe hvis ikke får tak i foreldre, får barnet være med på tur med buss, drosje osv, og om barnet har allergier eller andre ting de må være obs på/ta hensyn til).

Skrevet

Det som er vanlig å ha i bhg er nok skiftetøy, ullklær, dress, regntøy, støvler eller cherrox, ute lue og en sovelue( i tilfelle lua blir våt mens de er ute så har hun en lue å bruke når hun skal sove å) evt ekstra ullklær om de er ute flere ganger om dagen og de hun hadde på først er blitt vått.

Matpakka varierer fra bhg til bhg. Noen bhg dekker alle måltider mens andre har bare noen. I bhg til sønnen min gir de kun mat til lunch og frukt til 14 måltidet. og da har vi med matpakke til frokosten om han skal spise i bhg og matpakke til 14 måltidet :)

Og det med ull reagerer de nok ikke på nei så lenge hun har varme klær utenpå igjen :)

Skrevet

så kjekt at jenta di har fått barnehage plass da :)

i vår barnehage, får barna frokost (hjemmenifra) smørelønsj hver dag som barnehagen smører.. (eller barna selv) til frukt måltidet kjøper vi foreldre kanskje yoghurt...

sender med min datter:

2sett med skifte klær

regntøy

ullgenser

dress

vintersko og cherox type sko..

i støvlene blir de fort kalde nå på denne sessongen..

skal barnet hvile? i seng? vogn??

Skrevet

Takk for mange fine svar dere :)

Hun har en lur hos dagmammaen i en seng, men hun kan fint sove i vogna også, men tror hun sover bedre i en seng for hun begynner å bli ganske stor så selv om jeg har en stor vogn så tror jeg hun sover bedre i en seng hvor hun kan røre litt på seg.

Skrevet

Du skal ikkje vera så sikker på det. ;-) Storesøster låg i bagvogn i barnehagen til ho var over 2. Ikkje fordi det ikkje var andre vogner, men fordi ho forlangte det. Og sov godt gjorde ho og.

Men det er ikkje sikkert dei har senger i barnehagen heller. Ikkje alle som har det, og då må du ha vogn. I vår barnehage har dei begge deler, både senger og lånevogner, men ser helst at ungene sover i vogn.

Skrevet

Oki får håpe hun vil sove i vogn da, for tror ikke det finnes større vogn enn det jeg allerede har...hehe.. å hun liker å røre litt på seg å sover sjeldent eller aldri i vogna med mindre vi triller tur å da våkner hun med en gang jeg stopper å trille. Men nå er hun 2,5 år da så hun sitter som regel aldri i vogn for nå går hun hele tiden. Er bare til og fra jobb jeg setter henne i vogna fordi det tar litt tid for henne å gå å det har vi som regel ikke tid til på morgenen :)

Skrevet

Anbefaling på vinterdress: Vi har brukt både Reima Vårdress og Helly Hansen året rundt. Reima dressen er mye mer lett å ha på og vannavstøtende men det er lettere å få hull i baken enn i Helly Hansen. Reima dressen holdt likevel akkurat til to barn før den ble kassert. Helly Hansen er tyngre, men ungene klager ikke. Den er ikke særlig vannavstøtende i forhold, men er skikkelig slitesterk i baken. Så hvis jeg skulle ha valgt dress ville jeg ha gått for Reima. Vi har bare hatt godt med tøy under på vinteren etter anbefaling fra mange barnebutikker og har vært strålende fornøyd med det (bor på Østlandet).

Det at datteren din ikke bruker ull er helt greit. Fleece fungerer. Vi var i samme situasjon og forklarte det til barnehagen.

Det varierer i forhold til mat. I vår barnehage har alle ungene med matpakke til et måltid og så får de et måltid av barnehagen. I nista har de fleste ungene med yoghurt. Det kan være lurt å spørre om sånt for hvis dattera di ikke har med det "alle andre" har kan hun bli lei seg.

Ved barnehagestart: Støvler, cherrox, vintersko, vanlige sko, sandaler til innebruk, dress, regntøy, lue votter, et par skift, bleier og eventuelt noe som er kjært som kosedyr eller sutteklut.

Skrevet

Kan anbefale Name It sine parkdresser. De er rimelige, vannavstøtende og virker slitesterke. Elllers har Reflex regndresser med fleece fór som også er gode. Lykke til i barnehagen! Min erfaring var at det var tøffest for mor... hehe.

Skrevet

Jeg har fått en liste i fra barnehagen om hva de tenker barnet trenger. Tenkte jeg kunne dele det med deg :

Kjeledress ( jeg anbefaler Reima)

Regntøy ( bruker selv reflex og barnas hus sitt)

støvler/cherrox

Vintersko/joggesko

Tøfler ( Jeg er kjempe fornøyd med Rhode sine)

1 Bukse, 1 genser, 1-2par sokker, 1 strømpebukse, truse om barnet er tørr, undertøy.

Vintervotter, regnvotter, ullgenser, ullbukse (evt fleece), og fleecegenser.

Solkrem, vårlue er viktig etter påsken.

Om du velger å ikke bruke ull er jo opp til deg, men ok å fortelle til de ansatte at barnet har atopisk eksem. :)

Vet ihvertfall at de har ullundertøy på barnas hus med bomull innerst for de som klør av ull. Jeg har ikke vært borte i atopisk eksem selv så jeg vet ikke om hun ville ha reagert på de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...