Gå til innhold

røntgen hos tannlege - hvordan kan det være farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor kan røntgen være farlig for fosteret?

Skrevet

Stråling kan føre til missdanelser på fosteret. Det er velig liten sjanse for det hos tannleggen siden strålingen er så liten og sentrert, men de dropper det for å være helst sikker.

Skrevet

Oisann... jeg har vært til tannlegen og de har tatt flere bilder.... første gangen før jeg viste at jeg vart gravid og andre gangen i uke 14... begge gangene uten dekke over magen :( Nå ble jeg litt bekymert hær ja...

Skrevet

Det er veldig lite stråling i røntgenapparatet hos tannlegene, og er vel ikke noen reell trussel for barnets helse. Men for sikkerhets skyld skal man ha på blykappe mens man tar røntgen. Strålene går ikke gjennom bly.

Skrevet

Jeg har tatt 2 bilder selv hos tannlegen, og har spurt states strålevern om hvor farlig det er, limer inn svaret her, så kan alle se at det ikke er farlig, så du skal ikke bekymre deg for det. Man får like mye stråling av å fly Oslo-Bergen, men ikke mange som har betenkeligheter med det. Eller stråling fra mobil (24 timer i døgner omtrent), stråling fra pc osv...

"Du kan slappe helt av. Dosen til foster ifm. røntgenfotografering hos tannlegen er tilnærmet lik null, spesielt når du i tillegg hadde blyforkle på. Det er altså ingen fare for fosterskade som et resultat av røntgenbildene du tok hos tannlegen.

Mange tannleger velger å utsette røntgenfotografering av tenner (for å lete etter hull) når pasienten er gravid, dette fordi fosteret ikke vil ha noen netto gevinst av bestrålingen. Innenfor tannrøntgen er imidlertid dosen til foster så liten at det ikke er forbundet med noen fare å ta standard røntgenbilder. Ved røntgenfotografering av gravide er det vanlig å skjerme fosteret ved å holde en blykrage opp mot halsen eller å dekke pasientens mage med bly.

Den tabellen du har lest på nettet som sier at det vil være 97% sjanse for ikke noen misdannelser skal tolkes slik: Dersom fosteret ikke mottar noen dose vil sannsynligheten for å føde et friskt barn være 97%. De 3% som vil bli født med misdannelser gjenspeiler den naturlige forekomst av misdannelser. Ved å øke dosen fra null til 100 mGy er det ingen merkbar økning i andel barn som blir født med misdannelser. Det må altså høye doser til (en såkaldt terskeldose) før bestrålingen resulterer i mistannelser. Dosen til foster ved røntgenbilder hos tannleger vil ligge godt under 1 mGy. Altså, det er ingen økt sannsynlighet for at barnet vil bli født med misdannelser etter et tannlegebesøk."

Skrevet

min tannlege ville ikke ta røngten av meg når jeg var der, han ville vente til etter fødselen.. (det var to uker siden, 32 uker på vei..)

var en prinsippsak han hadde..

Skrevet

Seriøst? å herregud, var nettopp hos tannlegen og tok røntgen. Sa ikke at jeg var gravid, var vel ca 4 uker men nå ble jeg redd. Har ikke tenkt at det kunne være skadelig. Hva bør jeg gjøre nå? Ringe legen?

Skrevet

Ta og pust dypt, og les svaret til en her over som fikk mail fra statens strålevern. ingen fare, du blir eksponert mot mer stråling av å ta fly enn å være hos tannlegen.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...