Gå til innhold

Er det noen som har noen gode råd? Jeg ødelegger hodet mitt med dette... (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en uke siden var jeg på helsestasjonen for å veie jenta mi bare på moro, og det skulle jeg ønske jeg ikke hadde gjort, for det har virkelig ødelagt alt for oss!

Hun er 11 uker, og på veiingen hadde hun bare lagt på seg 300g på 3 uker. Siden jeg fikk vite at det var litt mindre enn de hadde håpet, så fikk jeg helt panikk. Jeg har merket at jenta mi har vært litt stresset ved brystet de siste ukene, men jeg har ikke helt visst hvorfor.

Nå skjønte jeg jo at det mest sannsynlig er fordi jeg har litt lite melk.

Hun har sovet natten igjennom (20:00 – 07:00) i flere uker nå, og det er vel derfor produksjonen min har gått ned.

Siden besøket på HS så har jeg bare tenkt på hvordan jeg kan få opp produksjonen. Vil gjerne fullamme snuppa mi, men har begynt å gi henne litt tillegg så hun skal bli ordentlig mett.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få opp produksjonen, for så lenge hun ikke spiser på nettene er det jo ingen vits.

Og det er vel bare dumt å vekke henne for at hun skal spise på natta?

Jeg kunne kanskje gjort det i noen dager til jeg fikk mer melk, men jeg kan jo ikke gjøre det i flere måneder. (Hvis planen er å amme i 6mnd)

Vet heller ikke om jeg takler å stå opp på nettene for å pumpe. Er redd jeg vil bli et vrak som ikke orker å ta meg av babyen min. Hun sover omtrent ikke på dagen, og hun krever masse oppmerksomhet.

Pumpe funker heller ikke så bra på meg, det kommer veldig lite det har det gjort helt fra starten av.

Men det skal vel være mulig å få opp produksjonen sånn at jeg kan fullamme henne igjen?

Er det noen som har noen råd til hvordan jeg skal få til det?

Synes mme er et fint alternativ, men jeg VIL amme henne. Og jeg får vondt inni meg hver gang jeg må ta henne vekk fra puppen og heller blande en flaske for at hun skal roe seg. (Ikke vondt ment mot dere som bruker mme, men jeg vil gjøre alt for å få det til før jeg gir meg)

Så.. hva skal jeg gjøre?

Virker egentlig lettest å bare gi opp og begynne kun med mme. Men så leste jeg på ammehjelpen at de aller aller fleste klarer å amme barna sine lenger enn 11 uker..

Problemet er tydeligvis at hun sover for mye på natta =(

Og som sagt, pumpa vil ikke ta, så da er det bare hun som kan få tømt brystet mitt.. og da MÅ jeg jo vekke henne…?

Hadde jeg bare latt vær å reise på veiing hadde ting vært bedre.

Da hadde jeg fortsatt ammet henne uten noen bekymringer.

Det kunne jo bare hende hun hadde en liten periode med liten vektøkning, for hun la på seg 400g i uken de første ukene, og hun var nesten 6kg på 6 ukerskontrollen, så hun er jo ikke liten…

Nå har hele HS besøket gjort meg stresset, og det er heller ikke heldig for melka…

Uff, jeg knekker helt sammen snart..

Dette ble masete og rotete, men takk for at du tok deg tid til å lese..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes at 20-07 er altfor lang tid for henne uten og få mat i mellom. For åå få opp produksjonen din vil jeg anbefale deg og vekke henne et sted midt i mellom der. Det måtte jeg gjøre med tuppa mi. Både for å få en fin vekstkurve og for å få opp melkeproduksjonen! Søvnen din må du heller prøve å ta igjen på dagtid når barnet ditt sover. De søte små går litt foran oss når det gjelder behov i begynnelsen. Det blir fort en vane- dette klarer du!:)

Og PS! Det er ikke et nederlag og gi litt tillegg:)

Skrevet

Det er sant, er enig med anonym 15:52 , fra 20-07 er det for lenge uten mat til en så liten bebi.

Rart de ikke har nevnt noe om det til deg på hs.

Mer ikke tenk på det, prøv heller og vekk bebin din på natta for pupp eller vfdlaske.

Og har du lyst på mer melk i brystene så kan du kjøpe deg ammemelk, de hjalp meg masse! jeg sleit som f med amminga, men amma ungen min helt til hun var 8 mnd. måtte da slutte pga en operasjon. men den dan i dag så vil hun fortsatt ha puppen, og nå er hun 11 mnd.

Jeg ønsker deg masse lykke til, det her går bra skal du se! og er du usikker så kan du alltids ta en tlf til hs! ;o)

PS! det er iukke unormalt at hun la på seg lite, sånn er det med alle barn, de stopper opp en stund og plutselig så legger de på seg en masse

masse varme klemmer fra meg, slapp av og nyt baraseltiden din ;o)

Skrevet

Forstår godt at dette er kiipt! Jeg mener å huske at jeg vekket mine når jeg selv skulle legge meg og gav dem litt påfyll - men diskuter det med HS.

Pumping er ikke alltid like enkelt. Men jeg har funnet ut at det er kjempeviktig å masere brystet, riste på det mens jeg bøyer meg fremover og stimulere brystvorta ganske lenge. Gjør jeg det får jeg ut 2 - 3 ganger så mye som hvis jeg ikke gjør det.

Et annet triks er å pumpe seg mens ungen suger på det andre, da stimuleres utdrivingsrefleksen.

Men jeg tror det er viktig at pumpinga ikke erstatter amminga, den må komme i tillegg.

Ellers må en jo bare amme kjempeofte om en vil ha opp produksjonen...

Dette funker for meg i alle fall! Du må ha masse lykke til :-)

Skrevet

Selv om det kanskje er litt mindre enn de håpet, er 300 gram opp på ingen måte dårlig, Hun går jo oppover, og er ei stor og fin jente, så jeg ville prøvd å ikke bekymre meg så mye hvis jeg var deg (vet at det er enkelt å si, men du har ingen grunn til bekymring, selv om du selvsagt blir det for det hvis du oppfatter dette som mer alvorlig enn det er). Du kan amme henne om natta uten å vekke henne, det er bare å legge henne til, og hun vil "drømme" at hun spiser et kjempegodt måltid. Hvis du for eksempel gir henne mat når du går og legger deg, og ser om det hjelper? Det er jo veldig viktig å følge med på vekta. Men du vil se at det går litt ujevnt oppover i perioder, og det er helt normalt.

Skrevet

Hei!! Jeg har akkurat det samme probleme som deg, var på helsestasjonen mandag, og hun hadde lagt på seg 40gram på 2 uker. Så jeg ammer annehver time nå og gir mme om kvelden. Styr dette. Er nok blitt sinnsykt stresset av dette jeg også, for ibegynnelsen fikk jeg ut 100 hver gang jeg pumpet meg men nå nesten ingenting.

Lykke til

Skrevet

En 11 uker gammel baby trenger mat mellom kl 20-07. Det er alt for lenge for puppene dine også, om du vil opprettholde produksjonen på dagtid.

Skrevet

Du vil absolutt kunne få opp produksjonen om du legger henne til brystet så ofte du klarer i løpet av dagen/kvelden også. Må ikke bruke natta på det, selv om det skal være det mest effektive. Lite søvn og sliten mamma kan det også bli lite melk av, så det er kanskje bedre å prøve å øke det på dagtid?

Ellers så vil antistoffene i melka di konsentreres i den mengden du har, slik at snuppi får i seg "god-stoffene" dine :)

Kanskje hun er en liten småspist jente???

Prøv å ikke stresse deg slik opp! Det går nok bra, skal du se, og kanskje det bare var et lite platå hun var på??!!!

Skrevet

En erfaring jeg har etter 6 år med amming, fordelt på to barn, er å opprettholde produksjonen ved å tømme brystet en gang mellom kl 20-og 06. Det er jo ikke snakk om å ødelegge nattesøvnen med dette. Tøm før du legger deg , kanskje ved 23 tiden, så er du garantert på rett vei:-)

Skrevet

Jenta mi hadde også en periode hun bare la på seg 100g i uka, det gikk seg til igjen, ikke stress med det, så lenge hun går opp er det greit. At kurven flater litt ut innimellom gjør ingenting.

Synes du skal amme henne før du legger deg jeg. Det er når de er trøtte instinktene er sterkest i disse små, så da spiser de gjerne mye. Tror det vil hjelpe deg masse å få i henne et godt måltid i halv elleve-elleve tiden. Ta henne opp i din seng og kos deg litt med henne og ammingen før du skal sove selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...