Gjest Skrevet 6. mars 2008 #1 Skrevet 6. mars 2008 Jeg har lite melk, og prøver så godt jeg kan å prøve på å få mer melk. Jeg har en gutt på 4 uker. Jeg kjøpte pumpe for å prøve å øke melkeproduksjonen, for trodde det hjalp å pumpe. Men så hører jeg noen si at man får mindre melk av å pumpe. Stemmer dette? Noen råd til hvordan jeg kan øke melkeproduksjonen?
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2008 #2 Skrevet 6. mars 2008 gi gutten pupp først åsså kan du gjerne melke i mellom måltidene. det du da får ut kan du jo gi han på flaske eller kopp om han får til dette viktig å få tømt brystet, å babyen suger bedre enn enn pumpe gjør. men går det lang tid mellom hver gang han spiser? for brystet fyller seg opp 50% etter en time og 75% etter to timer og fullt etter tre timer...
mamazon <3<3<3 Skrevet 6. mars 2008 #3 Skrevet 6. mars 2008 Aldri hørt at man kan få mindre melk av å pumpe... men dette har jeg mest tro på: Legg til barnet så ofte som mulig, gjerne oftere enn annenhver time, og la han suge til det er tomt eller så lenge han vil. Gi han mat på natta også, selv om han må vekkes, nattamming øker produksjonen. Spis godt selv, og sørg for nok hvile. I tillegg har jeg litt tro på enkelte matvarer, har opplevd selv at det hjelper med vørterøl, Munkholm o.l. (Alt av alkoholfritt øl, det er malten som visstnok øker melkeproduksjonen - kan altså også spise maltekstrakt hvis du ikke liker øl) Jeg drakk også endel amme-te og fennikelte i begynnelsen, mest fordi det skulle hjelpe mot luft i magen på lillesnupp, men fikk veldig mye melk i den perioden også. Ellers sies det at havregryn har positiv effekt.
Gjest Skrevet 6. mars 2008 #4 Skrevet 6. mars 2008 Man får mer! Her er tips klippet fra hjemmesiden til www.ammehjelpen.no "Lite melk Noen kvinner opplever at de har for lite melk til barnet sitt. Selv i dag er det ikke alle som vet at dersom melkemengden hos mor er minket, eller ikke kommet tilstrekkelig i gang etter fødselen, kan du så godt som alltid opparbeide produksjonen slik at barnet ditt legger godt nok på seg. Det er kun i svært sjeldne tilfeller, at mor ikke kan produsere nok melk. Hvis barnet ditt ikke legger godt nok på seg, og du er usikker på om barnet ditt har godt nok sugetak, eller kanskje du føler deg usikker på hvordan du legger barnet til; så søk hjelp hos noen som kan veilede deg mens de ser på at du ammer, for eksempel på en ammepoliklinikk, hos en Ammehjelper eller på helsestasjonen. Det kan være mange årsaker til at mor ikke har nok melk, og dette avhenger selvfølgelig også noe av hvor gammelt barnet er. Som oftest, er det kun enkle grep som skal til; de aller, aller fleste har nok melk til barnet sitt til å fullamme de 6 første månedene! Hvis du har for lav melkeproduksjon, er det mye du selv kan gjøre for å øke produksjonen! Det er som oftest nok å legge inn noen ekstra måltider noen dager. Noen av årsakene til for lav melkeproduksjon, kan være: 1) For sjelden amming Det kan være mange årsaker til at ammingen blir for sjelden: - Hvis mor holder seg til faste stell, og "går etter klokken" både når det gjelder amming og stell, kan det hende at det går for lang tid mellom ammingene. Så lenge barnet ikke har hatt avføring, er det ikke nødvendig å bytte bleie hver gang en ammer. Følg barnets rytme; noen ganger går det bare en halvtime mellom ammingene, noen ganger flere timer. La barnet amme så ofte det har lyst! Dette kalles selvregulering. Prøv å ikke la det gå mer enn 2 timer dersom produksjonen din er for lav. - Noen barn er svært rolige, og kan hende de ikke våkner av seg selv for å spise. Disse må man ofte vekke, slik at måltidene blir hyppigere. Det samme gjelder barn som er slappe pga gulsot. - Det er lurt å amme minst en gang om natten dersom du har lite melk. På natten er det melkeproduserende hormonet på topp, og dette vil hjelpe deg å øke produksjonen. 2) For kort ammetid Det er viktig for melkeproduksjonens del at ammetiden er tilstrekkelig. Det viktigste er at du lar barnet selv bestemme hvor ofte og lenge det skal spise. Det er store variasjoner fra barn til barn og spisemønstrene varierer også fra tid til tid. Noen ganger endrer det seg fra dag til dag! Men etter de første månedene, går det som regel an å "forhandle" seg litt frem med barnet, da de tåler en viss utsettelse av måltidet. Årsaker til at ammingen blir for kort, kan være: · Hvis mor opplever smerter under ammingen. Det kan være mange grunner til dette, og hvis dette gjelder deg, er det lurt at du tar kontakt med f.eks en ammepoliklinikk, helsesøster eller en ammehjelper som kan hjelpe deg med å finne ut av dette. · Mor er stresset. Det er også mange grunner til at du er stresset, som for eksempel at du er bekymret for om barnet ditt får nok mat, det kan være du ikke liker å amme når du er på besøk, tidspress ("må skynde meg å amme for å rekke bussen" e.l). 3) For dårlig utmelking Det er ulike årsaker til at brystet ditt ikke blir godt nok utmelket: Har du brystspreng, og brystene er svært harde, kan dette føre til at barnet har problemer med å få godt nok sugetak. Forsøk om du kan håndmelke deg litt før du legger barnet til, slik at areola (det brune området på brystet) blir mykere og barnet får godt tak når du legger det til. Feil ammestilling kan føre til for dårlig utmelking. Det er viktig at barnet ligger i passe høyde ift brystet ditt. Bryst forekommer i alle fasonger og størrelser, men de kan alle brukes til amming! Har du f.eks små bryst som ikke henger ned, må du passe på å bygge godt oppunder barnet, slik at det kommer høyt nok. Har du svært store, hengende bryst, kan det lønne seg å rulle et håndkle under brystene, slik at brystene "peker litt mer ut", og brystene kommer i riktig høyde ift barnet. Pass også på at barnets hake presses inn mot brystet under ammingen, dette vil hjelpe utmelkingen. Du kan se videoer av ulike ammestillinger her... Hvis barnet sovner så fort du legger det til, blir utmelkingen som oftest for dårlig. Dette kan gjelde rolige barn, slappe barn og de som har gulsot. Smerter eller stress kan også føre til at melken renner dårlig. Er du stresset, har smerter eller er bekymret under ammingen, produserer kroppen din adrenalin. Dette hemmer utdrivningsrefleksen, og utmelkingen blir for dårlig. Det beste du kan gjøre er å prøve å slappe av! Gjør noe som du liker mens du ammer, f.eks les en bok, hør på musikk eller se på TV. Adrenalin brytes fort ned i kroppen, så det hjelper ofte å tenke på noe annet enn ammingen! - Er du brystoperert, må du være oppmerksom på at produksjonen kan bli lavere pga dette. Når du har prøvd å øke melkemengden ved å følge rådene over, kan det i noen tilfeller fungere å bruke hjelpebryst. Les mer om hjelpebryst her... Hvis du har prøvd alle tiltak, og ingenting hjelper, vil vi anbefale å ta kontakt med en ammekyndig person, for eksempel en ammepoliklinikk eller helsesøster. I tillegg kan du lese om virkelig sjeldne årsaker til lite melk her. Myter angående lite melk Noen sier at du skal drikke mye dersom du har lite melk. Når du ammer må selvfølgelig drikke litt mer enn vanlig, så sørg for å få i deg godt med vann i løpet av dagen. Men du skal ikke drikke hvis du ikke er tørst! Følg kroppen din og lytt til dens signaler. Du får ikke mer melk av å drikke mye! Melkemengden din reduseres først når kroppen er 10% uttørret, og da er man svært tørst! Noen lurer på om det hjelper å drikke ammete eller vørterøl. Det er vanskelig å dokumentere virkningen av dette, men prøv deg frem! Noen mener bestemt at det hjelper, og da gjør det sikkert det! Hvis du har tro på at det hjelper med ammete, så gjør det deg roligere, du får en bedre utmelking og produksjonen øker. En god ring er sluttet!"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå