Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #1 Skrevet 6. mars 2008 Jeg fødte på A-hus og ble ikke stiftet... hvorfor blir noen stiftet og andre ikke?? Blir det ikke mere "arr" av å stifte??? bare lurer
Bie&babylove:-) Skrevet 6. mars 2008 #2 Skrevet 6. mars 2008 jeg hadde også ks på ahus og ble ikke stiftet!! :-) og bra er det for jeg fikk nesten ikke synlig arr.... det blir mer arr av stifting så det er vel derfor de ikke stifter på enkelte sykehus! det er litt ulik praksis ute å går på de forskjellige sykehusene!
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #3 Skrevet 6. mars 2008 Kan det ha noe med hva slags ks du tar? Tar man planlagt ks har jo legen relativt god tid og da kan de karnsje lage et kutt som lettere gror uten stifting Vet ikke jeg, vet bare at eg hadde haste/katastrofe ks da mitt barn nesten døde fordi navlestrengen lå i klem, og jeg ble stiftet. Men jeg har overhode ikke et styggt arr da. Det syntes faktisk nesten ikke.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #4 Skrevet 6. mars 2008 Fordi noen er late, og bruker stifting, mens andre gidder å sy og dermed lage et penere arr. Stifter holder ikke såret bedre sammen enn nål og tråd.
Labambie Skrevet 6. mars 2008 #5 Skrevet 6. mars 2008 Jeg ble forløst med katastrofesnitt på Ahus og ble stiftet.. Fikk inntrykk av at de fleste ble det nå for tida? Hmmm... Mitt arr blir iallfall ikke fint når det er ferdig.. Har allerede sprukket opp 2 ganger..
lille_Harepus Skrevet 6. mars 2008 #6 Skrevet 6. mars 2008 Jeg hadde akutt keisersnitt på Haukeland sykehus i januar. ble så å si lagt på operasjonsbordet med boblejakken på. jeg ble limt sammen, og ser idag så god som ny ut. Så tiden er vell ikke akkurat relativ.
r r r Skrevet 7. mars 2008 #7 Skrevet 7. mars 2008 Tror ikke tiden har noe å si. For det er jo frem til babyen er ute at det haster, ikke med å "lappe sammen" mor. Jeg hadde haste-ks med førstemann og ble sydd. Lå på samme rom som ei som også hadde haste-ks og hun var stiftet. Aner ikke hvorfor det ble gjort forskjell.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #8 Skrevet 7. mars 2008 Hadde hastesnitt på Fredrikstad og ble stiftet. Mitt arr syntes nesten ikke, er utrolig pent. Tror dette kommer helt ann på de som gjør det jeg. Ble spurt på sykehuset hvem som hadde gjort det da jeg tok de ut, for de syntes det var så pent. Da jeg sa hvem det var sa de bare,"å ja, ho er flink da blir det alltid bra."
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #9 Skrevet 7. mars 2008 Det er sånn at helsevesendet blir travlere g travlere. Flere pasienter skal behandles på kortere tid. Stifting går myyyyyyyyye fortere enn å sy. Jeg jobber innom helsevesendet og ser at fler og fler pasienter blir stiftet. Det fungerer like bra og blir stiftingen gjort pent blir ikke mer arr. Tror nok stiftingen vil overta syingen etterhvert. Legen som operere deg bestemmer hva han vil bruke akkurat som du bestemmer om du vil ost eller servelat på skiven din!
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #10 Skrevet 7. mars 2008 Jeg tok haste ks på Haukeland og ble stiftet. Jordmødrene som sjekket såret utbrøt stadig "Ååå, er du stiftet", men da jeg spurte nærmere sa de at det kom an på kirurgen! såret begynner å bli fint nå etter 8 mnd. Det værste var de 10 dagene før jeg fikk dem av. jeg var jo snurpet sammen, og det var veldig vondt å rette seg opp og å gå før de var tatt bort. Faktisk ble jeg skrevet ut dag 9, og måtte inn igjen en lørdag dag 10 for å få fjernet dem, og måtte da vente i ca 2 timer. GRRRRRRR Slemme slemme jordmor Anne på KK!!!!
linneha Skrevet 7. mars 2008 #11 Skrevet 7. mars 2008 Hvordan såret gror har mye med hvor bra grohud du har. Noen mennesker får store og skjemmende arr, andre får nesten usynlige arr.
B-e-a Skrevet 8. mars 2008 #12 Skrevet 8. mars 2008 æ trur det kommer helt ann på kirurgen... så en episode av greys anatomy der bruk av stifta blei ganske enkelt "forklart". " kirurga som foretrekk stifta fremfor sying e rett å slett bare lat". har selv hatt et planlagt keisersnitt på st.olavs hospitalet.. lå på oprasjonsbordet å tåran trille som bare det, sønn min va akkurat kjørt avgårdet i kuvøse å æ va lei mæ for at æ ikkje fikk holde han å så å si ikkje se han engang før dæm tok han ut av rommet. så plutselig høre æ lyden av en stiftemaskin, æ ser mæ rundt å ser folk med hårnett, munnbind osv... å finn ut at stiftemaskin det passa ikkje inn her.. også bynte æ å hyl flire. ei dama spør mæ ka æ flire av, å æ sir "æ syns æ hørte lyden av en stiftemaskin" ho ser over den grønne presenningen å sir "ja det e det dæm gjør".. hadde æ hatt muligheten til å bevege beinan mine da hadde æ nokk sparka til de kirurgan! men syns ikke æ har et så stygt arr, men har ikkje så veldig mye å sammenligne med akkurat.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2008 #13 Skrevet 8. mars 2008 wow mine tok de etter 4 dager, jeg reiste hjem på dag 5. Du må ta lengre til å gro du da. Og jeg har normalt veldig dårlig grokjøtt. Får arr etter de minste sår fordi det tar så langt tid å gro. KS aret mitt derimot grodde veldig traskt og har blitt et fint nesten useelig arr.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #14 Skrevet 9. mars 2008 Nei, hadde ikke noe med meg å gjøre, men KK i Bergen har som rutine å fjerne stiftene etter 10 dager, så jeg fikk ikke fjernet dem når jeg dro hjem dag 9....(selv om en av legene sa dag 4 el 5 (husker ikke hvilken) at "disse kan jo bare fjernes nå", men da sa en av jordmødrene at "nei, det går ikke, for da må vi først endre rutinene våre") Grunnen til at jeg var der så lenge var komplikasjoner etter akutt ks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå