Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun som skrev nestsiste innlegg i den lange permisjonsdelings debatten her nede, presterte å si at hun syntes at permisjonsfordelingen skal være som den er -med mest permisjon til mor.

Jenta mi, det er ikke sånn fordelinga er. Mor og far har like lang permisjon -6 uker. Resten kan de dele mellom seg!

Det viser jo godt hvordan mange mødr tenker...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nå en gang mor som tar hele byrden med graviditeten og fødselen og som har behov for å komme seg igjen rent fysisk etter et svangerskap, så at hun har mer behov for ro og hvile enn far synes jeg må være hevet over en hver tvil.

Det viktigste må være at den nye familien, enten det er en liten familie på tre eller en større familie med ett eller flere storesøsken, får sjansen til å "sette" seg og fungere. Uansett om foreldrene er erfarne og har flere barn fra før, så må de allikevel ha tid til å bli kjent med det nye barnet og den nye situasjonen det er å være én til. Hvis man virkelig var ute etter å gi familien en god start etter en fødsel ville far få seks-åtte ukers permisjon sammen med mor rett etter fødselen. Da ville de få ro og fred til å ta i mot det nye familiemedlemmet og forebygge godt og grundig eventuell sjalusi fra storesøsken.

En slik ordning ville også gi mor mye mer ro og hvile i starten og mye avlastning når babyen henger i puppen mesteparten av tida. Kanskje ville denne gode starten også gjøre sitt til at hun kommer fortere i form og har mer lyst til å dele permisjonen mer likt med far? Uansett vil en slik ordning styrke forholdet mellom far og barn fordi han får god tid med den lille fra første stund og kan være med og påvirke fra dag én i stedet for å starte permisjonen på et senere tidspunkt og bare ta over de rutiner som mor har etablert.

Kjære nybakte minister, jeg håper du leser videre her selv om den andre tråden ble lukket.

Nenne

Skrevet

Hos oss er det mors permisjon det vil gå utover hvis dette forslaget blir vedtatt...

I vår familie passer det best at jeg (mor) er hjemme lengst.. så jeg syns ikke det er galt at andre omtaler det som mors permisjon for det er mor som mister permisjon i mange tilfeller...

Skrevet

I vår familie er det MIN permisjon!

Kanskje det er opptil hver enkelt famile å definere hvem den tilhører, være seg det kun er mor, far eller begge.

Skrevet

Det er vel kanskje sånn det er hos ho då. - At dei bestemte at ho skulle få mesteparten av permisjonen, då vart det jo hinna permisjon.

For det kan ein no. KVER FAMILIE KAN BESTEMME SJØLV..og sånn bør det fortsette å være!

Så kan alle bestemme ka som passer best utifra den situasjonen dei er i.

Skrevet

Det var ikke poenget!

Det var måten hun skrev det på -MORS permisjon. Hun sa ingenting om deres familie. Og det er ikke mors permisjon.

Det var en kommentar på et feilaktig utsagn. Så enkelt som det! :)

Skrevet

Ja, det er kjempeviktig å tenke over hvordan man snakker. Språk er makt! Mange kaller det mammapermisjon. Her om dagen snakket jeg med en venninne som kom med følgende utsagn: "Å? Kan far få litt av mammapermisjonen? Det visste jeg ikke! Så fint!"

Skrevet

Ja, det var det som var poenget her!

Det heter jo ikke mammepermisjon engang. Men foreldrepermisjon.

Reagerte litt på det utsagnet!

Jeg mener det viser litt holdningen til mange mødre her inne.

Tar det som en selvfølge at det er mor som skal ha mest permisjon.

Og omtaler det som mammapermisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...