Leandermamma Skrevet 6. mars 2008 #1 Skrevet 6. mars 2008 Har en liten gutt på 10 mnd med melkeproteinallergi. Nå drikker han Nutramigen, men hva skal jeg gi han å drikke når han har passert 1 år? Spurte helsestasjonen om jeg kunne gi han rismelk, men de mente at den ikke var næringsrik nok..... Soya tåler han ikke. Hva gjør dere??
LivetErEnLek Skrevet 6. mars 2008 #2 Skrevet 6. mars 2008 Havremelk er veldig bra, snuppa mi får det. Du får den på ica og meny (oatly heter den), men pass på at du kjøper den som er beriket med kalsium og vitamin d. Da skal den inneholde alt de trenger.
OsloMor Skrevet 6. mars 2008 #4 Skrevet 6. mars 2008 Det beste er at du fortsetter å gi han Nutramigen, det er den eneste melkeerstatningen som er fullverdig. Havremelk er ok til kos og i mat, ICA sin er den som er mest beriket.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #5 Skrevet 6. mars 2008 Har fått beskjed om at jeg kan starte med ris, soya, havremelk osv.. da han ble ett år, men må i tillegg gi kalktabelett hver dag... Mener det er 500mg pr dag i tillegg til det det får i seg gjennom kosten det spiser.. Fungerer veldig fint her.. Gir av og til Prosobee (annen form for Nutramigen og smaker ikke så vondt,men er soya i) dersom jeg er tom for rismelk.. Hadde gått for rismelk om jeg var deg.. Også kalktabeletter.. Her har jeg laget all mat på rismelk fra det var 6 mnd, men har selvfølgelig fått Prosobee som "melk" på flaske.. Lykke til... Håper han vokser det av seg.. Er jo en stor mulighet for det.. Jeg går og krysser fingrer for at mitt barn skal gjøre det.. Så krysser fingrer for alle dere andre med barn som har allergier de kan vokse av seg mens de er små.
OsloMor Skrevet 6. mars 2008 #6 Skrevet 6. mars 2008 I rismelk er det nesten bare karbohydrater/sukker, ikkke noe særlig næring. I havremelk derimot( og i soya, men det tåler heller ikke min)er det næring. Min eldste som var hyperallergisk har vokst det av seg, helt utrolig egentlig:-)! Vil anbefale alle som har barn med alvorlige allergier å få henvisning til ernæringsfysiolog, de har sinnsyke kunnskaper og det føles veldig trygt!
*TINCO* Skrevet 8. mars 2008 #7 Skrevet 8. mars 2008 heisann jeg har undersøkt endel ang dette i det siste da vi lurte på det samme... slik som jeg har forstått det så er det greit å fortsette med nutramigenen pga næringsinnholdet... men rismelk i mat osv bruker vi. jah, også såg jeg at det var noen som foreslo andre erstatninger fra apoteket. vi fikk beskjed på barneklinikken om å bruke nutramigen fordi den inneholder LGG bakterier som er veldig gunstig for tarmflora. det var det jeg hadde å bidra med. det er ikke lett med denne allergien, er jo alltid på vakt (men begynner å komme inn i det etterhvert)
Learning to fly Skrevet 9. mars 2008 #8 Skrevet 9. mars 2008 Hei, litt utenom tema. Men hvordan oppdaget dere att han har melkeallergi? Har en gutt på 1 år som siden han var 9 mnd hadde veldig grøt aktig avføring, litt ufordøyd, med svært sterk syrlig lukt, to til tre ganger daglig i flere mnd. Dette skjedde etter sydentur,s å mulig att det er pga det. Men han kom seg med en gang jeg kuttet ut ost på skiven og smør med melk i. i tre uker nå har han fått melkefire produkter. jeg har passet mitt kosthold, men får litt melk i meg gjennom familiens middag, han får egen. Han får også melkesyretbl for å stabilisere magen. Nå er han bra, etter tre uker uten melkeprodukt og melkesyre tbl, og har begynt igjen med vanlig smør på skiven, og det går bra. Om noen dager starter jeg med litt kvitost igjen for å teste om han tåler det. Jeg håper han tåler melk, att det bare var en forstyrrelse i tarmene etter sydenturen. Jeg har spsit sjokolade i helgene og litt i ukene, det har gått bra. Jeg ammer 3-5 ganger daglig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå